Universell utforming av Oslo S, Skøyen og Asker
Bane NOR skal gi stasjonene Oslo S, Skøyen og Asker universell utforming. Dette er blant landets mest trafikkerte stasjoner, og oppgraderingen vil gi mange reisende en bedre hverdag.
Mange stasjoner i Norge er ikke universelt utformet i dag, og det er et jernbanepolitisk mål å forbedre situasjonen. Alle nye stasjoner, eller stasjoner som gjennomgår store ombygginger, får universell utforming.
I tillegg planlegger Bane NOR tiltak på eksisterende stasjoner. For å få best mulig effekt for de reisende er det de mest trafikkerte stasjonene som oppgraderes først. Vi har nå begynt arbeidet med å gjøre Oslo S, Skøyen og Asker universelt utformet.
Fremdrift
Prosjektet er i en tidlig fase, og det gjenstår mye planlegging før byggingen kan starte. Arbeidet med prosjektering av tiltakene begynner i 2025, og vi forventer at oppstart av bygging kan skje i 2027.
Arbeidene på Asker kommer først og vil pågå i omtrent ett år. Når arbeidene på Asker er ferdigstilt vil arbeidene på Skøyen starte opp. Arbeidene på Oslo S vil pågå over en lengre periode, da det er snakk om omfattende tiltak på Norges mest trafikkerte stasjon.
Konsekvenser i anleggsperioden
Plattformheving fører naturlig nok til at plattformene vil bli stengt i perioder. I disse periodene vil det være færre tog som kan slippe av og på passasjerer ved stasjonene vi skal arbeide på. En viktig del av planleggingsarbeidet vil bli å legge til rette for at arbeidene våre får minst mulig negativ konsekvens for de reisende.
Hva skal vi gjøre på stasjonene?
Landets mest trafikkerte stasjon, med 150.000 reisende i døgnet.
Tiltak:
Alle 10 plattformer skal heves.
Etablering av snøsmelteanlegg på plattformene som ikke har det i dag.
Status:
Under planlegging.
Landets 6. mest trafikkerte stasjon.
Tiltak:
Begge plattformene skal heves.
Etablering av snøsmelteanlegg.
Status:
Under planlegging.
Landets 5. mest trafikkerte stasjon.
Tiltak:
Alle 4 plattformene skal heves.
Etablering av snøsmelteanlegg på plattformene som ikke har det i dag.
Etablering av ny overgangsbru som tilfredsstiller krav til universell utforming.
Heiser fra bru til plattform.
Status:
Under planlegging.
Nyheter fra prosjektet
Sweco skal prosjektere universell utforming
Bane NOR har valgt Sweco til å stå for prosjekteringen av tiltak for universell utforming på stasjonene Oslo S, Skøyen og Asker. De tre stasjonene skal blant annet få høyere plattformer.
Om universell utforming
Det er et mål for jernbanen i Norge at den skal være tilgjengelig for alle, også personer med nedsatt funksjonsevne.
Universell utforming av en stasjon innebærer at man oppfyller krav til atkomst til publikumsområder og plattform, trinnfri atkomst mellom plattform og tog, samt krav til blant annet kundeinformasjon, belysning og ledelinjer på plattform. I dag er det under 50 stasjoner i Norge som er universelt utformet, av totalt 335 stasjoner.
Rundt 100 stasjoner er klassifisert som tilgjengelige. Det vil si at det er atkomst uten hinder til plattform, og at det kan brukes rullestolheis eller ramper fra plattformen til toget.
Om lag 18 % av alle av- og påstigninger skjer på en universelt utformet stasjon, og om lag 46 % fra en tilgjengelig stasjon. Ambisjonen i Nasjonal transportplan 2025-2036 er at om lag 45 % av alle togreisene skal foregå til/fra en universelt utformet stasjon i løpet av første seksårsperiode og 68 % i hele planperioden.
Kontakt oss
Eivind Larsen
Prosjektsjef
Øystein Løvdal Knutsen
Prosjekteringsleder
Esben Svendsen
Kommunikasjonsrådgiver