Detaljregulering for kryssingsspor på Saltfjellet

Vi starter arbeidet med reguleringsplan for nytt kryssingsspor over Saltfjellet. Kryssingssporet er nødvendig for å oppnå økt kapasitet og bedre fleksibilitet i togtrafikken på Nordlandsbanen.

Publisert: 19. august 2024 klokken 10:31

Kart over planområde ved Semska

Kart over planområde ved Semska Foto: Bane NOR

Kapasiteten for kombigods på jernbane mellom Trondheim og Bodø skal bedres i henhold til Nasjonal transportplan 2025-2036. For å oppnå denne kapasitetsøkningen har Bane NOR startet arbeidet med kryssingsspor på Saltfjellet. Det er tidligere varslet om planarbeid for kryssingsspor ved Sukkertoppen, nå utvides varslet til også å gjelde området ved Semska.

Varsling av planarbeid

Planarbeidet varsles i henhold til plan- og bygningsloven (PBL) §§ 12-3 og 12-8. Bane NOR er forslagsstiller, og gjennomfører høring og offentlig ettersyn på vegne av Saltdal kommune. Varslingsdokumenter (lenke)

Innspill til arbeidet kan sendes til: Bane NOR SF, Postboks 4350, 2308 Hamar eller på e-post: postmottak@banenor.no. Alle innspill skal merkes med saksnummer: 202403937.

Når planforslaget legges ut til offentlig ettersyn vil det bli gjennomført åpne møter i Saltdal/Rognan. Det blir egne møter med spesielt berørte interessenter. 

Alle dokumenter er tilgjengelige under "Plandokumenter" på prosjektets hovedside.

Utvidelse av planområdet

Plasseringen av kryssingssporet er viktig for å oppnå best mulig teknisk funksjonalitet på jernbanen, og tilrettelegger for en fremtidig økning av antall person- og godstog på Nordlandsbanen.

Det er tidligere gjennomført kapasitetsanalyse for å for å finne den beste plasseringen av kryssingssporet. I denne analysen ble det også gjort en vurdering av andre faktorer som er viktig å ta hensyn til i planarbeidet. Dette gjelder blant annet erfaring med snøforhold, nærhet til Lønselva og E6, reindrift og naturverdier spesielt knyttet til Semska-Stødi naturreservat.

Sukkertoppen ble opprinnelig utpekt som lokasjon for kryssingssporet, men etter innspill har Bane NOR vurdert andre mulige lokasjoner. Konklusjonen er at Semska, som ligger ca. sju kilometer nord for Sukkertoppen, kan være en egnet plassering for et nytt kryssingsspor. Endelig plassering blir avgjort i det videre planarbeidet.

Vi planlegger å sende forslag til reguleringsplan til Saltdal kommune til førstegangsbehandling behandling i første kvartal av 2025, med offentlig ettersyn i andre kvartal av 2025 og vedtak av reguleringsplanen kan gjøres i siste halvdel av 2025.


Publisert: 19. august 2024 klokken 10:31