Utbygging mellom Sandnes og Nærbø
Vi planlegger dobbeltspor mellom Skeiane og Nærbø på Jærbanen. Det er utarbeidet en kommunedelplan som nå legges ut til høring og offentlig ettersyn.
På denne siden:
Hva jobber vi med og hvorfor?
Det er behov for økt kapasitet på Jærbanen. Strekningen er allerede en sentral del av samferdselstilbudet på Jæren, og i årene som kommer er det ventet vekst i antall innbyggere – og togpassasjerer. For godstransport på jernbane er Jærbanen en flaskehals. Med dobbeltspor får vi en mer robust og stabil jernbane, og kan tilby hyppigere avganger.
Det er allerede etablert dobbeltspor på deler av strekningen, mellom Stavanger og Sandnes. Etter åpningen av dobbeltsporet har vi sett en kraftig passasjervekst. På under 20 år er det årlige antallet passasjerer mer enn doblet, fra 2.3 millioner i 2001 til 4.8 millioner i 2019.
Regionalplan for Jæren legger opp til fortetting og vekst i stasjonsbyene, og det betyr økt pendling på strekningen mellom Sandnes og Nærbø. Prosjektet vil tilrettelegge for at flere kan reise kollektivt, med et bedre tilbud.
Status
Bane NOR arbeider med å finne ut hvor det nye dobbeltsporet kan ligge. Dette arbeidet skjer i tett samarbeid med de berørte kommunene, og vi tar sikte på å ha bestemt trasé i 2024, da kommunedelplan for prosjektet etter planen skal vedtas.
Bane NOR utarbeider en kommunedelplan med konsekvensutredning. Denne planen skal behandles politisk i de berørte kommunene, og vil bli lagt ut på offentlig høring og ettersyn. Det er forventet at kommunedelplanen blir vedtatt i 2024.
Prosjektet er ikke prioritert i Nasjonal transportplan 2022-2033, og det er usikkert når detaljprosjektering og -regulering, og eventuell bygging kan finne sted.
I 2015 utarbeidet Jernbaneverket en silingsrapport som ligger til grunn for det videre arbeid i denne planfasen. Les dokumentet på Jernbanedirektoratets nettsider.(åpnes i ny fane)
Bane NOR har utarbeidet et planprogram (en plan for planen, som viser hva som skal utredes). Denne planen inneholder flere alternativer for plassering av dobbeltsporet, og er fastsatt i de direkte berørte kommunene; Sandnes, Klepp, Time og Hå. Du finner dokumentet lenger ned på denne siden.
Det har blitt utført omfattende grunnundersøkelser langs de foreslåtte traseene.
Plandokumenter
Plankart
Se plankart over dobbeltspor Sandnes - Nærbø
Kontaktinformasjon
Ta kontakt om du har spørsmål om prosjektet. Vi ber pressen om å kontakte vår kommunikasjonsrådgiver.
Erik Pascal Johansen
Prosjektsjef
Börje Karlsson
Prosjekteringsleder offentlig plan
Esben Svendsen
Kommunikasjonsrådgiver
Nyheter fra prosjektet
Høring avsluttet
Kommunedelplan for dobbeltspor mellom Sandnes og Nærbø har vært ute til offentlig ettersyn og høring høsten 2023. Høringen er nå avsluttet, og planen skal gå videre til politisk sluttbehandling.
Si din mening om plan for dobbeltspor mellom Sandnes og Nærbø
Bane NOR har utarbeidet et forslag til kommunedelplan for utbygging av dobbeltspor mellom Sandnes og Nærbø. Forslaget skal behandles politisk i de berørte kommunene, og legges nå ut til offentlig ettersyn.
Resultater fra grunnundersøkelser
Bane NOR har gjennomført omfattende grunnundersøkelsen som del av planleggingen av nytt dobbeltspor mellom Sandnes og Nærbø. Det er ikke avdekket store utfordringer knyttet til grunnforhold.