Vellykkede arbeider i sommer
Etter flere uker med stengt togtrafikk både på lokalstrekningene Spikkestad-Lillestrøm og Oslo S-Ski har togene begynt å gå igjen. Alle arbeidene ble fullført på tid og var vellykkede.
Publisert: 29. august 2024 klokken 12:18
Stans i persontrafikken om sommeren har blitt et velkjent fenomen, og denne sommeren var intet unntak. Igjen måtte togreisende ta buss for tog i sommermånedene. For å vedlikeholde og fornye jernbanen må vi stenge for togtrafikk av og til, og vi prøver å legge de fleste i fellesferien når færrest reiser med tog.
I sommer har Bane NOR gjennomført viktige arbeider for prosjektet som legger til rette for innføringen av nye tog på lokalstrekningene Spikkestad-Lillestrøm (L1) og Oslo-Ski (L2).
Lokaltogene kommer til å være universelt utformet og er lengre enn togene som kjører i dag, med 40 % høyere passasjerkapasitet. Derfor må noen plattformer bli lengre.
Enkelte av stasjonene som bygges om vil også få universell utforming, for å gjøre jernbanen mer tilgjengelig for alle reisende.
Godstrafikken kjørte som normalt
Vi ønsker at stans i togtrafikken skal gå ut over minst mulig. Derfor ble planen for arbeidene lagd med at godstogene skulle gå som normalt for å sikre at gods kunne fraktes med tog i perioden.
Det går opp til 13-14 godstog i døgnet på strekningen. Dette er veldig komplisert å få til, og består av veldig mye detaljplanlegging.
På Østfoldbanen mellom Oslo S og Ski stengte vi altså ikke begge sporene hele døgnet. Det ene sporet ble stengt hele døgnet gjennom hele perioden, imens det andre sporet stengte vi i de periodene det ikke kjørte godstog.
Godstog kjører mye sjeldnere forbi på strekningen noe som gjør at vi kan jobbe mellom slagene. Dersom persontogene også skulle kjørt hadde vi ikke kunnet gjennomført arbeidet vi skulle utføre i sommer.
Selve anleggsaktivitetene var ganske rett fram på de fleste stasjonene, men det at godstogene skulle kjøre gjorde arbeidene mer komplisert.
Gjennomført på tiden
På Hovedbanen ble stasjonene Strømmen, Haugenstua og Fjellhamar bygget om med forlengede plattformer for å kunne ta imot de nye togene. Arbeidet pågikk i tre uker i juli, og ble gjennomført uten forsinkelser.
På Spikkestadbanen foregikk arbeidet også i tre uker. Der var det Røyken stasjon som fikk ny, lengre plattform og universell utforming.
Også på Østfoldbanen var persontrafikken stengt i to uker i sommer. Der ble det utført forberedende arbeider på Kolbotn stasjon, som skal gjennom en større ombygging.
- Vi er svært fornøyde med gjennomføringen av arbeidene i sommer. Den gode dialogen og samarbeidet med våre leverandører har vært avgjørende for å løse utfordringene som dukket opp underveis, sier prosjektleder Jon Børresen.
Publisert: 29. august 2024 klokken 12:18