Sporarbeid på Gjøvikbanen 3. – 8. mai
Bane NOR har ansvaret for vedlikehold og modernisering av Gjøvikbanen. I perioden 3.– 8. mai, utfører vi vedlikeholdsarbeid og modernisering på en rekke steder og delstrekninger mellom Kjelsås og Raufoss.
Publisert: 25. april 2025 klokken 16:52
Slik skal vi jobbe
Tid og sted
- Fra lørdag 3. mai til torsdag 8. mai
- Gjøvikbanen
Dette skal vi gjøre
Arbeidet vil hovedsakelig foregå på dagtid, men på enkelte steder og delstrekninger, vil det bli arbeidet døgnkontinuerlig (se oversikt lenger ned). Vi beklager eventuelle ulemper, men understreker at det generelle støynivået vil være relativt moderat.
Detaljer om arbeidene
Ved Maridalsvannet skifter vi ut sviller over en strekning på snaut 1 kilometer. Arbeidet vil foregå gjennom hele den aktuelle perioden (3. – 8. mai). Det vil blant annet bli benyttet dieseldrevne, skinnegående spesialmaskiner samt diverse håndholdt verktøy og utstyr.
På delstrekningen Movatn – Hakadal utføres arbeid som er ledd i forberedelsene til senere kjøring av såkalt renseverk som blant annet innebærer at gammel pukk skiftes ut i sporet. Arbeidet vil foregå gjennom hele den aktuelle perioden (3. – 8. mai). Ved Hakadal stasjon skal vi også skifte ut en sporveksel. Dette arbeidet vil foregå på dagtid (07-20) i perioden 5. – 7. mai.
Ved Nittedal stasjon, vil det være aktivitet knyttet til et midlertidig rigg- og anleggsområde som vil bli etablert i forbindelse med arbeidet som skal utføres i den aktuelle perioden (3. – 8. mai). Aktiviteten vil kunne innebære noe støy og uvante lyder.
Ved Jensrud vil det bli utført sveisearbeid på sporveksel i nordre ende av krysningssporet. Arbeidet vil bli utført på dagtid (07-20), søndag 4. mai.
På delstrekningen Bleiken – Kutjern vil det foregå utskifting av pukk i sporet. Arbeidet vil foregå døgnkontinuerlig gjennom hele den aktuelle perioden (3. – 8. mai). Opplasting av pukk, vil foregå ved gamle Hennung stasjon. Her må det påregnes at det i kortvarige perioder vil forekomme kraftig støy. Ny pukk gir bedre drenering og et mer stabilt spor som er mindre utsatt for f.eks. telehiv og solslyng.
Ved Eina stasjon skal vi blant annet oppgradere planovergangen for Skjelbreiavegen sør for stasjonen. Arbeidet vil foregå på dagtid (07-20). Omkjøring vil bli skiltet.
Raufoss nord I et område rett nord for Østvollvegen på Raufoss, skal vi skifte ut pukk under sporet over en strekning på om lag 200 meter. Arbeidet vil foregå døgnkontinuerlig i hele den aktuelle perioden (3. – 8. mai). Aktiviteten vil blant annet innebære transport av masser med lastebil, hovedsakelig via Østvollvegen, men også via privat eiendom mellom Storgata 52 og 54.
Hvorfor vedlikehold og modernisering?
Gjøvikbanen er en tett trafikkert banestrekning. Det er positivt at mange velger å reise med tog, men stor trafikk innebærer stor slitasje og stort behov for vedlikehold av spor og sporveksler slik at flest mulig tog kan komme og gå i rute.
Hvorfor kvelds- og nattarbeid?
Ved arbeid på – eller i nærheten av jernbanespor, er det av praktiske grunner og hensyn til sikkerheten, nødvendig med full stans i den ordinære togtrafikken. Gjennom å utføre nødvendig modernisering og forebyggende vedlikehold i perioder av døgnet med liten/ingen trafikk bidrar vi til å sikre at færrest mulig av togselskapenes kunder blir berørt.
NB!
Vi tar forbehold om at framdriften på arbeidene kan bli endret på kort varsel dersom det oppstår uforutsette hendelser.
Mer informasjon?
Dersom du ønsker eller har behov for mer informasjon om arbeidet som skal utføres, kan du benytte Kontaktskjema | Bane NOR Vennligst oppgi referanse GJB-202505-001.
Kundesenterets åpningstider er:
08:00-19:00 (mandag-fredag)
09.00-15.00 (lørdag/søndag/helligdager)
Publisert: 25. april 2025 klokken 16:52