Tiltak langs Hovedbanen nord
Bane NOR planlegger flere tiltak på nordre del av Hovedbanen, blant annet nedleggelse av planoverganger på Nordby og Dal, ny tømmerterminal på Hauerseter og oppgraderinger ved Jessheim stasjon.
På denne siden:
Overordnet om prosjektene
Hovedbanen har hatt en vesentlig økning i person- og godstrafikken de seneste årene. Strekningen Lillestrøm–Eidsvoll er definert som overbelastet, og det er få steder hvor lange godstog kan krysse med hverandre. Dette gjør strekningen utsatt for forsinkelser og kompliserer ruteplanleggingen.
Ved Jessheim stasjon planlegger Bane NOR å forlenge dagens kryssingsspor slik at lange godstog kan krysse med persontog som stanser ved plattform. Samtidig ønsker vi å forbedre tilgjengeligheten slik at stasjonen oppfyller krav til universell utforming.
I tillegg planlegger vi et nytt kryssingsspor mellom Lillestrøm stasjon og Leirsund, samt å forlenge kryssingssporet ved Hauerseter.
Planovergangene ved Nordby holdeplass og Dal stasjon har hatt mange uønskede hendelser og er blant Norges mest risikoutsatte. Derfor ønsker Bane NOR å legge dem ned. Ved Dal stasjon begrenser dessuten planovergangen kapasiteten på dagens kryssingsspor, som vi også ønsker å forlenge.
På Hauerseter har skogeierne og treforedlingsindustrien behov for en ny terminal for omlasting av tømmer fra bil til tog.
Om enkeltprosjektene
Hovedbanen Lillestrøm–Eidsvoll er definert som overbelastet, og det er få kryssingsmuligheter for lange godstog (650 m).
Som ett av flere tiltak for å øke godskapasiteten mellom Oslo og Trondheim, planlegger Bane NOR derfor et nytt kryssingsspor mellom Lillestrøm stasjon og eksisterende krysningsspor syd for Leirsund. Dette vil også gi bedre punktlighet for persontogene både på Hovedbanen og Gardermobanen.
Hovedbanen er enkeltsporet og går på denne strekningen parallelt med Gardermobanen. Bortsett fra en sporveksel vil Gardermobanen ikke bli berørt av utbyggingen.
I første kvartal 2025 vil vi inngå avtale med ekstern rådgiver for å starte prosessen fram mot forslag til reguleringsplan for prosjektet. Vi tar sikte på mulig byggestart i 2027 med avslutning i 2030.
Bane NOR ønsker å legge til rette for lengre godstog på Hovedbanen ved å forlenge to av dagens spor ca. 350 meter mot nord. De tekniske anleggene tilpasses for samtidig innkjør, dvs. at to tog samtidig kan kjøre inn på stasjonen i hvert sitt spor.
Dermed kan et godstog på 650 meter krysse med et persontog samtidig som passasjerer går av og på persontoget. Dette bidrar til bedre punktlighet og økt kapasitet for godstrafikken.
En ny plattform er planlagt på østsiden av dagens sporområde, sammen med ei overgangsbru mellom plattformene på øst- og vestsiden. Tilgjengeligheten blir bedre for alle brukere – både togreisende og innbyggere får en planfri gangadkomst over sporene, og stasjonen vil oppfylle kravene for universell utforming.
Bane NOR varslet oppstart av arbeid med detaljreguleringsplan for nytt kryssingsspor og tiltak ved stasjonen, i januar 2024.
Planovergangen ved Nordby holdeplass skal fjernes og erstattes av en gang- og sykkelveg under jernbanen. Nordby ligger like nord for Jessheim i Ullensaker kommune.
Planovergangen har lenge vært en kilde til mange uønskede hendelser som innebærer en sikkerhetsrisiko. Typisk er dette personer som krysser sporet etter at bommene har gått ned. Når planovergangen forsvinner, bedres sikkerheten for reisende og naboer som ønsker å krysse jernbanen.
Arbeidet med undergangen startet i mai 2024 i tråd med kommunens vedtatte reguleringsplan. Undergangen blir universelt utformet og bygges litt sør for dagens planovergang. Det blir ikke lenger gjennomkjøring for biler i Nordbyvegen, men det blir mulig å snu både på øst- og vestsiden av jernbanen. Planlagt åpning av undergangen er i mars 2025.
Hovedbanen Lillestrøm–Eidsvoll er enkeltsporet, og strekningen er definert som overbelastet. Det er få kryssingsmuligheter for lange godstog (650 m).
Bane NOR planlegger derfor å forlenge eksisterende krysningsspor på Hauerseter stasjon som ett av flere tiltak for bl.a. å øke godskapasiteten mellom Oslo og Trondheim.
Utvidelsen planlegges på Bane NORs egen eiendom, og arbeidet vil kun berøre trafikken på Hovedbanen i kortere perioder hvor togene erstattes med buss.
Rådgiver ble kontrahert i november 2024, og prosjekteringen er nå i gang. Avhengig av fremdrift vil byggestart kunne være så tidlig som i 2026.
Bane NOR planlegger en ny tømmerterminal nord for Hauerseter stasjon i Ullensaker. Prosjektet skal bidra til å flytte mer tømmertransport over på bane.
Terminalen blir plassert inntil Hovedbanen, hovedsakelig på nordre del av Bane NORs eiendom hvor det i dag er skinnelager og et øvingsområde tilknyttet Norsk jernbaneskole.
Prosjektet gjennomføres i tett dialog med tømmernæringen, som har behov for en terminal som årlig kan laste om ca. 300 000 m3 tømmer mellom bil og tog.
Det er i dag en privat tømmerterminal sør for Hauerseter stasjon. Denne avtalen utløper i 2027, noe som gjør at den nye terminalen bør være ferdig bygget innen den tid. Det er også et mål å holde kostnadene under 200 millioner kroner.
Bane NOR varslet oppstart av arbeid med reguleringsplan for prosjektet i juni 2024. Etter planen legges ferdig forslag til reguleringsplan ut til offentlig ettersyn høsten 2025.
Bane NOR ønsker å fjerne planovergangen ved Dal stasjon, som er blant Norges mest risikoutsatte. Her er det registrert mange uønskede hendelser, hvor bl.a. biler blir stående mellom bommene når toget kommer.
For å øke trafikksikkerheten planlegger vi å erstatte planovergangen med ei gangbru over sporene på stasjonen. Når planovergangen legges ned, må bilister og syklister benytte Aksel Bråtens veg nord for stasjonen eller andre veger i området for å krysse over sporene.
Kryssing av tog på Dal stasjon har stor betydning for godstrafikken. Ved å fjerne planovergangen blir kryssingssporet bedre utnyttet, og dette bidrar til å øke godskapasiteten på Hovedbanen.
Av samme grunn ønsker Bane NOR også å forlenge kryssingssporet på vestsiden av stasjonen videre nordover, fram til ca. 150 meter nord for Aksel Bråtens veg. Dette medfører at brua i Aksel Bråtens veg må erstattes med en ny.
Bane NOR vil varsle oppstart av arbeid med detaljreguleringsplan for disse tiltakene i løpet av januar 2025, og vi inviterer til et åpent informasjonsmøte tidlig i februar.
Berørte toglinjer
Kontaktpersoner
Ronny Eirik Hansen
Prosjektleder Dal, Jessheim og Nordby
Olav Nordli
Kommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tom-Ola Thorvaldsen
Byggeleder Nordby
Börje Karlsson
Prosjekteringsleder arealplan Dal
Lars Baastad
Prosjekteringsleder Hauerseter kryssingsspor
Stine Rygg Fjørstad
Prosjekteringsleder arealplan Jessheim og Hauerseter tømmerterminal
Morten Fred Tannum
Prosjekteringsleder Lillestrøm nord
Vilde Moltu Haaby
Prosjekteringsleder arealplan Lillestrøm nord
Nyheter fra prosjektet
Oppstart av arbeid med detaljregulering for Dal stasjon
Bane NOR ønsker å erstatte planovergangen ved Dal stasjon med ei gangbru, samt å forlenge kryssingssporet ved stasjonen nordover. Her finner du informasjon om planarbeidet.
Natur og friluftsliv viktig på Hauerseter
En ny tømmerterminal er under planlegging på Hauerseter parallelt med E6 og Hovedbanen. Bane NOR har tatt med seg innkomne uttalelser i forbindelse med oppstarten og er i gang med å utarbeide forslag til reguleringsplan.
Informasjon til anleggsnaboer på Nordby: Åpner i mars
Byggingen av den nye undergangen ved Nordby stasjon på Jessheim er nå inne på oppløpssiden. Undergangen åpner trolig for gående og syklende i mars.