Oppgradering Tønsberg stasjon
Nå skal Tønsberg stasjon oppgraderes, for å kunne hente ut full effekt av det sammenhengende dobbeltsporet mellom Tønsberg og Oslo, som er under bygging.
På denne siden:
Hva bygger vi og hvorfor?
For å legge til rette for kortere reisetid og flere avganger på Vestfoldbanen, pågår det omfattende forbedringer på banestrekningen. Bane NOR planlegger og bygger nye dobbeltspor på flere delstrekninger som til sammen skal gi et bedre togtilbud gjennom fylket. For tiden pågår det bygging på strekningene Drammen-Kobbervikdalen og Nykirke-Barkåker. I den forbindelse må Tønsberg stasjon oppgraderes.
Det skal gjøres flere nye tiltak på stasjonen:
- Fullføring av dobbeltspor fra Jarlsbergtunnelen og inn til stasjonen
- Sporområdet skal bygges om for å gi fire spor til plattform
- Eksisterende plattformer til spor 1, 2 og 3 blir oppgradert og forskyves nordover
- Det kommer ny plattform til spor 4, øst på stasjonsområdet.
- Plattform 4 får en parallell gang- og sykkelvei i bakkant
- Plattform 4 får tre atkomstpunkter, inkludert ny heis til eksisterende undergang
- Ny heis til eksisterende undergang under sporområdet
- Nytt lehus og utvidelse av plattformtak
- Sykkelparkeringer med tak
- Nye plattformer bygges i en høyde som ivaretar trinnfri innstigning i togsettene
- Plattformene får snøsmelteanlegg.
Følg prosjektet med vår frivillige sms-tjeneste
Ønsker du å motta varsel på telefonen om arbeidene som pågår på Tøsnberg stasjon, så kan du melde deg på vår frivillige sms-tjeneste.
Slik gjør du:
Send: UNB TBG
Til: 26112
Ønsker du å melde deg av tjenesten?
Send: UNB TBG STOPP
Til: 26112
Milepæler i prosjektet
På stasjonsområdet er det planlagt arbeid, som vil i hovedsak foregå på dagtid. Når det er behov for nattarbeid, vil berørte naboer bli varselt. Må vi gjennomføre støyende arbeider på natten, vil berørte naboer få tilbud om alternativ overnatting. Arbeidet på stasjonsområdet påvirker stort sett ikke togtrafikken som vil gå som normalt, med unntak av varslede perioder med togstans.
Flere detaljer knyttet til arbeidet på stasjonen finner du her.
Informasjon om parkering på Tønsberg stasjon finner du her.
I 2025 skal det være et nytt sommerbrudd, altså periode med togstans og døgnkontinuerlig arbeider. Denne perioden er fra 28.06-11.08.
Utover perioden med døgnkontinuerlig arbeid vil det pågå forarbeider. Det vil også være behov for etterarbeide etter perioden frem til ferdigstillelse i slutten av året 2025.
2023:
- Grunnerverv og oppstart byggearbeid
- Gjennomførte to perioder med døgnkontinuerlige arbeider, 26. mai – 30. mai og 24. juni – 07. august.
- 100+ arbeidere på byggeplassen om dagen
- 57 fundamenter til kontaktledningsmaster
- 91 monterte master
- 2100 meter kontaktledning
- 28.000 kilo med gamle kabler fjernet
- 18.000 meter med signal- og lavspentkabler lagt
- 67 skinnesveis ble satt
- 2600 m3 med jernbaneballast er lagt
2022:
- Reguleringsplan vedtatt
- Utlysning kontrakt
- Utvidelse planområde
2021:
- Høring av reguleringsplan
2020:
- Oppstart av regulering
- Grunnundersøkelser
Naboinformasjon og parkering
Her jobber vi nå
Det pågår arbeider på Tønsberg stasjon. Vi oppdaterer med relevant informasjon til naboer og andre interesserte slik at man kan følge arbeidene i prosjektet.
Parkering på Tønsberg stasjon
Løpende informasjon om parkeringssituasjonen på stasjonen
Planer og dokumenter
Bane NORs prosjekter går gjennom flere planfaser. På denne siden finner du aktuelle utredninger og dokumenter for prosjektet Oppgradering Tønsberg stasjon.
Nabokontakt
Nabokontakttelefonen er betjent på hverdager mellom kl. 9.00 og kl. 15.00.
Kundesenteret:
Telefon:
(+47) 477 70 098
Åpningstider:
Mandag til fredag
kl. 08:00 - 16:00
Lørdag/søndag/helligdager
kl. 09:00 - 15:00
Jul- og nyttårsaften
kl. 08:00 - 12:00
Berørte toglinjer
Toglinjene vil kunne være berørte til ulike tidspunkt, men vi gjør det vi kan for å berøre toglinjene minst mulig. Se NÅ-appen for mer nøyaktig informasjon om reisen din.
Relaterte prosjekter
Bane NOR planlegger og bygger nytt dobbeltspor på Vestfoldbanen. Satsingen skal gi flere avganger, større pålitelighet og kortere reisetid på strekningen. For å kunne tilby flere tog, trengs det flere plasser til togparkering.
Vi bygger 13,6 km nytt dobbeltspor fra Nykirke til Barkåker, og ny Horten stasjon. Sammenhengende dobbeltspor gjør det mulig å kjøre fire tog i timen mellom Oslo og Tønsberg.
For å kunne tilby flere tog på Vestfoldbanen, trengs det flere plasser til togparkering. I Tønsberg skal vi bygge togparkeringsanlegg ved Barkåker.
Kontaktpersoner
Rebekka Bredesen
Kommunikasjonsrådgiver
Rune Bårdsen Røer
Prosjektsjef
Sven Narum
Prosjektleder
Mari Gulestø
Prosjekteringsleder
Pernille Krafft
Nabokontakt
Nyheter fra prosjektet
Buss for tog i påsken
På grunn av arbeidene på Tønsberg stasjon og utbyggingen av dobbeltsporet mellom Nykirke og Barkåker, vil det gå buss for tog i påsken.
Nå er det blitt mye lettere å komme seg på toget i Tønsberg
Plattformene er blitt hevet på Tønsberg stasjon, og nå kan både rullestoler, barnevogner og tunge kofferter trille rett inn på toget.
Vel gjennomført sommerarbeid
- I sommer har vi gjennomført alle aktivitetene vi hadde planlagt for, og enkelte steder har vi også fått gjort mer enn planlagt, sier prosjektsjef Rune Bårdsen Røer fornøyd.