Stasjonstiltak og togparkering Rygge
På Gon like sør for Moss planlegger Bane NOR et nytt område for parkering av tog. Totalt blir det plass til inntil 16 tog.

Illustrasjonen viser hvordan togparkeringsanlegget på Gon vil se ut når det er ferdig bygd. Foto: Rambøll, Bane NOR
På denne siden:
Om prosjektet
Når dobbeltsporet er ferdig bygd på strekningen Sandbukta-Moss-Såstad, kan antall avganger fra Oslo til Moss økes til seks tog i rushtiden. For å få til dette trengs det parkeringsplasser for inntil 16 tog på 110 meter. Vi planlegger derfor å bygge et togparkeringsanlegg .
Kommunal- og distriktsdepartementet har 7. april 2025 bestemt at togparkeringen skal ligge på Gon ved Halmstad(åpnes i ny fane).
Hva er et togparkeringsanlegg?
Et togparkeringsanlegg er der togene parkeres om natten, og når de ellers ikke er i drift. På et slikt anlegg utføres det enkel service og vedlikehold av togsettene som innvendig vask. Anlegget må være tilknyttet det nye dobbeltsporet, og ha en kapasitet og størrelse som er tilpasset togtrafikken.
Sammen med aktuelle kommuner har Bane NOR vurdert 13 mulige plasseringer av anlegget; Kleberget, Værle, Dilling, Såstadskogen (Såstadskogen og Såstad sør), Gon, Løken/Høgda (tidligere kalt Grimstadtoppen), Kjellerødåsen, Tesalajordet (Tesalajordet nord og sør), Gamle Råde stasjon, Solberghøgda og Kambo.
En del av disse alternativene var omtalt i utredningen Hensetting Østlandet i 2015. Alternativene som av Bane NOR ble ansett for å være realistiske, ble tatt med i planprogrammet. Alternativene var: Kambo, Gon, Løken/Høyda og Kjellerødåsen.
Sistnevnte ble senere delt inn i Kjellerødåsen vest og Kjellerødåsen øst. Planprogrammet lå på høring fra 30. august til 19. oktober 2018.
Statlig planprosess
November 2019 besluttet Kommunal og moderniseringsdepartementet at den videre planleggingen av prosjektet skulle gjennomføres som en statlig reguleringsplanprosess, der departementet var planmyndighet.
21. februar 2021 bestemte Kommunal- og moderniseringsdepartementetat at togparkeringen skal ligge på Gon ved Halmstad i Rygge.
Forslaget til reguleringsplanen var våren 2023 ute til offentlig ettersyn. Frem til 16. juni var det mulig å levere høringsinnspill til reguleringsplanforslaget for Togparkering Moss.
Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) ga i februar 2023 sin tilslutning til at reguleringsplanforslaget for Togparkering Moss kunne legges ut til offentlig ettersyn.
Basert på innspillene som ble mottatt, ble det gjennomført mindre endringer i reguleringsplanen. Deretter ble planen i juni 2024 sendt til sluttbehandling hos Kommunal- og distriktsdepartementet. 7. april bestemte departementet at togparkeringen skal ligge på Gon ved Halmstad(åpnes i ny fane).
Detaljprosjektering
Nå som reguleringsplanen er vedtatt(åpnes i ny fane), starter detaljprosjektering av byggingen. Bane NOR tildelte rådgiverkontrakten for dette arbeidet til Sweco Norge i desember 2024.
Detaljprosjekteringen har til hensikt å optimalisere løsningene for anlegget, for å tilrettelegge for en sikker, miljøvennlig, kostnadseffektiv og rasjonell anleggsgjennomføring. Prosjekteringsarbeidet antas å pågå frem til høsten 2026.
Grunnerverv
I tiden fremover starter prosjektet arbeidet med gjennomføring av grunnerverv. Alle berørte grunneiere vil i den sammenheng bli kontaktet av Bane NOR. I tillegg vil prosjektet gjenoppta dialogen og samarbeidet med alle myndigheter og infrastruktureiere som påvirkes av dette utbyggingsprosjektet.
Anleggsfasen
Anleggsfasen vil gjennomføres i tidsrommet 2027-2030, og målsettingen er at nye Rygge stasjon og togparkeringsanlegget skal tas i bruk i august 2030. Dette prosjektet, vil sammen med Sandbukta-Moss-Såstad prosjektet, bidra til et forbedret togtilbud på strekningen Oslo-Moss.
Statlig reguleringsplan for Hensetting Moss - vedtak.pdf
IICH-11-A-25123 Planbestemmelser.pdf
CH-11-A-25122 Planbeskrivelse.pdf
ICH-11-A-25121-Konsekvensutredning.pdf
ICH-11-A-25109 Fagrapport hydrologi og VA.pdf
ICH-11-A-25125-Fagrapport ROS-analyse.pdf
ICH-11-A-25138 Miljøoppfølgingsplan.pdf
ICH-11-A-25143 Matjordplan.pdf
ICH-11-A-25162-Sammenstilling merknader ved oppstart.pdf
ICH-11-A-25163 Oppsummering av merknader ved oppstart.pdf
ICH-11-A-25169. Sammenstilling av merknader ved offentlig ettersyn.pdf
ICH-11-A-25168. Oppsummering av merknader ved offentlig ettersyn.pdf
Overordnet Vann, avløp og overvannsplan, Hensetting Moss.pdf
Registreringsrapport Kulturminner, Hensettingsanlegg for tog, alternativ Gon Moss.pdf
Kontaktinformasjon
Robert Moan
Prosjektleder
Relaterte prosjekter
Vi bygger 10 km dobbeltspor mellom Sandbukta og Såstad i Moss kommune. I Moss sentrum skal vi bygge en helt ny jernbanestasjon.
Nyheter fra prosjektet
Statlig reguleringsplan vedtatt
Mandag 7. april 2025 ble statlig reguleringsplan for "stasjonstiltak og togparkering Rygge" vedtatt av Kommunal- og distriktsdepartementet.

Sweco prosjekterer togparkering i Rygge
Gjennom tiltak på Rygge stasjon og etablering av togparkering skal Bane NOR øke kapasiteten for fremføring av tog på Østfoldbanen. Nå er Sweco Norge tildelt kontrakt for prosjekteringsarbeidet.

Lyser ut rådgiverkontrakt for Togparkering Moss
Bane NOR lyser nå ut en rådgiverkontrakt som skal følge prosjektet fra prosjektering og frem til ferdigstillelse i 2030.
