Bygger lengre plattform på Bondivann

Plattformen på Bondivann skal forlenges. Årsaken er at nye, lengre togsett skal settes i trafikk på Spikkestadbanen.

  • Stasjonstiltak for nye lokaltog i Oslo-regionen
  • Spikkestadbanen
  • Prosjektnyheter

Publisert: 20. mars 2025 klokken 15:38

Oppdatert: 3. april 2025 klokken 12:38

Bilde av plattformende på Bondivann holdeplass

Fra denne knausen skal vi forlenge plattformen med over 50 meter. På høyre side ser du den midlertidige anleggsveien. Foto: Esben Svendsen, Bane NOR

Hva skal vi gjøre?

Plattformen skal forlenges med 52 meter i retning Spikkestad. Denne nye delen av plattformen vil være 76 cm høy, noe som er riktig høyde for å gi trinnfri atkomst på de nye togene som skal trafikkere Spikkestadbanen.

Vi skal også gjøre enkelte tiltak på den gamle delen av plattformen. Den vil ikke få samme høyde som den nye delen, og høydeforskjellen mellom gammel og ny del vil bli utjevnet i form av en rampe. Rullestolbrukere må altså bevege seg fra gammel til ny del av plattformen for å få trinnfri atkomst til toget.

Som en del av prosjektet bygger vi også ny belysning, anviser, høyttaler og monitorer. Det vil gi de reisende bedre informasjon og en bedre opplevelse som brukere av holdeplassen.

Dette gjør vi akkurat nå

Vi har startet opp med arbeidene på holdeplassen. Det er etablert en anleggsvei ned til plattformområdet, og i ukene fremover skal vi gjøre flere ting.

I perioden frem til 11. april vil det bli aktiviteter som innebærer arbeid med motorsag, gravemaskin, sprengning og pigging. Arbeidet vil medføre støy. Vi beklager eventuelle ulemper dette måtte medføre.  Arbeidstid er fra kl. 07 til 19 i denne perioden.  

I påsken og uken etter vil det være omfattende anleggsvirksomhet, og Spikkestadbanen er stengt for persontrafikk fra 12. april til 28. april.

I denne perioden planlegger vi blant annet sprengningsarbeid, som etter planen skal finne sted på dagtid. Vi tar sikte på å unngå sprengningsarbeid i påskehelgen. Det kan også bli arbeid på kveld eller natt. Berørte naboer vil bli varslet om dette.

Etter påsken vil stasjonen fortsatt være stengt frem til anleggsarbeidene er avsluttet i høst, og det blir normal anleggsvirksomhet på dagtid.

Hvordan blir nabolaget påvirket?

Anleggsvirksomhet vil alltid påvirke nærområdet. Det kan for eksempel være støy, støv, nattarbeid eller anleggstrafikk. Vi har dialog med naboer, skoler og andre som kan bli berørt av prosjektet.

Anleggsperioden på Bondivann vil vare fra 12. april til oktober 2025. I denne perioden må naboer forvente støy på dagtid.

Selve anleggsområdet vil bli sperret av gjennom hele byggeperioden. Det vil fremdeles være mulig for myke trafikanter å passere området, og krysse gangbruen ved stasjonen. Av sikkerhetshensyn har vi etablert en midlertidig gangvei med gjerde for bi anlegget.

Vei og gangvei med anleggsgjerde

Den midlertidige gangveien er et sikkerhetstiltak i anleggsperioden. Foto: Esben Svendsen, Bane NOR

Hvordan blir de reisende påvirket?

Bondivann holdeplass vil bli stengt for persontrafikk fra 12. april, og vil ikke åpne igjen før til høsten. Reisende bes bruke andre transportmidler, og området har et godt utbygget busstilbud.

Hele Spikkestadbanen er stengt for persontrafikk i tre perioder i 2025:

  • 12-28. april
  • 12-28. juli
  • 27-28. september

Les mer om arbeider på jernbanen i påsken.(åpnes i ny fane)

Hvorfor skal plattformen forlenges?

Bondivann holdeplass er en av flere stasjoner og holdeplasser som skal oppgraderes i forbindelse med innføringen av nye, lengre togsett på lokaltogstrekningene Spikkestad-Lillestrøm (L1) og Oslo-Ski (L2).

Planene innebærer at plattformen skal forlenges. Den nye plattformen skal gi plass til nye og lengre lokaltog, som etter planen skal fases inn på L1 og L2 fra juni 2026 og utover.  


Publisert: 20. mars 2025 klokken 15:38

Oppdatert: 3. april 2025 klokken 12:38