Her jobber vi nå

På denne siden kan du lese om hva vi jobber med nå, og hva som er planlagt gjennomført i nærmeste fremtid.

  • Østfoldbanen
  • Utbyggingsprosjekt
  • Prosjektnyheter
Dronefoto av anleggsområdet ved Larkollveien og Carlberg.

Larkollveien kulvert, der jernbanen skal over veien. Fotografert oktober 2024. Foto: Øystein Stavdal Paulsen, Bane NOR

På denne siden:

Moss sentrum 

Oppdatert 16. november 2024

Jetpeling 

Arbeidstid mandag - fredag: Kl. 07 - 19. Vask av utstyr inntil kl. 23.
Arbeidstid lørdag: Kl. 08 - 16. Vask av utstyr inntil kl. 19.

Ved Fjordveien og Dr. Galgtungsvei

Som forberedelse til etablering av en permanent støttekonstruksjon skal vi sette jetpeler mellom Fjordveien og Dr. Galtungs vei. Antatt oppstart er mandag 25. november.

Det skal settes cirka 1000 jetpeler for å forsterke grunnen i forkant av støttekonstruksjonen, som er et av de permanente sikringstiltakene ved Fjordveien. Jetpelingen er antatt ferdig i mars 2025. LES MER HER.

Jetpeling Kransen nord (mellom Nyquists gate/Vogts gt)

Arbeid med å stabilisere massene som skal graves ut fra gropen der det skal bygges jernbanekulvert pågår. Les mer i  nabovarsel om støyende arbeider, jetpeling ved Kransen nord fra september til desember. 

Øvrige arbeider

Arbeider ved Kleberget

Fra uke 41 er vi i gang med arbeider som forbereder tunnelgjennomslaget ved Klerberget. LES MER HER

Arbeider utenfor sentrum

Oppdatert 2. desember 2024

Mossetunnelen (Sandbukta-sentrum)

Det blir utført avrettende arbeider på dagtid som medfører boring og hammerarbeider i Mossetunnelen syd. Arbeidene vil kunne merkes i perioder i området: Nesparken, Wulfsberg gate, Kongens gate, Vogts gate, Gregers gate, Kong Haakons plass, Herfølbakken, Svaebakken og Nedre Bjerget. Det utføres etterinjeksjon i Mossehallen rømningstunnel.

 

Siste ordinære salve for tunneldrivingen ble sprengt oktober 2023, og etterarbeider pågår med bl.a. utgraving av grøfter, drenering, installering av vann- og frostsikring, støp av ferdig tunnelprofil og bygging av teknisk bygg.

I Sandbukta jobbes det med bygging av teknisk bygg, kabelkanaler og fundament for elektriske stolper.

 

i forbindelse med etablering av master, blir det aktivitet med kraner i Sandbukta på natten den  4. - 5.12. Dette er ikke støyende arbeider.

 

Arbeidstid: 
* Døgnkontinuerlig mandag-fredag (ikke-støyende arbeider kl. 23-07). 
* Lørdag: 06-24 (ikke støyende arbeider før kl. 07 og etter kl 19.

Anleggsmaskin i tunnel

Fra arbeider i Mossetunnelen Foto: Karoline Vårdal, Bane NOR

Carlberg kulvert

Det pågår utgraving av byggegropen, inkludert sprengning. Nede i gropen er det fundamentering og støp av gulv og tunnelvegger.  For sprengningsvarsel, send navn og mobilnummer til moss_utbygging@banenor.no
  
Arbeidstid: Mandag-lørdag kl. 06-22 (ikke-støyende arbeider før kl. 07 og etter kl 19 på lørdager).

Kulvert sett fra lufta

Carlberg kulvert sett fra lufta. Foto: Øystein Stavdal Paulsen, Bane NOR

Carlbergtunnelen (Carlberg-Kleberget)

Tunnelen var ferdig utsprengt høsten 2022. Det pågår etterarbeider i form av  installering av vann- og frostsikring og støp av ferdig tunnelprofil.

Arbeidstid: 
Døgnkontinuerlig mandag-fredag (ikke-støyende arbeider kl. 23-07). 
Lørdag: 06-24 (ikke støyende arbeider før kl. 07 og etter kl 19.

Larkollveien veikulvert

Det pågår arbeider med drenering og forberedende arbeider til fundamentering og støp av gulv og tunnelvegger.

Arbeidstid: Mandag-lørdag kl. 06-22 (ikke-støyende arbeider før kl. 07 og etter kl. 19 på lørdager). 

Dronebile av anleggsområdet i Larkollveien

I Larkollveien jobbes det med veikulvert Foto: Øystein Stavdal Paulsen, Bane NOR

Dilling - Såstad - Kurefjordveien

Det pågår arbeider med drenering og motfyllingsarbeid ved Bjølsen og Kurefjordveien. Deler av gårdsvei nord for Kurefjordveien stenges for ferdsel under arbeidene.  Arbeidet skjer på dagtid og kveld. 

Nytt og gammel jernbanespor krysser hverandre

På Dilling krysser nytt og gammel jernbanespor. Foto: Øystein Stavdal Paulsen, Bane NOR