Togparkering Moss
På Gon like sør for Moss planlegger Bane NOR et nytt område for parkering av tog. Totalt blir det plass til inntil 16 tog.
På denne siden:
Om prosjektet
Når dobbeltsporet er ferdig bygd på strekningen Sandbukta-Moss-Såstad, kan antall avganger fra Oslo til Moss økes til seks tog i rushtiden. For å få til dette trengs det parkeringsplasser for inntil 16 tog på 110 meter.
Vi planlegger derfor å bygge et togparkeringsanlegg i Mosseregionen. Kommunal- og moderniseringsdepartementet har bestemt at togparkeringen skal ligge på Gon.
Hva er et togparkeringsanlegg?
Et togparkeringsanlegg er der togene parkeres om natten, og når de ellers ikke er i drift. På et slikt anlegg utføres det enkel service og vedlikehold av togsettene som innvendig vask. Anlegget må være tilknyttet det nye dobbeltsporet, og ha en kapasitet og størrelse som er tilpasset togtrafikken.
Historikk
Vi har sammen med de aktuelle kommunene vurdert 13 mulige plasseringer av anlegget.
Plasseringene som ble vurdert var Kleberget, Værle, Dilling, Såstadskogen (Såstadskogen og Såstad sør), Gon, Løken/Høgda (tidligere kalt Grimstadtoppen), Kjellerødåsen, Tesalajordet (Tesalajordet nord og sør), Gamle Råde stasjon, Solberghøgda og Kambo.
En del av disse alternativene var omtalt i utredningen Hensetting Østlandet i 2015. Alternativene som av Bane NOR ble ansett for å være realistiske, ble tatt med i planprogrammet. Alternativene var: Kambo, Gon, Løken/Høyda og Kjellerødåsen.
Sistnevnte ble senere delt inn i Kjellerødåsen vest og Kjellerødåsen øst. Planprogrammet lå på høring fra 30. august til 19. oktober 2018.
Statlig planprosess
November 2019 besluttet Kommunal og moderniseringsdepartementet at den videre planleggingen av prosjektet skulle gjennomføres som en statlig reguleringsplanprosess.
Det betyr at det er Kommunal- og moderniseringsdepartementet som er planmyndighet.
21. februar 2021 bestemte Kommunal- og moderniseringsdepartementet at togparkeringen skal ligge på Gon.
Reguleringsplanforslaget har vært på høring
Forslaget til reguleringsplanen var våren 2023 ute til offentlig ettersyn. Frem til 16. juni var det mulig å levere høringsinnspill til reguleringsplanforslaget for Togparkering Moss.
Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) ga i februar 2023 sin tilslutning til at reguleringsplanforslaget for Togparkering Moss kunne legges ut til offentlig ettersyn.
Høring av reguleringsplanforslag forsommer 2023
Forslaget til reguleringsplan var ute til offentlig ettersyn mai-juni 2023.
Sluttbehandling i departementet
Etter høringsperioden kan det bli endringer i reguleringsplanen, basert på innspillene som er mottatt. Når endringene i reguleringsplanen er innarbeidet, sendes planen til sluttbehandling hos Kommunal- og distriktsdepartementet.
I november 2019 besluttet Kommunal og moderniseringsdepartementet at den videre planleggingen av prosjektet skulle gjennomføres som en statlig reguleringsplanprosess. Det betyr at det er Kommunal- og distriktsdepartementet er planmyndighet.
Plandokumenter
Plandokumenter Togparkering Moss
Oversikt over plandokumentene for prosjektet.
Kontaktinformasjon
Robert Moan
Prosjektleder
Karoline Vårdal
Senior kommunikasjonsrådgiver
Relaterte prosjekter
Vi bygger 10 km dobbeltspor mellom Sandbukta og Såstad i Moss kommune. I Moss sentrum skal vi bygge en helt ny jernbanestasjon.
Nyheter fra prosjektet
Lyser ut rådgiverkontrakt for Togparkering Moss
Bane NOR lyser nå ut en rådgiverkontrakt som skal følge prosjektet fra prosjektering og frem til ferdigstillelse i 2030.
Ferdigstilles samtidig med Sandbukta-Moss-Såstad-prosjektet
I våres ble det klart at ny dato for ferdigstillelse av Bane NORs prosjekt i Moss er satt til 2030.
Stort engasjement på informasjonsmøte
Tirsdag 30. mai ble det holdt et åpent informasjonsmøte om Togparkering Moss.