Universell utforming av Oslo S, Skøyen og Asker

Bane NOR skal gi stasjonene Oslo S, Skøyen og Asker universell utforming. Dette er blant landets mest trafikkerte stasjoner, og oppgraderingen vil gi mange reisende en bedre hverdag.

  • Planprosjekt
  • Utbyggingsprosjekt
  • Akershus
  • Oslo
Tog ved plattform på en stasjon.

Oslo S er landets mest trafikkerte stasjon. Nå skal plattformene heves og stasjonen bli universelt utformet. Foto: Bane NOR

Mange stasjoner i Norge er ikke universelt utformet i dag, og det er et jernbanepolitisk mål å forbedre situasjonen. Alle nye stasjoner, eller stasjoner som gjennomgår store ombygginger, får universell utforming.

I tillegg planlegger Bane NOR tiltak på eksisterende stasjoner. For å få best mulig effekt for de reisende er det de mest trafikkerte stasjonene som oppgraderes først. Vi har nå begynt arbeidet med å gjøre Oslo S, Skøyen og Asker universelt utformet.

Fremdrift

Prosjektet er i en tidlig fase, og det gjenstår mye planlegging før byggingen kan starte. Arbeidet med prosjektering av tiltakene begynner i 2025, og vi forventer at oppstart av bygging kan skje i 2027.

Arbeidene på  Asker kommer først og vil pågå i omtrent ett år.  Når arbeidene på Asker er ferdigstilt vil arbeidene på Skøyen starte opp. Arbeidene på Oslo S vil pågå over en lengre periode, da det er snakk om omfattende tiltak på Norges mest trafikkerte stasjon.

Konsekvenser i anleggsperioden

Plattformheving fører naturlig nok til at plattformene vil bli stengt i perioder. I disse periodene vil det være færre tog som kan slippe av og på passasjerer ved stasjonene vi skal arbeide på. En viktig del av planleggingsarbeidet vil bli å legge til rette for at arbeidene våre får minst mulig negativ konsekvens for de reisende.

Hva skal vi gjøre på stasjonene?

Nyheter fra prosjektet

Sweco skal prosjektere universell utforming

Bane NOR har valgt Sweco til å stå for prosjekteringen av tiltak for universell utforming på stasjonene Oslo S, Skøyen og Asker. De tre stasjonene skal blant annet få høyere plattformer.

Om universell utforming

Det er et mål for jernbanen i Norge at den skal være tilgjengelig for alle, også personer med nedsatt funksjonsevne.

Universell utforming av en stasjon innebærer at man oppfyller krav til atkomst til publikumsområder og plattform, trinnfri atkomst mellom plattform og tog, samt krav til blant annet kundeinformasjon, belysning og ledelinjer på plattform. I dag er det under 50 stasjoner i Norge som er universelt utformet, av totalt 335 stasjoner.

Rundt 100 stasjoner er klassifisert som tilgjengelige. Det vil si at det er atkomst uten hinder til plattform, og at det kan brukes rullestolheis eller ramper fra plattformen til toget.

Om lag 18 % av alle av- og påstigninger skjer på en universelt utformet stasjon, og om lag 46 % fra en tilgjengelig stasjon. Ambisjonen i Nasjonal transportplan 2025-2036 er at om lag 45 % av alle togreisene skal foregå til/fra en universelt utformet stasjon i løpet av første seksårsperiode og 68 % i hele planperioden.