Informasjon til anleggsnaboer på Nordby: Åpner i mars

Byggingen av den nye undergangen ved Nordby stasjon på Jessheim er nå inne på oppløpssiden. Undergangen åpner trolig for gående og syklende i mars.

  • Utbyggingsprosjekt
  • Tiltak langs Hovedbanen nord
  • Prosjektnyheter

Publisert: 25. juni 2024 klokken 12:30

Oppdatert: 11. desember 2024 klokken 14:01

Bilde fra anleggsområdet hvor betongundergangen er under bygging.

Den nye undergangen på Nordby begynner å ta form. Tom-Ola Thorvaldsen, Bane NOR

På denne siden:

Utsatt åpning

– I den opprinnelige planen hadde vi et mål om at publikum skulle ta undergangen i bruk like før jul, men dessverre får vi ikke dette til, opplyser prosjektleder Ronny Eirik Hansen i Bane NOR.

– Det er flere grunner til at vi har blitt forsinket.  Det er komplisert å jobbe i et trangt område hvor vi må ta hensyn til trafikkert jernbane, myke trafikanter og nære naboer. Første prioritet er å ivareta sikkerheten. Prosjektet må også legge om vann- og avløpsledninger som krysser under jernbanen, noe som har vist seg mer komplisert enn vi hadde tatt høyde for, forteller prosjektlederen videre.

–  Vi kommer til å åpne undergangen så raskt vi kan når betongarbeidene er avsluttet. Dette blir trolig i mars eller kanskje tidlig i april, men det er ennå for tidlig å komme med en dato. I etterkant vil det fortsatt gjenstå noe aktivitet knyttet til omlegging av vann og avløp, istandsetting og sluttarbeider, opplyser han.

– Vi beklager den forsinkelsen som har oppstått. Samtidig ser vi fram til å sluttføre prosjektet og tilby trafikantene på Nordby en ny, trygg atkomst under sporene, framholder Ronny Eirik Hansen.

Omlegging av vann og avløp

Jobben med å legge om en vann- og avløpskryssing under sporet, innebærer å spunte og grave ut en grop på hver side av Hovedbanen. Deretter blir det boret/presset rør mellom gropene, slik at omleggingen kan gjøres uten å grave over sporet.

Denne jobben har gjort at vi i korte perioder har måttet stenge planovergangen, samt gjøre enkelte arbeidsoperasjoner om natten når det ikke går tog. Sistnevnte kan fortsatt forekomme og vil så langt som mulig bli forhåndsvarslet.

Ingen adgang til anleggsområdet

Vi har hatt flere tilfeller av fotgjengere som har klatret over gjerdene våre og gått gjennom anleggsområdet. Vi understreker at uvedkommende ikke har adgang, og at slik ferdsel er forbundet med fare. Vi ber alle om å respektere gjerder og skilt, og vi oppfordrer foreldre til å snakke med barn og unge om dette.

I tillegg har Bane NOR også i år registrert flere farlige hendelser hvor personer har krysset over planovergangen mens bommene har ligget nede.  Det må for all del ikke skje en ulykke nå den siste tiden før planovergangen forsvinner, og vi oppfordrer på det sterkeste brukerne til å være forsiktige og respektere bommer, lyd- og lyssignaler.

Holdeplasser ved buss for tog

Dersom det oppstår et avvik som innebærer at togene blir erstattet med buss for tog i høst, stopper bussene i Trondheimsveien. Dette er på grunn av anleggsarbeidet. Busser i retning Dal bruker holdeplassen Kremmerhuset, mens busser i retning Jessheim benytter holdeplassen Skogtun. Reisende fra østsiden av Hovedbanen henvises til Jessheim stasjon.

To hundre tonn trygt til værs

Mens togene tok fem døgns pause på nordre del av Hovedbanen 16.-22. august, gjorde Bane NOR en rekke jobber på strekningen. På Nordby gikk et 200 tonns kranløft etter planen.

Da arbeidsperioden startet fredag kveld, ble sporet gravd over og spuntvegger av stål ble presset ned i grunnen der undergangen skal komme. På forhånd var ei bruplate på 200 tonn støpt ferdig på stedet, og natt til mandag 19. august  ble denne løftet på plass.

– Denne plata fungerer som ei midlertidig jernbanebru fram til den blir toppen av kulverten. Etter hvert fjerner vi massene under brua, før vi støper sideveggene og bunnen av kulverten, sier prosjektleder Ronny Eirik Hansen i Bane NOR Utbygging.

Puten av komprimerte masser som bruplata hviler på, er etablert med millimeterpresisjon, og det krevdes også stor nøyaktighet ved selve løftet. I forkant tok det én uke å montere den svære spesialkrana som utførte operasjonen.

– Planleggingen av løftet har pågått et års tid, og det var veldig godt å se at alt gikk som det skulle, sier prosjektlederen, før han legger til:

– Dessverre fikk vi en hendelse i etterkant som førte til noen små setninger, og vi måtte gjøre utbedringer og beregninger for å være helt sikre på at brua var stabil før vi satte togtrafikken på. Men selv om vi hadde utfordringer underveis, greide vi å lande trygt og i tide med det som skulle gjøres, framholder Ronny Eirik Hansen, som sender en takk til alle som stod på i disse hektiske dagene.

– Takk for tålmodigheten!

– Vi beklager de ulempene som arbeidene våre fører med seg, samtidig som vi håper på nærmiljøets tålmodighet.  Dette er et verdifullt bidrag til gjennomføringen av dette viktige tiltaket, sier kommunikasjonsrådgiver Olav Nordli i Bane NOR.

Nordby har gjennom mange år vært den planovergangen i Norge hvor det registreres flest farlige hendelser der myke trafikanter krysser mens bommene ligger nede. Byggingen av en undergang er derfor et høyt prioritert og viktig tiltak.  Arbeidene utføres på oppdrag fra Bane NOR av entreprenøren RIAS.

Natt til mandag 19. august ble denne plata på 200 tonn løftet på plass ved Nordby. Først skal den fungere som ei midlertidig jernbanebru, senere blir den toppen av den nye kulverten som skal bygges. Lars Baastad, Bane NOR


Publisert: 25. juni 2024 klokken 12:30

Oppdatert: 11. desember 2024 klokken 14:01