Hvor mye energi sparer du på å la bilen stå?
Vi nordmenn er storforbrukere av «grønn strøm» fra vannkraft, men i transportsektoren kommer energien stort sett fra olje. Unntaket er den utslippsfrie, energieffektive jernbanen.
Norges enorme strømforbruk
Det norske strømforbruket er høyest i verden per innbygger etter Kuwait, ifølge Statistisk sentralbyrå. Det norske energiforbruket er også høyt, men her har vi en rekke nasjoner over oss på lista. Hvordan henger det sammen? Jo, fordi energiforbruket kommer fra flere ulike kilder. Noen er grønne og utslippsfrie, som strøm fra vann-,vind- og bølgekraft. Andre er sterkt forurensende som kraft fra olje og kull. Gass ligger på tredjeplass, og bidrar også til store CO2-utslipp.
Vi ønsker oss en grønnere trafikk
Transporten står for nesten en fjerdedel av alt norsk energiforbruk. Dette forbruket baserer seg i stor grad på oljeprodukter som bensin og diesel, ifølge Energidepartementet. Der togtrafikken er størst, er jernbanen elektrisk. I tillegg er transporten på skinner både arealeffektiv og energieffektiv.
Toget eller bilen?
Ett pendlertog erstatter omtrent 600 biler. Disse bilene bruker langt mer energi per reisende enn togene. At mye av denne energien kommer fra oljeproduktene bensin og diesel, gjør ikke saken bedre. Det fører til store CO2-utslipp i Norge. I 2016 utgjorde dette 5,3 millioner tonn, ifølge Statens vegvesen. Siden den gang har antallet personbiler i Norge økt. Samtidig har en svært stor del av nybilsalget vært elbiler. Det er bedre for miljøet, men likevel ikke uproblematisk – fordi vi må spare mest mulig energi framover, til det grønne skiftet.
Visste du at
Elbilene oppgir gjerne et gjennomsnittlig forbruk rundt 0,2 kilowattime per kilometer.
Det sitter gjennomsnittlig 1,55 personer per personbil, ifølge Reisevaneundersøkelsen fra 2013/2014.
Hvis vi tar utgangspunkt i dette gjennomsnittet, forbruker elbilen nesten dobbelt så mye strøm (per reisende) som et tog med 40 prosent belegg, og nesten fem ganger så mye som et fullt tog.
Lær mer om jernbanens miljøfortrinn og hva vi jobber med
Robothunder, grønne lommer og korridorer til Italia: Dette visste du ikke om bærekraftig godstranport
Å få mer gods fra veien og over på skinner er et viktig tiltak for både klima og trafikksikkerhet. Men de fleste av oss har ikke noe forhold til godstransport. Her får du derfor de viktigste tiltakene vi jobber med innen godstransport, til beste for folk flest og for miljøet.
Ett pendlertog fjerner 600 biler fra veien
Vi i Bane NOR jobber for at det skal bli enda lettere for deg å ta toget litt oftere. Hver gang du lar bilen stå, bidrar du til en grønnere hverdag. Men da må også tilbudet være bra nok til at du velger toget. For når alt går på skinner, er vi sammen om en mer bærekraftig fremtid!
Vi må bygge på grått, så du kan benytte de grønne områdene
Nedbyggingen av norsk natur skjer i et høyt tempo. Stadig mer areal går fra grønt til grått, i form av nye veier, hus og hytter. Hvordan får vi mer bærekraftig transport, flere boliger og arbeidsplasser der mange vil bo og jobbe? Når vi bygger på grått, bygger vi på areal hvor det allerede har vært bygget.