Høienhaldgata 5 og 7 må fraflyttes og rives i løpet av 2025
Bane NOR informerer i dag beboerne i Høienhaldgata 5 og 7 i Moss om at byggene må fraflyttes før 1. september 2025 - og rives innen utgangen av året.

Oversiktsbilde som viser Høienhaldgata 5, 7 og 9 (midt i bildet). Foto: Bane NOR
Det er ingen akutt evakueringssituasjon, og det er trygt å bo i byggene nå.
- Jeg har stor forståelse for at dette er en krevende beskjed å få for beboerne. Men vi må gjøre tiltak raskt, for om situasjonen i grunnen ikke bedres, kan ikke våre geotekniske rådgivere utelukke at det kan gå et lokalt skred ved Høienhaldgata 5 og 7 første halvår 2026, sier Eirik Harding Hansen, prosjektdirektør for Megaprosjekter i Bane NOR.
Bevegelser
Årsaken er pågående bevegelser i grunnen, i skråningen nedenfor byggene. Bevegelsene er isolert til området nedenfor, og under, Høienhaldgata 5 og 7. Det er lav risiko for skred som omfatter hele faresone Moss havn, og denne risikoen har ikke endret seg som følge av bevegelsene i Kransen nord. Stabiliteten for byggene øst for Høienhaldgata vurderes som god.
Må rive med tilstrekkelig margin
Bane NOR trenger tiden fra 1. september og ut året til å rive byggene på en trygg måte – og sitte igjen med en tilstrekkelig sikkerhets- og tidsmargin.
Ekspertise
- Landets fremste ekspertise på grunnforhold er tilknyttet dobbeltsporutbyggingen i Moss. Mange tiltak er vurdert. Det eneste tiltaket som er gjennomførbart innenfor tiden vi har til rådighet, er å rive de to byggene, sier Eirik Harding Hansen.
Dette vil fjerne en betydelig last på skråningen, gi vesentlig bedre sikkerhet – og viktigst: Sørge for at det ikke utløses et skred. Når byggene er revet vil man i tillegg kunne gjøre andre tiltak som ikke er mulig nå.
Innløsningsprosess for Høienhaldgata 5 og 7 Bane NOR vil umiddelbart starte en prosess med innløsning av Høienhaldgata 5 og 7, slik at byggene er fraflyttet før 1. september. Vårt mål er å oppnå minnelige løsninger med seksjonseierne. Vi vil være i tett dialog med seksjonseierne, og gjøre det vi kan for å hjelpe dem gjennom prosessen.
Høienhaldgata 9
Per i dag ser vi ikke bevegelser foran Høienhaldgata 9, men vi kan ikke utelukke at også dette bygget må rives, som følge av nødvendige grunnarbeider etter at nummer 5 og 7 er revet. Vurderinger av dette pågår, og ventes ferdig i løpet av mai. Vi forstår at dette skaper betydelig usikkerhet, og beboerne i Høienhaldgata 9 vil derfor motta tilsvarende tilbud om innløsning som Høienhaldgata 5 og 7.
Samarbeider med kommunen
Sammen med Moss kommune vil Bane NOR gjøre hva vi kan for å ivareta beboerne i tiden fremover. Les informasjon fra kommunen(åpnes i ny fane).
Hva er årsakene til bevegelsene?
Årsakene til bevegelsene er sammensatte. Det har vært og er naturlige bevegelser i skråningen, noe vi ser av målinger på byggene. Samtidig ser vi en sammenheng mellom deformasjonene og arbeidet med jetpeling. Jetpelingen i området ble satt på vent for flere måneder siden. Dette har redusert bevegelsene, men ikke i tilstrekkelig grad.
Kontroll og overvåkning
Det er etablert et omfattende system i Moss sentrum for å overvåke grunnforholdene og påvirkningen fra dobbeltsporutbyggingen. Antallet instrumenter i bakken sikrer at Bane NOR til enhver tid har oversikt over bevegelse i grunnen.
Vi har geoteknisk beredskap hele døgnet, og dersom instrumenteringen registrerer at grenseverdier overskrides, sendes varslinger, som følges opp.
Våre geotekniske rådgivere undersøker resultatene daglig for å se etter endringer. Instrumenteringen og kontrollsystemet vil gi oss varsel dersom situasjonen utvikler seg.
Spørsmål og svar
Hvor lenge har dere visst dette, og når konkluderte dere?
Vurderingene og beregningene som har ledet frem til denne konklusjonen har pågått over noe tid.
Vi registrerte små bevegelser i grunnen i forbindelse med jetpelarbeider forsommeren 2024. Bevegelsene ga ikke grunn for bekymring, men arbeidet ble midlertidig stanset i sommerferien med avtagende bevegelser som resultat. Etter sommeren ble arbeidet gjenopptatt, noe som ga en ny økning i bevegelser og arbeidene ble stoppet høsten 2024.
Utviklingen av bevegelsene har vært fulgt tett hele tiden og selv om bevegelsene stadig er avtagende har de ikke stoppet opp. Flere tiltak har vært vurdert i detalj gjennom en tidkrevende prosess som til slutt har ledet til at en motfylling legges nå ut. Det forventes dessverre at motfyllingen kun vil gi mere tid, men vil ikke føre til at bevegelsene stopper opp.
I slutten av februar ble det klart at det ikke fantes andre løsninger som kunne gjennomføres innenfor tiden som er tilgjengelig og uten uønskede bieffekter.
Men burde dere ikke sagt noe tidligere?
Ettersom situasjonen ikke har vært, eller er, akutt på kort sikt, har det vært viktig å bruke tiden godt og gjøre gode faglige vurderinger - og vurdere om det er nødvendig med tiltak. Vi har brukt måledata sammen med modeller som representer ny kunnskap ervervet gjennom utbyggingen i Moss, og landets fremste ekspertise på geoteknikk har vært involvert.
Finnes det ingen andre løsninger?
En rekke av landets mest kompetente geoteknikere er på forskjellige vis tilknyttet prosjektet, og flere alternative løsninger er vurdert, blant disse er grunnforsterking foran og under blokkene, støttevegg foran blokkene og refundamentering av blokkene. Konklusjonen er at ingen av disse gir god nok effekt - eller har uønskede bieffekter. Løsningen som gjenstår, er at byggene må rives for å avlaste skråningen.
For kort tid siden sa dere at situasjonen var under kontroll. Var ikke det riktig?
Situasjonen er fortsatt under kontroll. Det er de siste månedene blitt jobbet kontinuerlig med stabilitetsberegninger for området basert på at de målte deformasjonene ikke har stoppet i tilstrekkelig grad. Det er i samme periode utført ytterligere grunnundersøkelser, satt ned mer instrumentering, samt utført uavhengig kontroll av prosjekteringen. Resultatet av dette arbeidet er at fremskrevet deformasjon nå vurderes som mer kritisk enn tidligere vurdert. Løsningen vi nå fremlegger er å anse som siste mulige utvei.
Hvorfor kan dere ikke være mer tydelige ift. Høienhaldgata 9?
Det pågår vurderinger nå, og vi gjør også flere grunnundersøkelser rundt nummer 9. Vi er klar over at det skapes betydelig usikkerhet for beboerne i nummer 9 at vi ikke har klare svar nå. Men vi har prioritert å informere tidlig, fremfor å sitte på informasjon om at byggets fremtid er usikker.
Vi klarer ikke nå å konkludere med at nummer 9 må rives av stabilitetshensyn. Men det kan bli nødvendig for at vi skal kunne utføre stabiliserende tiltak etter at nummer 5 og 7 er revet. Dersom Høienhaldgata 9 blir stående, kan vi heller ikke utelukke at bygget må fraflyttes mens vi river nummer 5 og 7, og mens det utføres stabiliserende tiltak.
Når varslet dere kommunen?
Vi varslet kommunen mandag denne uken. Det var viktig for oss å få kommunen med, blant annet for å ivareta beboerne på best mulig måte.
Kan dere si mer om prosessen knyttet til innløsning?
Dette skal vi ha egne møter med seksjonseierne om. Møtene vil starte i uke 13.
Hva med de som allerede har solgt til BN? Bane NOR eier fra før 11 seksjoner i nummer 5 og 7 (hvorav to kjøpt på det åpne markedet). Om den nye situasjonen påvirker våre tidligere utkjøp må vurderes nærmere. Dette prioriteres imidlertid ikke nå.
Har risikoen for kvikkleireskred økt?
Bane NOR har gjennom sitt arbeide i Moss sentrum avdekket til dels svært lav geoteknisk sikkerhet i store områder og har gjennomført og gjennomfører betydelige tiltak for å heve denne sikkerheten.
Også ved Høienhaldgata 5 og 7 var den geotekniske sikkerheten lav før Bane NOR begynte stabiliserende tiltak. Så er det et faktum at utførte jetpelarbeider for fremtidig byggegrop i Kransen nord har gitt bieffekter som vi på forhånd ikke hadde sett for oss og at dette har ledet til situasjonen vi står i nå. Overvåkningen som er i bruk har vært effektiv og avdekket bevegelsene. Dette gjør at vi får muligheten til å iverksette tiltak før en står i en skredsituasjon.
Kunnskapen om grunnforholdene er betraktelig økt som følge av jernbaneutbyggingen. Dette har ført til at risikoen for et kvikkleireskred er langt lavere enn det den var før utbyggingen startet.
Hvor store er bevegelsene?
Bevegelsene er for alle praktiske formål små, og de er ikke synlige på terreng. Det er deformasjoner i kvikkleira ned i dypet vi er bekymret for, og her ser vi fortsatt pågående deformasjoner på noen målere (inklinometre). Deformasjonene er jevnt avtagende, men ikke avtagende nok til at tiltak kan unngås, ettersom de nærmer seg taket for hva leiren tåler.
Hvordan har Bane NOR arbeidet med prosjektering og utførelse av arbeider i Kransen nord?
Bane NOR har gjennom all sin prosjektering i Moss sentrum jobbet i henhold til NVEs veileder, og gjør det fortsatt. I Kransen Nord er det tidligere både foretatt avlasting, og lagt ut motfylling som oppfyller kravene som stilles i veilederen. Det er i tillegg utført jetpeler som grunnforsterking for kommende byggegrop for jernbanen. I uke 10 begynte så arbeidet med utvidelse av tidligere utlagt motfylling.
Prosjekteringen blir gjennomgått av Bane NOR og uavhengig kontrollør. I tillegg diskuteres sentrale problemstillinger i prosjektets geotekniske fagråd.
Hvis Bane NOR har fulgt alle regler, hvorfor har man da likevel et problem?
Opprinnelige stabilitetsvurderinger i Moss er utført med modeller og beregningsprogram som normalt benyttes i det geotekniske prosjekteringsmiljøet, også for stabilitetsvurderinger i kvikkleire. Fordi man over tid har sett pågående deformasjoner, er det stilt spørsmål om disse deformasjonenes påvirkning på stabiliteten av kvikkleiren. For å se på denne mulige påvirkningen må man ta i bruk mer avanserte, og relativt nyutviklede, regnemodeller som ikke er kommersielt tilgjengelige. Bruk av denne type modeller har frem til nå vært lite utbredt i bransjen, og bruk av disse beskrives ikke i regelverk og bransjestandarder.
Gjennom bruk av disse modellene har man utført beregninger som viser at de pågående deformasjonene over tid kan føre til et brudd i kvikkleiren. Selv om dette resultatet avviker fra det resultatet man får ved å utføre klassiske geotekniske vurderinger, kan vi ikke utelukke at det er disse avanserte modellene som gir en riktig beskrivelse av situasjonen. Vi er altså ikke 100 prosent sikre på at et skred vil utløses selv om vi ikke treffer tiltak, men vi kan ikke utelukke det. Denne situasjonen gir dermed en risiko for skred som det etter Bane NORs oppfatning ikke er mulig å leve med.
Bane NORs konklusjon er basert på vurderinger utført av våre prosjekterende rådgivere, og støttes av påkrevd uavhengig kontroll, samt prosjektets geotekniske fagråd bestående av geotekniske eksperter fra ulike fagmiljøer.
Dersom det går et skred i Kransen, påvirker det hele faresone Moss havn?
Det er lav risiko for skred som omfatter hele faresone Moss havn, og denne risikoen har ikke endret seg som følge av situasjonen i Kransen nord. Vurderinger av hvor stort et skred som utløses ved Høienhaldgata 5 og 7 kan bli, viser at berørt område strekker seg til krysset Teglverksveien – Fjordveien, avgrenset av Dr. Galtungs vei i Øst, og Fjordveien i Vest. Vi forstår at beboere i dette løsneområdet kan føle på bekymring. Budskapet vårt er da at vi aldri skal komme i en bruddsituasjon, fordi vi nå treffer nødvendige tiltak.
Hva med bebyggelsen bak Høienhaldblokkene?
Stabiliteten for byggene øst for Høienhaldgata vurderes som god.
Hva med andre adresser?
Bevegelsene i Kransen nord er isolert til området nedenfor, og under, Høienhaldgata 5 og 7.
Kan riving unngås dersom beboerne flyttes midlertidig?
Nei. Av hensyn til områdestabilitet for dagens situasjon må blokkene rives innen utgangen av 2025.
Kan byggene reddes om jernbaneutbyggingen stanses?
Nei. Av hensyn til områdestabilitet for dagens situasjon, må blokkene rives innen utgangen av 2025. Rivingen er et ras-sikringstiltak, ikke et tiltak for å kunne bygge jernbane. Samtidig må vekten av blokkene fjernes fra skråningen for at utbyggingen kan fortsette.
Er det trygt å fortsette arbeidene andre steder? Dere varslet jo bevegelser lenger syd i 2024.
I Kransen syd, der vi varslet bevegelser i mars 2024, opplever vi ikke samme respons fra arbeidet med jetpeling knyttet til den permanente støttekonstruksjonen. Skråningen er stabil, og vi er ikke bekymret for situasjonen der. Arbeidet går etter planen, og fortsetter for å gi en permanent forbedring av sikkerheten i denne delen av faresonen.
Men er det nok å fjerne lasten av byggene?
Ved å fjerne byggene tas det av en stor last. I tillegg vil vi ta vekk masse under der byggene sto. Høyst sannsynlig blir det også aktuelt med grunnforsterkning samme sted.
Er det trygt å fortsette arbeidene andre steder? Dere varslet jo bevegelser lenger syd i 2024.
I Kransen syd, der vi varslet bevegelser i mars 2024, opplever vi ikke samme respons fra arbeidet med jetpeling knyttet til den permanente støttekonstruksjonen. Skråningen er stabil, og vi er ikke bekymret for situasjonen der. Arbeidet går etter planen, og fortsetter for å gi en permanent forbedring av sikkerheten i denne delen av faresonen.
Hva ville skje hvis man ikke hadde overvåkingen eller ny kunnskap?
Dette er et hypotetisk spørsmål. Jernbaneutbyggingen hadde som forutsetning at grunnen skulle instrumenteres og at supplerende grunnundersøkelser skulle gjøres. Instrumenteringen har gjort oss i stand til å oppdage situasjonen i tide til å gjøre noe med den.
Betyr dette videre utbygging stanser?
Riving av byggene gir en vesentlig bedre sikkerhetssituasjon i Kransen, og vi har tro på at kommende vurderinger vil vise at det er teknisk mulig å gjennomføre utbyggingen som planlagt når blokkene er revet. Oppdraget vårt er å fullføre dobbeltsporutbyggingen gjennom Moss i henhold til vedtatte planer.
Vil dere nå se på en annen trase?
Vår bestilling er fortsatt å bygge dobbeltspor i henhold til vedtatte planer.
Hva betyr dette for dato for ibruktaking av nye Moss stasjon og dobbeltspor gjennom Moss?
Det er per dags dato for tidlig for Bane NOR å si noe sikkert om dette. Vi jobber videre med 2030 som mål.
Hvilke arbeider fortsetter i sentrum?
Arbeider i alle områder bortsett fra Kransen nord fortsetter som i dag.
Kontaktinformasjon Bane NOR
E-post: moss_utbygging@banenor.no
Nabotelefon: 400 27 579 (hele døgnet)
Mediehenvendelser: presse@banenor.no
Kontaktinformasjon Moss kommune
Hvis du har behov for å snakke med noen, har Moss kommune opprettet et eget telefonnummer du kan ringe: 404 06 716.
Telefonen er foreløpig bemannet fra kl. 12.00-22.00 onsdag 19. mars, og fra kl. 10.00-22.00 torsdag 20. mars.