Stasjonstiltak for nye lokaltog i Oslo-regionen
Det skal innføres nye tog på lokaltogstrekningene L1 og L2 i Oslo-området. Nå skal Bane NOR gjøre stasjonene klare til de nye, lengre togene.
På denne siden:
Hva jobber vi med og hvorfor?
Etter planen skal nye tog settes i trafikk på strekningene Spikkestad-Oslo S-Lillestrøm (L1) og Oslo S-Ski (L2) i løpet av 2025 og 2026. Det betyr at plattformene på stasjonene må tilpasses til nye toglengder.
De aller fleste stasjonene på strekningene har allerede lange nok plattformer, så de trenger ikke å bygges om. Det er identifisert i alt 10 stasjoner og holdeplasser som trenger tiltak, men for flere av dem er det snakk om begrenset omfang på behovet for ombygging. Stasjonene ligger på Hovedbanen, Østfoldbanen og Spikkestadbanen.
Når plattformene er forlenget, vil det være mulig for tog som er 220 meter lange å slippe av og på passasjerer på lokaltogstrekningene L1 og L2.
Hvilke stasjoner skal vi jobbe på?
Tiltak: Tilpasse plattform til nye toglengder
Status: Plattformforlengelse gjennomført sommeren 2024. Etterarbeider høsten 2024.
Beliggenhet: Lillestrøm kommune
Tiltak: Tilpasse plattform til nye toglengder
Status: Plattformforlengelse gjennomført sommeren 2024. Etterarbeider høsten 2024.
Beliggenhet: Lørenskog kommune
Tiltak: Tilpasse plattform til nye toglengder
Status: Plattformforlengelse gjennomført sommeren 2024. Etterarbeider høsten 2024.
Beliggenhet: Oslo kommune, bydel Stovner
Tiltak: Tilpasse plattform til nye toglengder
Status: Under planlegging
Beliggenhet: Oslo kommune, Grorud bydel
Bane NOR har også startet planleggingen av et ventespor ved Grorud stasjon, for å gjøre det mulig å kjøre flere persontog gjennom stasjonen. Dette prosjektet ligger lengre frem i tid. Les mer på prosjektets hjemmeside.
Tiltak: Tilpasse plattform til nye toglengder
Status: Under planlegging. Bygging i 2025, forberedende arbeider i 2024.
Beliggenhet: Oslo kommune, Nordstrand bydel
Nabovarsel for forberedende arbeider i mai 2024: Nattarbeider ved Nordstrand stasjon i mai
Tiltak: Tilpasse plattform til nye toglengder
Status: Under planlegging. Bygging i 2025, forberedende arbeider i 2024.
Beliggenhet: Oslo kommune, Nordstrand bydel
Nabovarsel forberedende arbeider i mai: Nattarbeider ved Ljan stasjon i mai
Tiltak: Tilpasse plattform til nye toglengder, bedre atkomst til plattform
Status: Forberedende arbeider pågår. Hovedarbeider i 2025 og 2026.
Beliggenhet: Nordre Follo kommune
Tiltak: Tilpasse plattform til nye toglengder
Status: Under planlegging
Beliggenhet: Nordre Follo kommune
Tiltak: Tilpasse plattform til nye toglengder
Status: Under planlegging
Beliggenhet: Asker kommune
Tiltak: Tilpasse plattform til nye toglengder
Status: Plattformforlengelse gjennomført sommeren 2024. Etterarbeider høsten 2024. Stasjonen får universell utforming.
Beliggenhet: Asker kommune
Status
Stasjonstiltakene er fordelt i to separate prosjekter; et prosjekt for 8 tiltak på strekningene Oslo-Lillestrøm på Hovedbanen (L1) og Oslo-Ski på Østfoldbanen (L2), og et prosjekt for Bondivann og Røyken på Spikkestadbanen (L1).
For prosjektet som omfatter 8 stasjoner har Bane NOR inngått kontrakt med NCC, som skal utføre ombyggingene. Kontrakten er en såkalt totalentreprise med samspill som kontraktsform.
Denne delen av prosjektet har gjennomført plattformforlengelser på Haugenstua, Fjellhamar og Strømmen i 2024. Byggingen pågår på Kolbotn. Arbeider på de resterende stasjonene starter etter planen opp i 2025.
For tiltakene på Spikkestadbanen har vi inngått kontrakt med Multiconsult, som skal prosjektere tiltakene. Røyken stasjon har blitt bygget om i 2024, med lengre plattformer og universell utforming. Infrakraft var entreprenør på disse arbeidene. Bondivann skal bygges om i 2025.
De nye togene på L1 og L2 skal fases inn i 2025 og 2026, og vi legger derfor til grunn for planleggingen at alt må være klart til å ta i bruk innen 2026.
Bane NOR har en avtale med Jernbanedirektoratet om å legge til rette for at lokaltogstrekningene L1 og L2 i Oslo-området kan benyttes av nye, lengre togsett. Det har pågått et planleggingsarbeid for å kartlegge hvilke tiltak som er nødvendige på hvilke stasjoner.
Prosjektets mandat er å oppgradere plattformene til riktig lengde, og andre oppgraderinger inngår i utgangspunktet ikke i prosjektomfanget.
Kontaktinformasjon
Ta kontakt om du har noen spørsmål om prosjektet. Vi ber pressen om å kontakte vår kommunikasjonsrådgiver direkte.
Kristin Slaaen Rørvik
Prosjektsjef
Ken Ove Joakimsen Heiberg
Prosjekteringsleder arealplan
Esben Svendsen
Kommunikasjonsrådgiver
Nyheter fra prosjektet
Vellykkede arbeider i sommer
Etter flere uker med stengt togtrafikk både på lokalstrekningene Spikkestad-Lillestrøm og Oslo S-Ski har togene begynt å gå igjen. Alle arbeidene ble fullført på tid og var vellykkede.
Infrakraft skal bygge om Røyken stasjon
Bane NOR har signert kontrakt med Infrakraft for ombygging av Røyken stasjon. Prosjektet er del av tilpasningen av 10 stasjoner til nye lokaltog i Oslo-regionen.
Kolbotn får nytt sikringsanlegg
Denne uken har Bane NOR signert kontrakt med RIAS for etablering av nytt sikringsanlegg på Kolbotn stasjon. Stasjonen skal bygges om, og uten et fungerende sikringsanlegg så kan ikke togene gå.