Godkjenning av kjøretøy
Her finner du informasjon om hvordan du kan ta i bruk skinnegående kjøretøy, Bane NOR materiellkort og teknisk kontrollfristordning samt søknadsskjemaer.
På denne siden:
1. Tillatelser og godkjenning
1.1 Tillatelse for skinnegående kjøretøy
Alle skinnegående kjøretøy som skal benyttes på det statlige jernbanenettet skal ha tillatelse til å tas i bruk. På nettsidene til Statens jernbanetilsyn kan du lese om gjeldende krav og søke om tillatelse.(åpnes i ny fane)
1.2 Bistand fra Bane NOR i forbindelse med tillatelse
Vi kan bistå i forbindelse med tillatelse til å ta i bruk skinnegående materiell, men henvendelser om dette skal komme fra Statens jernbanetilsyn eller et utpekt organ (Designated body, DeBo) for utredning av samsvar med nasjonale krav eller Notified Body (NoBo) for utredning av samsvar med felles europeiske krav.
1.3 Kompatibilitet mellom kjøretøy og infrastruktur
Tidligere utstedte infrastrukturforvalter kompatibilitetserklæring for skinnegående materiell som skulle benyttes på sporanlegget. Denne ordningen er avviklet.
Vi oppdaterer foreløpig fremdeles tidligere utstedte kompatibilitetserklæringer og uttalelser om samspill med infrastruktur, dersom ordlyden i disse setter bruksmessige begrensninger utover det som er nødvendige i forhold til nåværende strekningsvis infrastrukturstandard. Dette gjelder kun bruksendring som er innenfor allerede gjeldende tillatelse for materiellet.
Det er mulig å søke om dispensasjon fra tekniske krav og bruksbetingelser til skinnegående kjøretøy i vårt eget regelverk, så lenge bruken med innvilget dispensasjon fremdeles er i samsvar med tillatelse for kjøretøy. Saksbehandlingstid vil være avhengig av hvorvidt det er nødvendig med testing, måling eller andre tiltak i infrastruktur.
For å få informasjon om vår regelverk og for spørsmål rundt tolkning og håndheving av dette, vennligst ta kontakt med oss.
Vil du ha mer informasjon? Send os en e-post.
1.4 Spesialtransport og farlig gods
Informasjon om transport av farlig gods eller informasjon relatert til spesialtransert finner du på sidene til Spesialtransport.
Bane NOR Spesialtransport
2. Bane NOR materiellkort for skinnegående kjøretøy med Bane NOR som ansvarlig
Skinnegående kjøretøy som benyttes med Bane NOR som ansvarlig, enten det gjelder egne kjøretøy eller innleide maskiner som benyttes i forbindelse med oppdrag for oss må ha gyldig Bane NOR materiellkort (BN Mk) og Bane NOR Teknisk kontrollfrist (BN TKF), i tillegg til tillatelse fra Statens jernbanetilsyn for å ta skinnegående kjøretøy i bruk.
Vi har kun anledning til å påta oss ansvar for bruk av rullende materiell i forbindelse med drift, bygging og vedlikehold av egen infrastruktur. Mulighet for bruk av kjøretøy på annen skinneinfrastruktur i tillegg til Bane NOR sitt, f.eks. Trikk, T-bane, Bybanen og lignende, krever egen tillatelse fra Statens jernbanetilsyn, som Bane NOR ikke kan bistå med å fremskaffe.
Vi kan av hensyn til ressursbruk, ikke søke om tillatelse fra Statens jernbanetilsyn for kjøretøy av ny type på vegne av andre.
2.1 Førstegangs utsteding av BN Mk
BN materiellkort utstedes for alle kjøretøy, både nye og brukte, og benyttes hvor Bane NOR er ansvarlig foretak for bruken. Kjøretøy som tidligere har hatt gyldig JBV-vognkort eller JBV brukstillatelse vil normalt få utstedt BN materiellkort med samme bruksbetingelser i forbindelse med at det innsendes standard søknad om fornyet BN teknisk kontrollfrist. Se kapittel 4.2 for TKF skjema.
Bane NOR materiellkort utstedes for hver enkelt individ og ikke for en kjøretøy type eller gruppe. Bane NOR Mk er oppdaterte utgaver av tidligere JBV vognkort og JBV brukstilatelse som ble utstedt av Jernbaneverket.
2.2 Fornye eller endre BN Mk
BN materiellkort utstedes ofte uten utløpsdato, men må fornyes dersom:
- BN materiellkortets gyldighetsdato er utløpt.
- Kjøretøyets bruk ønskes endret på en måte som ikke er i samsvar med gjeldende revisjon av materiellkortet.
- Maskinen skifter eier eller innehaver slik at innehaver som er oppført i materiellkortet ikke lenger er involvert i drift eller vedlikehold.
- Kjøretøyet bygges om eller oppgraderes slik at informasjon og betingelser i materiellkortet ikke lenger er korrekt.
- Det er ikke nødvendig å fornye materiellkortet ved oppussing eller reparasjon som gjenskaper og opprettholder maskinens opprinnelige spesifikasjoner.
2.3 BN Mk søknadsprosess
2.3.1 Innsending av utfylte skjema
Ferdig utfylt og signert søknad sendes i epost til vårt postmottak for arkivering og fordeling. Bane NOR Transport er ansvarlig for at materiellkort utstedes.
2.3.2 Behandlingstid
Behandlingstiden vil være ca. to uker etter at søknaden er komplett. Fra 15. mars til 15. juli må en lengre behandlingstid påregnes grunnet stor pågang.
2.3.3 Fastsettelse av BN teknisk kontrollfrist
For maskinen som ikke er fabrikknye eller ubrukte, må det søkes om ny BN teknisk kontrollfrist i tillegg til søknad om BN materiellkort. Vi benytter samme prosess ved første gangs fastsettelse av BN TKF og senere fornyelse ved utløp av BN TKF. Se kapittel 3 for mer informasjon om BN TKF og kapittel 4 for søknadsskjemaer.
Det er ikke behov å sende inn søknad om BN TKF for helt nye maskiner eller maskiner som aldri har blitt tatt i bruk. Da fastsettes teknisk kontrollfristen normalt til 12 måneder fra dato for utgivelse av Bane NOR materiellkort.
2.3.4 Registrering i Reginn og QR-kode
Vi trenger også informasjon om hvorvidt kjøretøy er registrert i Maskinregisteret (Reginn). Registrering er foreløpig ikke et krav for å få utstedt BN-materiellkort eller få utvidet BN Teknisk kontrollfrist, men kan være et krav i enkelte prosjekter.
Benytt skjema 6RM for å melde inn registrering eller endring av registrering i Reginn med tydelig foto av oblat med QR kode påklistret kjøretøy som vedlegg.
Maskinregisteret Reginn portal
3. Bane NOR teknisk kontrollfrist (BN TKF)
3.1 Fornyelse av BN TKF
Bane NOR bruker ordningen med teknisk kontroll for å sikre at kjøretøy har tilstrekkelig teknisk stand når det brukes med Bane NOR som ansvarlig.
Fornyelse av BN TKF gjøres på grunnlag av gjennomført teknisk kontroll av en vedlikeholdsleverandør prekvalifisert av Bane NOR.
I noen tilfeller kan tilsvarende teknisk kontroll utført i henhold til opplegg spesifisert av utenlandske infrastrukturforvaltere aksepteres istedenfor. Ordinær dokumentasjon på utført vedlikehold godtas ikke som dokumentasjon for BN TKF.
BN teknisk kontrollfrist fornyes normalt til 12 måneder etter dato for utført teknisk kontroll. Dersom teknisk kontroll utføres på kjøretøy med gyldig Teknisk kontrollfrist, forlenges fristen med 13 måneder, men maksimalt til 12 måneder etter gyldig Teknisk kontrollfrist ved dato for besiktigelse.
Dersom utbedring og fornyet besiktigelse av restpunkter er nødvendig, beregnes fornyet teknisk kontrollfrist ut fra dato for opprinnelig og komplett besiktigelse.
3.2 Innsending av søknad om forlenget BN TKF
Ferdig utfylte skjema, egenerklæring og godkjent teknisk kontroll må sendes postmottak for registrering i våre arkiver og viderefordeling til rett saksbehandler.
Søknader om fornyet BN TKF besvares via e-post ved at ny utskrift av BN Mk med oppdatert BN TKF sendes registrert eier. Bane NOR Transport er ansvarlig for at teknisk kontrollfrist (TKF) fornyes.
Kontakt Bane NOR
3.3 Behandlingstid
Behandlingstiden for søknader om fornyelse av BN TKF er ca. 1 måned.
3.4 Prekvalifiserte vedlikeholdsleverandører som kan utføre BN TKF
4. Søknadsskjema
4.1 Søknadsskjema for Bane NOR materiellkort
Disse skjema benyttes ved søknad om og oppdatering av BN materiellkort.
- 1RM skjema, brukes for å søke om materiellkort for individ av kjøretøy type som ikke tidligere er godkjent av Bane NOR
- 2RM skjema, brukes for å søke om materiellkort for nytt individ av kjøretøy type som er godkjent av Bane NOR
- 3RM Samsvarserklæring, benyttes i tillegg til 2RM dersom det er ønskelig at Bane NOR bistår med å søke om nødvendig tillatelser fra Statens jernbanetilsyn. Samsvarerklæringen må fylles ut av produsent eller leverandør av maskinen.
- 4RM skjema, brukes for å melde om bytte av maskinbruker for kjøretøy.
- 5RM skjema, brukes for å melde inn når en maskin selges, skrotes eller på annen måte ikke ventes å trenge BN materiellkort.
- 6RM skjema, brukes for å melde inn ny eller endret registrering i Maskinregisteret Reginn.
4.2 Søknadsskjema for BN Teknisk kontrollfrist
Disse skjema benyttes ved fornyelse av BN TKF.
- Skjema A, egenerklæring brukes av kjøretøy eier/bruker for å søke om fornyelse av BN TKF
- Skjema B, protokoll for teknisk kontroll fylles ut av prekvalifiserte vedlikeholdsleverandører
- Se kapittel 3.4 for informasjon om og liste av prekvaliserte leverandører.
- Skjema C, brukes for å søke om fornyelse av BN TKF for håndtrukne traller med jernbanehjul
- Skjema D, brukes for å søke om fornyelse av BN TKF for godsvogner hvor første siffer i EVN er 2, 3, 4 eller 8.
5. Utfyllende spesifikasjoner for skinne-/vei og påsporbare maskiner
Download English version of this chapter.
5.1 Dokumentasjon for nødvendige jordingsforbindelser på maskin som tillates å arbeide på spor med spenningssatt* kontaktledningsanlegg
Alle maskiner som skal kunne brukes under spenningssatt kontaktledning må fra produsent/leverandør leveres med teknisk tegning som viser alle nødvendige jordingsforbindelser og deres dimensjonering, samt eventuelle andre tekniske tiltak nødvendig for å tilfredsstille krav i EN 15746-2, § 5.16.7.
Vi forutsetter å motta kopi av tegninger før BN materiellkort utstedes. Tegningens format må være egnet for bruk ved utførelse av årlig teknisk kontroll. Dette gjelder for alle søknader om BN materiellkort / JBV-vognkort fra 26.10.2016 eller senere.
* med spenningssatt kontaktledning forstås kontaktledning som ikke er utkoplet og påmontert forskriftsmessig jording.
5.2 Krav til 9C maskiner for å forebygge skade på installasjoner i sporet
Skinne-/vei maskiner med gummihjul som minimum i noen driftssituasjoner kan komme i konflikt med “Forbidden area” i figuren skal utstyres med teknisk funksjonalitet for minimum å kunne transportkjøre som kategori 9A og / eller 9B iht. EN 15746-1.
I forbindelse med utstedelse av BN Materiellkort aksepteres at maskinen har funksjonalitet for å kunne brukes som kategori 9C maskin lokalt på arbeidssted. Faktisk bruk som 9C-maskin (med gummihjul kjørende på skinnetopp) på hvert arbeidssted vil i tillegg være avhengig av stedlig vurdering i hvert arbeidsoppdrag.
I løftet stilling skal gummihjulene være innenfor standard framføringsprofil for tog i Norge, 70 mm over skinnetopp, som illustrert over i figuren.
Kravet gjelder alle maskiner hvor det søkes om først gangs utstedelse av BN materiellkort 01. juni 2023 eller senere. Kravet er en presisering av tidligere krav innført 26.10.2016 om at maskiner måtte utstyres med teknisk funksjonalitet for å kunne løfte gummihjulene.
For maskiner med svært lavt hjultrykk, på få 100 kg, kan Bane NOR Transport vurdere mulighet for å utstede dispensasjon.
5.3 RCI/RCL
Rated Capacity Indicator / Rated Capacity Limiter – Overvåkning/vern mot avsporing som følge av tunge løft
Fra 4.august 2015 er kravene skinne/vegmaskiner mot velting skjerpet.
Bane NOR (Jernbaneverekt før 01. januar 2017) har siden 22. februar 2012 krevd at nye skinne-/veimaskiner skal være utstyrt med RCI/RCL (teknisk vern mot at maskinen velter ved bruk av arbeidsutstyr) iht. EN 15746-1:2020 § 5.6 and EN 15746-2:2020 § 5.11 for å kunne få BN Materiellkort.
Fra og med 04.08.2015 er kravet skjerpet slik at ikke ytterligere maskiner uten RCI vil få utstedt BN materiellkort for bruk på Bane NORs infrastruktur dersom de har funksjonalitet som krever RCI/RCL uten at dette er installert. Dette gjelder uavhengig av tidspunkt maskinene første gang ble tatt i bruk på skinner i Norge eller utlandet.
Bane NOR aksepterer at påbudt utvendig varsellampe for RCI/RCL iht. EN 15746 er gul eller blå (gul lampe med samme farge som oransje varselblink aksepteres ikke som gul varsellampe for RCI).
Maskiner uten RCI som allerede har JBV-vognkort eller JBV Brukstillatelse har dispensasjon fra krav om RCI inntil videre. Fornyelse og konvertering av JBV-vognkort / JBV Brukstillatelse til BN materiellkort og fornyelse av BN TKF (teknisk kontrollfrist) for slike maskiner vil fremdeles bli utført i henhold til standard prosedyre.
5.4 Oransje varsellys på skinne-/vei arbeidsmaskiner
Selvgående maskiner skal være utstyrt med minst ett oransje varselblink montert slik at det er synlig fra alle retninger. Noen få mindre blindsoner forårsaket av f.eks. oppstikkende gravebom eller stag kan aksepteres.
Det må monteres tilstrekkelig høyt over f.eks. flate tak slik at det er synlig også nært maskinen.
5.5 Markeringslys på påsporbare eller på skinne-/vei hengere (hengere iht. EN 15954)
Iht. EN 15954 (avsnitt 5.13):
- kan hengere ha elektrisk markeringslys ved skinnebruk.
- skal henger ha holdere for elektrisk lampe eller refleksskive (sluttsignal refleksskive spesifisert i TSI OPE avsn. 4.2.2.1.3.2 / Førers regelbok Bane NOR, kap. 8.96 kan benyttes).
Alternativt aksepterer Bane NOR at hengere istedenfor kan ha fast monterte refleks i hjørner i begge retninger. Reflekterende areal skal være 2 790 mm² eller mer.
Reflekser som er runde med 60 mm diameter, 3-kantet med 81 mm sidekant eller kvadratisk med 53 mm sidekant tilfredsstiller spesifikasjonen.
For rektangulære reflekser beregnes arealet ved å multiplisere bredde (mm) x høyde (mm). For å øke mekanisk robusthet kan refleksene monteres i fordypning, men spesifiserte min. refleksoverflate skal likevel være synlig fra 65° vinkel fra spormidt på rett linje og innenfor 30° vertikal vinkel oppover.
Refleksene skal normalt være røde. De kan også monteres bak beskyttelsesgitter, men synlig refleksareal bak gitteret må være som spesifisert.
Gitteret skal ikke hindre rask rengjøring av refleksene og dette skal være mulig uten bruk av verktøy for å demontere gitteret.
Reflekser med farge og størrelse iht. regelverk for veibruk aksepteres som tilstrekkelige ved sporbruk av skinne-/vei tilhengere.
5.6 Farge på påsporbare og skinne-/vei maskiner og hengere.
Med mindre dispensasjon i hver enkelmaskin utstedes håndhever Bane NOR at påsporbare og skinne-/vei maskiner anskaffes og benyttes med farge som spesifisert i:
- EN 15746-1:2020 avsn. 5.14.9.1 og 5.14.9.2 (skinne-vei maskiner).
- EN 15955-1:2013 avsn. 5.14.9.1 og 5.14.9.2 (påsporbare maskiner).
- EN 15954-1: 2013 avsn. 5.13.5.1 (skinne-/vei og påsporbare hengere).
Eventuelle spørsmål, send e-post til kjoretoyteknologi@banenor.no.
7. Kontakt oss
Har du spørsmål eller trenger bistand, ta kontakt med oss på Kjøretøy teknologi i Bane NOR Transport på e-post.