Oppstart av arbeid med detaljregulering for Dal stasjon
Bane NOR ønsker å erstatte planovergangen ved Dal stasjon med ei gangbru, samt å forlenge kryssingssporet ved stasjonen nordover. Her finner du informasjon om planarbeidet.
Publisert: 20. januar 2025 klokken 21:44
På denne siden:
Varsling av oppstart
Den 21. januar 2025 varslet Bane NOR igangsetting av reguleringsarbeid (detaljregulering) for Dal stasjon i Eidsvoll kommune I henhold til plan- og bygningslovens § 12-8.
Alle som har innspill, merknader eller opplysninger av interesse for planarbeidet kan sende disse til Bane NOR innen 19. februar 2025. Se mer informasjon nederst i saken.
Planområdet
Det aktuelle planområdet omfatter:
- stasjonsområdet
- bebyggelsen mellom jernbanen og Pernilletoppen/Granlundvegen
- bebyggelsen mellom Aksel Bråtens veg og Risa,
- skogareal vest for banen opp til Løkvegen, samt
- Løkvegen
I kommuneplanens arealdel er planområdet avsatt til jernbaneformål, boliger, sentrumsformål samt landbruk-, natur- og friluftsområde (LNF-område).
Hva skal vi planlegge?
Planen skal legge til rette for å stenge planovergangen på stasjonen (i Sessvollvegen), samt forlenge dagens kryssingsspor på stasjonen til ca. 150 meter nord for Aksel Bråtens veg, vest for dagen bane. Dette medfører at brua i Aksel Bråtens veg må erstattes med ei lengre bru.
For gående foreslår vi i tillegg ei ny overgangsbru på stasjonsområdet.
I anleggsfasen foreslås Løkvegen å kunne benyttes som anleggsvei. Skogarealet vest for banen kan bli aktuelt som riggområde i anleggsfasen.
Planarbeidet utløser krav om konsekvensutredning etter plan- og bygningsloven § 4-2. Utredningen kommer å omfatte naturmangfold, herunder i hovedsak natur langs elva Risa.
Hvorfor er dette nødvendig?
Planovergangen ved Dal stasjon er blant Norges mest risikoutsatte. Her er det registrert mange uønskede hendelser, hvor bl.a. biler blir stående mellom bommene når toget kommer. Derfor ønsker Bane NOR å fjerne planovergangen.
Forlengelsen av kryssingssporet gjør at to 650 meter lange godstog kan møtes. Dette er ett av mange slike tiltak som skal bidra til å øke godskapasiteten mellom Oslo og Trondheim.
Hvem har blitt varslet?
Brev med informasjon om planarbeidet har blitt sendt til offentlige myndigheter, interessegrupper, berørte grunneiere og naboer til planområdet. I tillegg annonseres varslingen i Eidsvoll Ullensaker Blad og på våre egne og kommunens hjemmesider.
Informasjonsmøte og åpen kontordag
Vi inviterer til åpent folkemøte onsdag 5. februar kl. 18 i Eidsvoll rådhus, kommunestyresalen, Rådhusgata 1, Eidsvoll. Her vil vi presentere forutsetningene for planforslaget. Eidsvoll kommune vil også være representert.
Vi har dessuten åpen kontordag i Bane NORs lokaler, Botshaugtangen 94, Eidsvoll, 12. februar kl. 10 – 18. Da er berørte og interesserte velkommen innom for en prat om planoppstarten.
Innspill til planarbeidet
Spørsmål, merknader, opplysninger m.v. av interesse eller betydning for planarbeidet kan rettes til Bane NOR innen 19. februar 2025.
Send e-post til: postmottak@banenor.no eller brev til Bane NOR, Postboks 4350, 2308 Hamar. Vennligst merk innspillet «202419686 Dal stasjon – Varsel om oppstart».
Send gjerne kopi til Eidsvoll kommune, Kommunal forvaltning, Postboks 90, 2081, Eidsvoll, eller postmottak@eidsvoll.kommune.no.
Videre planprosess
Når endelig planforslag foreligger, legges dette ut til offentlig ettersyn – altså en ny mulighet til å komme med innspill – før planen tilpasses, behandles av Eidsvoll kommune og vedtas i kommunestyret. I forslaget vil alle uttalelser bli oppsummert og svart ut, også de som kom inn nå ved oppstarten av planarbeidet.
En reguleringsplan er en politisk vedtatt plan som fastsetter hvordan et definert område kan brukes og hva som kan bygges der. Planen består av et kart og reguleringsbestemmelser som gir konkrete føringer for hva som kan gjøres på eiendommen.
Skrevet av
- Olav Nordli
Publisert: 20. januar 2025 klokken 21:44