Utmerket jernbanebygging i Bergen

Byggeprosjektet som fullførte dobbeltsporet fra Bergen til Arna og moderniserte Nygårdstangen godsterminal er klassifisert som «Excellent» etter den internasjonale bærekraftstandarden BREEAM.

  • Utbygging Nygårdstangen-Bergen-Fløen
  • Prosjektnyheter

Publisert: 12. desember 2024 klokken 16:21

Dronebilde av en godsterminal og jernbanespor

Slik ser den ferdige godsterminalen og dobbeltsporet i Bergen ut fra luften. Bergen stasjon ligger bak til høyre i bildet, i enden av jernbanesporene. Foto: Bjerkvik, Bane NOR

Bærekraftig utbygging

Bane NORs prosjekt i Bergen gir i seg selv store miljøeffekter i form av flere passasjeravganger på dobbeltspor-strekningen, samt økt kapasitet og fossilfri drift på Norges nest største terminal. 

Sertifisering etter BREEAM Infrastructure Projects handler om at man i tillegg skal ha bærekraft i alle ledd - fra utarbeidelsen av planer til gjennomføringen av prosjektet.

- Prosjektet har operert på et trangt område som har krevd gode planer for gjennomføring og løsninger. Dette har utfordret oss som rådgiver og prosjekterende, for å nå de mål som er satt i prosjektet, sier Hilde Rau Heien-Sunde, teknisk direktør for miljø i COWI.

-  Gjennom godt samarbeid mellom aktørene har vi kommet frem til løsninger som muliggjør økt person- og godstrafikk, samt smidigere og mer effektiv godshåndtering. Fokuset på bærekraftige løsninger har bidratt til at prosjektet har nådd sine overbyggende mål og er et sterkt bidrag inn i det grønne skiftet.

Tiltak på byggeplassen

I byggeperioden var det stort fokus på kortreist og resirkulert materiell, blant annet ble steinen som ble brukt til ballast under sporene fraktet med båt til Bergen fra en lokal produsent.

Man hadde også et eget sorteringsverk for steinen som ble gravd opp inne på terminalen, slik at denne kunne gjenbrukes direkte.

Både Bane NOR sin prosjektorganisasjon og hovedentreprenøren Baneservice hadde kontorbrakker som ble forsynt med strøm fra solcellepanel på taket. Det ble også benyttet elektriske arbeidsbiler på anlegget.

Fikk nye ideer til byggingen

- I arbeidet med BREEAM-sertifiseringen hadde vi en ny gjennomgang av prosjektgrunnlaget for å se etter flere miljøgevinster, forteller prosjektsjef Torbjørn Søderholm i Bane NOR Utbygging Sør-Vest.

- Den gode ideen om å gjøre jernbanens evakueringsplass til en park for folk i området var et direkte resultat av denne gjennomgangen. 

Den mer enn to mål store jernbaneparken er utstyrt med både benker og lekeapparater, og også her har prosjektet lagt vekt på resirkulering og gjenbruk.  For eksempel har leketoget paneler som består av mer enn 95 % resirkulert havavfall, og overskuddsmateriell fra byggingen av dobbeltsporet er gjenbrukt til å bygge «ekte» jernbanespor som et visuelt element i den grønne delen av parken. 

Et annet miljøtiltak er parkeringskontainere med lading for el-sykler som står inne på terminalområdet, til bruk for de ansatte på terminalen.

Lang sertifiseringsprosess  

Det ble satt sammen et team på tvers av organisasjonene for å samle dokumentasjon fra prosjektorganisasjonene i Bane NOR, COWI og Baneservice. 

- Det krever innsats fra alle parter for å få et så godt resultat, og vi er stolte over samarbeidet vi har fått til på tvers av organisasjonene, sier klima- og miljøleder hos Baneservice, Åshild Hamre. 

- Sertifiseringen har bidratt til å visualisere det viktige arbeidet vi alle gjør hver dag med å ha kontinuerlig fokus på mer bærekraftige arbeidsprosesser. Dette er også viktig læring og erfaring som vi tar med oss videre i fremtidige prosjekter.

Arbeidsmaskiner inne på et jernbaneområde med tog i bakgrunnen

Arbeidsområdet i Bergen sentrum var svært trangt og utfordrende for gjennomføringen. Foto: Hans-Egil Larsen, Bane NOR

Bane NOR og Baneservice sine kontorbrakker på anlegget hadde strøm fra solcellepaneler på taket. Foto: Baneservice

Jernbaneparken i Bergen skal også fungere som evakueringsplass ved behov. Panelene på leketoget består av mer enn 95 % resirkulert havavfall. Foto: Ingvild Eikeland, Bane NOR

Fakta om prosjektet

  • Prosjektnavn: Nygårdstangen-Bergen-Fløen
  • Hvor: Bergen 
  • Byggherre: Bane NOR
  • Hovedentreprenør: Baneservice
  • Rådgiver: COWI
  • Byggeperiode: januar 2022 - mars 2024
  • På den 1,3 km lange strekningen er følgende bygget: 
    9 km nye spor, 12 km kontaktledning, 7,5 km kabelkanaler, 7 km vann- og overvannsledninger. 
  • På godsterminalen er alle spor elektrifisert og det er etablert ladeuttak for elektriske terminaltrucker. 

Fakta om BREEAM

BREEAM (Building Research Establishement Environmental Assessment Method) er en internasjonal miljøsertifiseringsmetode som brukes som et vurderingssystem for å klassifisere byggeprosjekter og bygninger med hensyn til deres miljømessige bærekraft. 

Prosjektfasene vurderes og dokumenteres innenfor 8 definerte kategorier:

  • Ledelse  
  • Robusthet 
  • Lokalsamfunn og interessenter  
  • Arealbruk og økologi 
  • Landskap og kultur arv 
  • Forurensing  
  • Ressurser  
  • Transport 

Prosjektets prestasjon vurderes opp mot nærmere 250 satte kriterier, hvor man til slutt ender opp med en prosentscore. 

Klassifiseringsnivåene deles inn slik:  

  • Outstanding >=90% 
  • Excellent >= 75% 
  • Very Good >= 60% 
  • Good >= 45% 
  • Pass >= 30% 
  • Unclassified <30

Publisert: 12. desember 2024 klokken 16:21