Tiltak langs Hovedbanen nord
Bane NOR planlegger flere tiltak på nordre del av Hovedbanen, blant annet nedleggelse av planoverganger på Nordby og Dal, ny tømmerterminal på Hauerseter og oppgraderinger ved Jessheim stasjon.
![](/contentassets/b8b9be483ba041a5ac1c91ad2b853b00/nordby-1500.jpg?width=1680&height=1120&quality=80)
Planovergangen på Nordby forsvinner innen utgangen av 2024. Foto: Olav Nordli, Bane NOR
På denne siden:
Oppstart av planarbeid for Hauerseter tømmerterminal
Bane NOR ønsker å tilrettelegge for en ettspors tømmerterminal på Hauerseter. Dette er i tråd med overordnete mål om å overføre mer gods fra veg til bane. Den 19. juni 2024 varslet vi oppstart av arbeid med detaljreguleringsplan, og frist for innspill til planarbeidet er 8. august.
Her finner du informasjon om planarbeidet.
Overordnet om prosjektene
Hovedbanen har hatt en vesentlig økning i person- og godstrafikken de seneste årene. Strekningen Lillestrøm–Eidsvoll er definert som overbelastet, og det er få steder hvor lange godstog kan krysse med hverandre. Dette gjør strekningen utsatt for forsinkelser og kompliserer ruteplanleggingen.
Planovergangene ved Nordby holdeplass og Dal stasjon har hatt mange uønskede hendelser og er blant Norges mest risikoutsatte. Derfor ønsker Bane NOR å legge dem ned. Ved Dal stasjon begrenser dessuten planovergangen kapasiteten på dagens kryssingsspor og gjør at sporene ikke kan utnyttes maksimalt.
Ved Jessheim stasjon planlegger Bane NOR å forlenge dagens kryssingsspor slik at lange godstog kan krysse med persontog som stanser ved plattform. Samtidig ønsker vi å forbedre tilgjengeligheten slik at stasjonen oppfyller krav til universell utforming.
På Hauerseter har skogeierne og treforedlingsindustrien behov for en ny terminal for omlasting av tømmer fra bil til tog.
Om enkeltprosjektene
Bane NOR ønsker å legge til rette for lengre godstog på Hovedbanen ved å forlenge to av dagens spor ca. 350 meter mot nord. De tekniske anleggene tilpasses for samtidig innkjør, dvs. at to tog samtidig kan kjøre inn på stasjonen i hvert sitt spor.
Dermed kan et godstog på 650 meter krysse med et persontog samtidig som passasjerer går av og på persontoget. Dette bidrar til bedre punktlighet og økt kapasitet for godstrafikken.
En ny plattform er planlagt på østsiden av dagens sporområde, sammen med ei overgangsbru mellom plattformene på øst- og vestsiden. Tilgjengeligheten blir bedre for alle brukere – både togreisende og innbyggere får en planfri gangadkomst over sporene, og stasjonen vil oppfylle kravene for universell utforming.
![Stasjonsbygningen med reisende på plattformen og persontog i sporet.](/contentassets/d0b5e87370de4b6c92a6c7ce44ec6061/jessheim_terjeborudfoto_dsc_9025_web-.1500.jpg?width=1680&quality=80)
Det blir bedre tilgjengelighet på Jessheim stasjon med bl.a. gangbru over sporene på nordsiden av stasjonsbygningen og godshuset. Terje Borud, Bane NOR
Planovergangen ved Nordby holdeplass skal fjernes og erstattes av en gang- og sykkelveg under jernbanen. Nordby ligger like nord for Jessheim i Ullensaker kommune.
Planovergangen har lenge vært en kilde til mange uønskede hendelser som innebærer en sikkerhetsrisiko. Typisk er dette personer som krysser sporet etter at bommene har gått ned. Når planovergangen forsvinner, bedres sikkerheten for reisende og naboer som ønsker å krysse jernbanen.
Undergangen skal bygges i løpet av 2024 i tråd med kommunens vedtatte reguleringsplan. Oppstart av arbeidet blir trolig i mai. Undergangen blir universelt utformet og bygges litt sør for dagens planovergang. Det blir ikke lenger gjennomkjøring for biler i Nordbyvegen, men det blir mulig å snu både på øst- og vestsiden av jernbanen.
![Illustrasjon av framtidig situasjon](/contentassets/5922268b443a4792af0cee184087b827/nordby-3d.jpg?width=1680&quality=80)
Slik blir den nye undergangen på Nordby - sett fra vest mot øst med plattformen til venstre i bildet. Bane NOR
Bane NOR planlegger en ny tømmerterminal nord for Hauerseter stasjon i Ullensaker. Prosjektet skal bidra til å flytte mer tømmertransport over på bane.
Terminalen blir plassert inntil Hovedbanen, hovedsakelig på nordre del av Bane NORs eiendom hvor det i dag er skinnelager og et øvingsområde tilknyttet Norsk jernbaneskole.
Prosjektet gjennomføres i tett dialog med tømmernæringen, som har behov for en terminal som årlig kan laste om ca. 300 000 m3 tømmer mellom bil og tog.
Det er i dag en privat tømmerterminal sør for Hauerseter stasjon. Denne avtalen utløper i 2027, noe som gjør at den nye terminalen bør være ferdig bygget innen den tid. Det er også et mål å holde kostnadene under 200 millioner kroner.
Bane NOR planlegger å varsle oppstart av arbeid med reguleringsplan for prosjektet tidlig på våren 2024.
![Dronefoto med skinnelageret i forgrunnen, Hovedbanen og E6.](/contentassets/372015be2bce4f3e999884e7fb016c9c/dronebilde-hauserseter-1500.jpg?width=1680&quality=80)
På Bane NORs område ved Hauerseter er det i dag bl.a. skinnelager. Området som er aktuelt for omlasting av tømmer fra bil til bane, er i bakkant av dette bildet. Foto: Tom-Ola Thorvaldsen, Bane NOR
Bane NOR ønsker å fjerne planovergangen ved Dal stasjon, som er blant Norges mest risikoutsatte. Her er det registrert mange uønskede hendelser, hvor bl.a. biler blir stående mellom bommene når toget kommer.
For å øke trafikksikkerheten planlegger vi å erstatte planovergangen med ei gangbru over sporene på stasjonen. Når planovergangen legges ned, må bilister og syklister benytte Aksel Bråtens veg nord for stasjonen eller andre veger i området for å krysse over sporene.
Aksel Bråtens veg er skolevei, og brua over jernbanen har smale fortau. Påvirkning av trafikksituasjonen i Aksel Bråtens veg som følge av at planovergangen blir borte, vil bli vurdert i det videre planarbeidet.
Kryssing av tog på Dal stasjon har stor betydning for godstrafikken. Ved å fjerne planovergangen blir eksisterende kryssingsspor bedre utnyttet, og dette bidrar til å øke godskapasiteten på Hovedbanen.
Av samme grunn vurderer Bane NOR også å forlenge kryssingssporet på nordsiden av stasjonen, og det kan bli aktuelt å ta dette tiltaket inn som en del av ny reguleringsplan for Dal stasjon. Oppstart av arbeidet med denne planen blir varslet i løpet av sommeren 2024.
![Bommene er nede og et tog er i ferd med å kjøre ut på planovergangen.](/contentassets/a53ed5b6706c47d78712de44d4c3f99a/dal-planovergang-1500.jpg?width=1680&quality=80)
Det er registrert mange hendelser hvor biler fanges mellom bommene på Dal, hvor planovergangen krysser tre spor. Foto: Olav Nordli, Bane NOR
Berørte toglinjer
Kontaktpersoner
![](/contentassets/06a46685a1a1471ca23df7e35bc6d1eb/_ams4981_505.jpg?width=96&height=96&quality=80)
Ronny Eirik Hansen
Prosjektleder
![](/siteassets/bane-nor-sf/prosjekter/hovedbanen-nord/olav-nordli.jpg?width=96&height=96&quality=80)
Olav Nordli
Kommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
![](/contentassets/bb8b7dc8b2964be4a04a9e055d7d4c05/tom-ola-thorvaldsen.jpg?width=96&height=96&quality=80)
Tom-Ola Thorvaldsen
Prosjekteringsleder Nordby og Hauerseter
![](/contentassets/50007e67f3494734996045174106d4c4/johanna-500.jpg?width=96&height=96&quality=80)
Johanna Bernal
Nabokontakt Nordby
![](/contentassets/2f186a1594624cf882a6a5d871a35713/lars-baastad-500.jpg?width=96&height=96&quality=80)
Lars Baastad
Prosjekteringsleder Dal
![](/contentassets/e0eb511248be4f3985f2fde23fd6d2c1/borje-karlsson-500.jpg?width=96&height=96&quality=80)
Börje Karlsson
Prosjekteringsleder arealplan Dal
![](/contentassets/1bbd32033c4249788f7d8bffece15b31/hilde-gjellum-500-kvadrat.jpg?width=96&height=96&quality=80)
Hilde Gjellum
Prosjekteringsleder Jessheim
![](/contentassets/fcf74c7cc8e9401aa855154243a3015c/stine-rygg-fjorstad-kvadrat.jpg?width=96&height=96&quality=80)
Stine Rygg Fjørstad
Prosjekteringsleder arealplan Jessheim og Hauerseter
Nyheter fra prosjektet
Informasjon til anleggsnaboer på Nordby
Nå i slutten av juni er arbeidet med den nye undergangen ved Nordby holdeplass godt i gang. Her finner du aktuell informasjon beregnet på naboer og beboere i området.
![](/contentassets/55cb6656ce81499faca13d8cf410ee1e/spunting-minnevika-2021-01-25.jpg?width=1060&height=707&rxy=0.46%2c0.71&quality=80)
Oppstart av planarbeid for Hauerseter tømmerterminal
Bane NOR ønsker å tilrettelegge for en ettspors tømmerterminal på Hauerseter. Dette er i tråd med overordnete mål i Nasjonal transportplan (NTP) om å overføre mer gods fra veg til bane. Her finner du informasjon om planarbeidet.
![](/contentassets/fb627e36973b48daa8f1e7d3e9ff8efa/godstog-med-tommer-stine-strachan-1500.jpg?width=1060&height=707&quality=80)
RIAS bygger undergangen på Nordby
Bane NOR har inngått kontrakt med entreprenøren RIAS om bygging av ny undergang ved Nordby holdeplass på Hovedbanen i Ullensaker.
![](/contentassets/1e61eb60aa2e4307ba026c4bdd98ef63/oppstartskake.jpg?width=1060&height=707&quality=80)