Utbygging Nygårdstangen-Bergen-Fløen

Prosjektet har fullført dobbeltsporet mellom Bergen og Arna, og modernisert Nygårdstangen godsterminal. Etter utbyggingen kjører det passasjertog hvert 15. minutt på strekningen, og godskapasiteten på terminalen er doblet.

  • Utbyggingsprosjekt
  • Bergensbanen
Illustrasjon som viser sporene ut fra jernbanestasjonen i Bergen

Illustrasjonen viser sporene ut fra godsterminalen og stasjonen i Bergen. Illustrasjon: Bane NOR/Cowi AS

På denne siden:

Hva har vi bygget og hvorfor?


Nygårdstangen-Bergen-Fløen


Prosjektet har følgende effekter:

  • Mulighet for passasjeravganger Arna-Bergen hvert kvarter.
  • Økt kapasitet og mer effektiv godshåndtering på Nygårdstangen. Potensielt 40 000 færre trailere per år på veien mellom Bergen og Oslo.
  • Grønnere drift av terminalen med muligheter for fossilfri drift av Norges nest største terminal.

Bergen – Fløen

Dobbeltsporet på strekningen Bergen-Fløen var siste etappe av dobbeltsporet fra Arna til Bergen. Ved å bygge dobbeltspor på den resterende traseen fra tunnelåpningene i Fløen inn til Bergen stasjon, oppnådde vi full effekt av de to tunnelene gjennom Ulriken.

På strekningen fra Bergen stasjon til Fløen har vi foruten å bygge nye spor, gjort nødvendige jernbanetekniske tiltak og oppgradert underbygningen til dobbeltsporet. Vi har også bygget et nytt signalanlegg som har kapasitet til å styre både Bergen og Arna stasjon.

Nygårdstangen godsterminal

Terminalen på Nygårdstangen er landets første godsterminal som kan driftes helt utslippsfritt.

Tidligere ankom godset til Nygårdstangen både på skinner og med lastebil. Det er det slutt på etter at den nye terminalen åpnet. Kun elektrisk drevne godstog trafikkerer nå terminalen, som er den mest klimavennlige i Norge.

Den oppgraderte terminalen har fått nye, lengre spor som gir plass til flere lange godstog. Det er også nye spor til togparkering, og samtlige er elektrifisert. Dermed kan all flytting av godsvogner inne på terminalen gjøres uten utslipp.

For å få plass til de nye sporene har flere bygninger blitt revet. Disse ble blant annet brukt til omlasting og lagring av gods som ikke kom med jernbanen. Etter ombyggingen er det bli redusert bilkjøring inn og ut av terminalområdet, noe som gir en ekstra miljøgevinst.

I tillegg bidrar følgende tiltak til å gjøre terminalen utslippsfri:

  • Elektrifiserte spor - til både lasting og parkering av godstog
  • To nye terminalbygg som forsynes med energi fra fjernvarme og solceller
  • Elektrisk løfteutstyr som kan lades
  • Ladepunkter til maskiner og utstyr
  • Elektrisk tilkobling for kjølecontainere

Mer enn doblet kapasitet

Ombyggingen har lagt til rette for at flere og lengre godstog kan lastes mer effektivt. Det gir en kapasitetsøkning på over 100 prosent.

De nye sporene og muligheten for nærlagring på terminalen bidrar til å nå dette målet. I tillegg har de nye godssporene direkte utkjøring fra terminalen til hovedsporet på Bergensbanen.

Dette gjør trafikkavviklingen mer effektiv for godstogene.

Nabotelefon til prosjektet

Relaterte prosjekter

Prosjektet har fullført dobbeltsporet mellom Bergen og Arna, og modernisert Nygårdstangen godsterminal.

    Vi har bygget en ny tunnel fra Arna til Bergen, gjennom fjellet Ulriken. Etter rehabiliteringen av den opprinnelige tunnelen utgjør de to tunnelene til sammen dobbeltsporet gjennom fjellet.

Bane NOR Kundeservice

Adresse

Pb 4350, 2308 Hamar

Ã…pningstider

Mandag til fredag
kl. 08:00 - 19:00

Lørdag/søndag/helligdager
kl. 09:00 - 15:00

Jul- og nyttårsaften
kl. 08:00 - 12:00

Nyheter fra prosjektet

Siste innspurt før dobbeltsporet åpner

I april har vi de siste arbeidsperiodene med stengt bane før dobbeltsporet skal være klart for full trafikk fra 1. mai. Da tar vi siste innspurten med testing før vi setter i drift signalanlegget slik at det kan kjøre tog i begge tunnelene i Ulriken.

Vellykket stengeperiode

I de åtte ukene Bergen stasjon var stengt for passasjertog i høst, fikk vi utført mye arbeid og er dermed et stort steg nærmere å fullføre dobbeltsporet til Arna.