Tilbyr assistanse i Stavanger og Kristiansand
Trenger du hjelp for å reise med toget? Nå får du assistanse på stasjonene i Stavanger og Kristiansand. Vi utvider tjenesten for at flere skal kunne ta mer tog.
Publisert: 17. oktober 2022 klokken 14:10
Oppdatert: 11. mai 2023 klokken 14:00
Assistanse er et tilbud til reisende med funksjonsnedsettelser som har behov for hjelp til og fra toget, eller bistand til andre gjøremål på stasjonen. Dette gjelder blant annet billettkjøp, kjøp av mat og drikke eller hjelp til bagasjen.
Tjenesten er gratis
Vi kan imidlertid ikke yte helsefaglig eller medisinsk bistand. Tilbudet omfatter heller ikke barn som reiser alene.
– Tjenesten er gratis, og det er den enkelte selv som definerer om man har behov for assistanse eller ikke. Vi vil aldri be om noen form for dokumentasjon på dette, sier May-Liss Daljord i Bane NOR.
Bestillingen foregår enkelt på telefonnummer 477 70 098 i våre åpningstider, eller døgnet rundt på Bane NORs nettsider eller i NÅ-appen – avhengig av hva som passer best for den enkelte.
For å få bekreftet bestillingen har vi behov for praktisk informasjon knyttet til avreise- og/eller ankomsttidspunkt, kontaktinformasjon og hvilken type assistanse man ser for seg.
14 stasjoner tilbyr tjenesten
Det er vektertjenesten på stasjonen som møter den reisende til avtalt tid og sted. For å være sikret å få den bistanden man ønsker må man ta kontakt med oss senest 24 timer før avreisetidspunkt.
Noen ganger finner man ut at man har behov for å reise under et døgn i forveien. I disse tilfellene vil vi naturlig nok gjøre alt vi kan for å bistå den reisende, men noen ganger kan det bli vanskelig for Bane NOR å levere tjenesten på grunn av kapasitet.
Assistansetjenesten er en gratis tjeneste for personer med funksjonsnedsettelser.
Du som reiser møter en assistent på et avtalt sted og blir fulgt frem til plattformen eller fra toget til utgangen.
På ankomststasjon vil møtested normalt være plattformen og du som reiser vil få følge fra plattformen.
Du bestiller tjenesten ved å fylle ut skjemaet under og sende det inn. Vi ordner resten.
Du kan også ringe Bane NOR kundesenter på telefon 477 700 98 eller sende e-post til assistanse@banenor.no.
Du kan bestille assistansetjeneste til deg selv. Du kan også bestille på vegne av en annen som trenger det.
Du kan få hjelp til:
- å komme deg til og fra tog på utvalgte jernbanestasjoner
- å kjøpe eller hente togbillett
- å kjøpe mat og drikke på stasjonsområdet, men ikke til andre kjøp
- ved togbytte
- å komme deg på toalett på stasjonsområdet, men ikke under toalettbesøket
- Dette er ikke en ren bagasjehåndteringstjeneste
- Det er ikke en helsefaglig tjeneste og vi kan ikke ta ansvar for medisinsk bistand
- Assistansen gjelder kun frem til plattform. Togpersonell hjelper med ombordstigning og inne på toget
- Barn som reiser alene kan ikke bestille tjenesten
Stasjoner med assistansetjeneste
- Asker
- Bergen
- Drammen
- Hamar
- Kristiansand
- Lillehammer
- Lillestrøm
- Oslo Lufthavn Gardermoen
- Oslo S
- Sandvika
- Ski
- Stavanger
- Trondheim S
- Tønsberg
-
Askim
-
Berkåk
-
Bodø
-
Dale
-
Evanger
-
Greverud
-
Harestua
-
Heggedal
-
Hell
-
Holmestrand
-
Holmlia
-
Høvik
-
Knapstad
-
Kråkstad
-
Leangen
-
Ler
-
Moelv
-
Mysen
-
Nittedal
-
Nodeland
-
Nordby
-
Notodden
-
Oslo Lufthavn Gardermoen
-
Røra
-
Røstad
-
Råde
-
Skansen
-
Skarnes
-
Skotbu
-
Spikkestad
-
Spydeberg
-
Stabekk
-
Stange
-
Strømmen
-
Sørumsand
-
Tomter
-
Torp
-
Trondheim
-
Varingskollen
-
Vikhammer
-
Voss
-
Værnes
-
Øksnavadporten
-
Åndalsnes
-
Åsen
Publisert: 17. oktober 2022 klokken 14:10
Oppdatert: 11. mai 2023 klokken 14:00