Oppgradering av Kolbotn stasjon
Vi skal oppgradere Kolbotn stasjon. Plattformene skal forlenges så de kan brukes av doble togsett, antall spor skal ned fra tre til to, og det skal bli sikrere og bedre atkomst.
På denne siden:
Hva jobber vi med og hvorfor?
Kolbotn stasjon er en av flere stasjoner som skal oppgraderes i forbindelse med innføringen av nye, lengre togsett på lokaltogstrekningene Spikkestad-Lillestrøm (L1) og Oslo-Ski (L2).
Planene innebærer at plattformene skal forlenges. Stasjonen skal også bygges om fra tre til to spor. Planlegging av stasjonen skjer i tett samarbeid med Nordre Follo kommune.
Den nye stasjonen får universell utforming, det vil si at den er tilrettelagt for bevegelses- og synshemmede.
De nye plattformene skal gi plass til nye og lengre lokaltog, som etter planen skal innføres på L1 og L2 i løpet av 2025 og 2026.
Status
Bane NOR har inngått kontrakt med NCC, som skal utføre ombyggingen av Kolbotn stasjon. Kontrakten er en såkalt totalentreprise med samspill, som vil innebære at vi går i tett dialog med entreprenøren for å finne de beste løsningene på de forskjellige stasjonene som vi skal jobbe på, inkludert Kolbotn.
Arbeidene på Kolbotn har begynt. Les mer om hva vi skal gjøre sommeren og høsten 2024 her:
Lenke til nyhetssak.
Kolbotn stasjon inngår i en portefølje av tiltak som skal legge til rette for innføring av nye, lengre togsett på lokaltogstrekningene L1 (Spikkestad-Lillestrøm) og L2 (Oslo-Ski). Etter planen skal de nye togene begynne å trafikkere strekningene i 2025 og 2026, så det betyr altså at vi planlegger for at Kolbotn skal være oppgradert innen utgangen av 2026.
Det har vært behov for en oppgradering av Kolbotn stasjon i mange år. En reguleringsplan for ny stasjon ble vedtatt i 2020. Stasjonen har siden dette blitt inkludert i en portefølje av prosjekter som skal legge til rette for innføring av nytt togmateriell på lokaltogstrekningene Oslo-Ski (L2) og Spikkestad-Lillestrøm (L1).
Plandokumenter og planprosessen
Reguleringsplanen for Kolbotn stasjon ble vedtatt i desember 2020. Planen beskriver løsningene for en ny og oppgradert to-spors stasjon med universell utforming, en betongtunnel under sporene (en undergang) og en ny forbindelse mellom sporene nord og sør for stasjonen.
Utbyggingen av Kolbotn stasjon inngår i en portefølje av prosjekter som skal legge til rette for innføring av nytt togmateriell på lokaltogstrekningene Oslo-Ski (L2) og Spikkestad-Lillestrøm (L1). Vi jobber nå med en felles plan for gjennomføring og effektuttak for alle stasjonstiltakene samlet. Ved å samkjøre blant annet behov for stenging av banen i en felles gjennomføringsplan, sikrer vi at togpassasjerene blir minst mulig berørt i byggeperioden.
Plandokumenter Kolbotn stasjon
Her finner du de viktigste plandokumentene fra reguleringsplanen for Kolbotn stasjon.
Kontaktinformasjon
Kristin Rørvik
Prosjektsjef
Ken Ove Joakimsen Heiberg
Prosjektleder arealplan
Esben Svendsen
Kommunikasjonsrådgiver
Nyheter
Arbeider på Kolbotn i 2025
Oppgraderingen av Kolbotn vil skyte fart i 2025. Det skal gjøres omfattende arbeider på stasjonsområdet, først og fremst på sommeren, når togene ikke går.
Åpent møte på Kolbotn
Bane NOR gjennomførte et åpent møte om ombyggingen av Kolbotn stasjon 16. desember 2024. Vi ga informasjon om kommende arbeider og viste frem skisser av hvordan den nye stasjonen kan bli.
Parkeringsplass stengt fra 1. juli
Bane NOR skal bygge om Kolbotn stasjon. I forbindelse med dette blir det nødvendig å stenge parkeringsplassen ved stasjonen. Den skal brukes til anleggsformål.
Kolbotn får nytt sikringsanlegg
Denne uken har Bane NOR signert kontrakt med RIAS for etablering av nytt sikringsanlegg på Kolbotn stasjon. Stasjonen skal bygges om, og uten et fungerende sikringsanlegg så kan ikke togene gå.