Informasjon til anleggsnaboer på Nordby
Byggingen av den nye undergangen ved Nordby stasjon på Jessheim pågår for fullt. I uke 46 og 47 må vi stenge planovergangen for myke trafikanter i perioder på inntil 20 minutter.
Publisert: 25. juni 2024 klokken 12:30
Oppdatert: 7. november 2024 klokken 14:18
På denne siden:
Hovedaktiviteten nå er at vi forskaler og støper vegger og bunnplate i undergangen, etter at ei bruplate ble heist inn i sporet i august. Denne plata blir taket på kulverten.
Vi tar sikte på at den nye undergangen kan tas i bruk rundt årsskiftet, men det vil fortsatt gjenstå noen restarbeider i januar. Snorklipping og åpningsmarkering blir også på nyåret.
Korte perioder med stenging av planovergangen
I uke 46 og 47 (11.-23. november) skal vi utføre spunting og annet arbeid knyttet til omlegging av en vann- og avløpskryssing under jernbanen. Plasshensyn gjør at vi for å ivareta sikkerheten må stenge planovergangen for gående og syklende i perioder på inntil 20 minutter om gangen.
Så langt som råd vil vi tilpasse stengingene til togtidene, men vi oppfordrer alle brukere til å beregne ekstra tid og være forberedt på ventetid. Vi beklager ulempene som dette medfører.
Vi skal spunte og grave ut en grop på hver side av Hovedbanen. Senere blir det boret/presset rør mellom gropene, slik at vi kan legge om vann og avløp uten å grave over sporet.
Når spuntnåler av stål presses ned i bakken, medfører dette forholdsvis mye støy, slik våre nærmeste naboer har opplevd tidligere i sommer. Varigheten og omfanget arbeidene som skal gjøres nå, er imidlertid langt mindre. Det skal jobbes innenfor vanlig arbeidstid mellom kl. 07 og 19 mandag-lørdag.
Arbeidene med omleggingen av vann og avløp vil fortsette også de første ukene på nyåret.
Ingen adgang til anleggsområdet
Vi har hatt flere tilfeller av fotgjengere som har klatret over gjerdene våre og gått gjennom anleggsområdet. Vi understreker at uvedkommende ikke har adgang, og at slik ferdsel er forbundet med fare. Vi ber alle om å respektere gjerder og skilt, og vi oppfordrer foreldre til å snakke med barn og unge om dette.
I tillegg har Bane NOR også i år registrert flere farlige hendelser hvor personer har krysset over planovergangen mens bommene har ligget nede. Det må for all del ikke skje en ulykke nå den siste tiden før planovergangen forsvinner, og vi oppfordrer på det sterkeste brukerne til å være forsiktige og respektere bommer, lyd- og lyssignaler.
Holdeplasser ved buss for tog
Dersom det oppstår et avvik som innebærer at togene blir erstattet med buss for tog i høst, stopper bussene i Trondheimsveien. Dette er på grunn av anleggsarbeidet. Busser i retning Dal bruker holdeplassen Kremmerhuset, mens busser i retning Jessheim benytter holdeplassen Skogtun. Reisende fra østsiden av Hovedbanen henvises til Jessheim stasjon.
To hundre tonn trygt til værs
Mens togene tok fem døgns pause på nordre del av Hovedbanen 16.-22. august, gjorde Bane NOR en rekke jobber på strekningen. På Nordby gikk et 200 tonns kranløft etter planen.
Da arbeidsperioden startet fredag kveld, ble sporet gravd over og spuntvegger av stål ble presset ned i grunnen der undergangen skal komme. På forhånd var ei bruplate på 200 tonn støpt ferdig på stedet, og natt til mandag 19. august ble denne løftet på plass.
– Denne plata fungerer som ei midlertidig jernbanebru fram til den blir toppen av kulverten. Etter hvert fjerner vi massene under brua, før vi støper sideveggene og bunnen av kulverten, sier prosjektleder Ronny Eirik Hansen i Bane NOR Utbygging.
Puten av komprimerte masser som bruplata hviler på, er etablert med millimeterpresisjon, og det krevdes også stor nøyaktighet ved selve løftet. I forkant tok det én uke å montere den svære spesialkrana som utførte operasjonen.
– Planleggingen av løftet har pågått et års tid, og det var veldig godt å se at alt gikk som det skulle, sier prosjektlederen, før han legger til:
– Dessverre fikk vi en hendelse i etterkant som førte til noen små setninger, og vi måtte gjøre utbedringer og beregninger for å være helt sikre på at brua var stabil før vi satte togtrafikken på. Men selv om vi hadde utfordringer underveis, greide vi å lande trygt og i tide med det som skulle gjøres, framholder Ronny Eirik Hansen, som sender en takk til alle som stod på i disse hektiske dagene.
– Takk for tålmodigheten!
– Vi beklager de ulempene som arbeidene våre fører med seg, samtidig som vi håper på nærmiljøets tålmodighet. Dette er et verdifullt bidrag til gjennomføringen av dette viktige tiltaket, sier kommunikasjonsrådgiver Olav Nordli i Bane NOR.
Nordby har gjennom mange år vært den planovergangen i Norge hvor det registreres flest farlige hendelser der myke trafikanter krysser mens bommene ligger nede. Byggingen av en undergang er derfor et høyt prioritert og viktig tiltak. Arbeidene utføres på oppdrag fra Bane NOR av entreprenøren RIAS.
Publisert: 25. juni 2024 klokken 12:30
Oppdatert: 7. november 2024 klokken 14:18