Tiltak langs Hovedbanen nord

Bane NOR planlegger flere tiltak på nordre del av Hovedbanen, blant annet nedleggelse av planoverganger på Nordby og Dal, ny tømmerterminal på Hauerseter og oppgraderinger ved Jessheim stasjon.

  • Utbyggingsprosjekt
  • Vedlikeholdsarbeid
  • Hovedbanen

Planovergangen på Nordby forsvinner innen utgangen av 2024. Foto: Olav Nordli, Bane NOR

På denne siden:

Overordnet om prosjektene 

Hovedbanen har hatt en vesentlig økning i person- og godstrafikken de seneste årene. Strekningen Lillestrøm–Eidsvoll er definert som overbelastet, og det er få steder hvor lange godstog kan krysse med hverandre. Dette gjør strekningen utsatt for forsinkelser og kompliserer ruteplanleggingen.

Planovergangene ved Nordby holdeplass og Dal stasjon har hatt mange uønskede hendelser og er blant Norges mest risikoutsatte. Derfor ønsker Bane NOR å legge dem ned. Ved Dal stasjon begrenser dessuten planovergangen kapasiteten på dagens kryssingsspor og gjør at sporene ikke kan utnyttes maksimalt.

Ved Jessheim stasjon planlegger Bane NOR å forlenge dagens kryssingsspor slik at lange godstog kan krysse med persontog som stanser ved plattform. Samtidig ønsker vi å forbedre tilgjengeligheten slik at stasjonen oppfyller krav til universell utforming.

På Hauerseter har skogeierne og treforedlingsindustrien behov for en ny terminal for omlasting av tømmer fra bil til tog. 

Om enkeltprosjektene

Nyheter fra prosjektet

Natur og friluftsliv viktig på Hauerseter

En ny tømmerterminal er under planlegging på Hauerseter parallelt med E6 og Hovedbanen. Bane NOR har tatt med seg innkomne uttalelser i forbindelse med oppstarten og er i gang med å utarbeide forslag til reguleringsplan.

Oppstart av planarbeid for Hauerseter tømmerterminal

Bane NOR ønsker å tilrettelegge for en ettspors tømmerterminal på Hauerseter. Dette er i tråd med overordnete mål i Nasjonal transportplan (NTP) om å overføre mer gods fra veg til bane. Her finner du informasjon om planarbeidet.