Arbeider på Kolbotn i 2025

Oppgraderingen av Kolbotn vil skyte fart i 2025. Det skal gjøres omfattende arbeider på stasjonsområdet, først og fremst på sommeren, når togene ikke går.

  • Oppgradering av Kolbotn stasjon
  • Prosjektnyheter

Publisert: 20. desember 2024 klokken 12:57

Slik kan stasjonen bli. Teknisk skisse fra prosjektets 3D-modell, som brukes til prosjektering.

Kolbotn stasjon skal bygges om fordi plattformene er for korte til å kunne brukes av nye lokaltog, som kommer i trafikk på toglinjene L1 Spikkestad-Lillestrøm og L2 Oslo-Ski fra 2026. Vi skal bygge om fra tre til to spor på stasjonen, rive midtplattformen og bygge to nye sideplattformer. Dette er omfattende tiltak, og hovedarbeidene begynner i 2025.

De største og tyngste anleggsarbeidene kommer til å foregår om sommeren, da persontogtrafikken stanses i 5 uker i juli og august. I denne perioden skal det blant annet utføres spunting på dagtid, noe som dessverre vil medføre mye støy.

De viktigste oppgavene i 2025 blir å bygge ny plattform på stasjonssiden, rive dagens midtplattform og installere nye sporkryss. Men det skal også utføres mange andre arbeider, blant annet å etablere fundamenter for nye master for kjørestrømmen. Disse arbeidene har planlagt oppstart våren 2025.

I bildekarusellen under kan du se hvordan stasjonen er utformet i dag, og hvordan den fungerer fra neste høst, samt når utbyggingen er ferdig.    

Hvordan blir det til slutt?

Det pågår fremdeles prosjektering av løsningene på Kolbotn stasjon, men vi har kommet langt i å planlegge utformingen. Det vil bli to sideplattformer, en ny undergang, ramper og trapper. Pakkhuset som brukes til sykkelhotell flyttes nord for stasjonsbygningen.

Planleggingsarbeidet foregår i en egen 3D-modell. I bildekarusellen under kan du se skisser som er hentet ut fra denne modellen, og som gir et inntrykk av hvordan det skal bli.

Universell utforming uten heis

Universell utforming av stasjoner betyr blant annet at alle gangforbindelser skal være trinnfrie og hinderfrie, og ha tilfredsstillende stigning.
På Kolbotn er dette løst ved å ha ramper med repos, med stigning 1:15 eller 1:16. Dette er altså innenfor det som er definert som universell utforming, og i tråd med gjeldende regelverk.
Rampeløsning er en mer robust løsning enn heis, da vi ikke kan garantere full oppetid for heiser. På Kolbotn har vi også sideplattformer, med retningsstyrt togdrift. Det gir forutsigbarhet med tanke på hvilken side togene kommer. Sideplattformer gjør forbindelsen mellom omgivelser og plattform enklere enn med en midtplattform.
Heiser er ikke et krav for universell utforming. De er også dyre å drifte. I reguleringsplanen som ble vedtatt i 2020 heter det at det ikke skal etableres heis på stasjonen. Det er derfor heller ikke satt av areal til dette.
Det har kommet sterke ønsker om å etablere heiser på den ombygde stasjonen, og det tar vi selvsagt på alvor. Vi kommer til å gjøre nye vurderinger av mulighetene, men slik situasjonen er i dag er det lite sannsynlig at det kommer heiser.
Vi har startet arbeidet med å se på mulighetene for å etablere HC-parkeringsplasser nærmere plattform og ramper, slik at det blir kortere vei fra parkeringen til toget.

Publisert: 20. desember 2024 klokken 12:57