Utvider motfylling i Kransen

Prosjektet orienterte i dag formannskapet om status i dobbeltsporutbyggingen. Det ble blant annet informert om at Bane NOR utvider motfyllingen som ble lagt i Kransen i 2022.

  • Nytt dobbeltspor Sandbukta-Moss-Såstad
  • Prosjektnyheter

Publisert: 30. januar 2025 klokken 12:44

Foto av Bane NORs prosjektsjef som peker på informasjon på en skjerm.

Prosjektsjef Per Olav Moslet orienterte formannskapet om status i dobbeltsporutbyggingen. Foto: Øystein Stavdal Paulsen, Bane NOR.

Årsaken er at det er registrert små bevegelser, som gir setninger på Høienhaldgata 5 og 7.

 - Bevegelsene er små, det er snakk om millimeter, og de er avtagende. Det er forventet store setninger på Høienhaldgata 5 og 7 under utgraving av byggegropen for kulverten. Setningene som er observert nå er langt mindre. Men at de kommer på dette tidspunktet, før utgraving har startet, er ikke forventet, sier prosjektsjef Per Olav Moslet.

Områdestabiliteten er ivaretatt

Gjennom tidligere tiltak er områdestabiliteten ivaretatt, og det er trygt å bo i blokkene. Høienhaldgata 9 er ikke berørt.

Utvider motfylling

Årsaken til bevegelsene, er sannsynligvis knyttet til grunnstabilisering av massene som senere skal graves ut fra byggegropen i Kransen. Vi har midlertidig stanset denne jetpelingen, og det har gjort at bevegelsene er i ferd med å avta.

- For å stanse dem utvider vi motfyllingen som høsten 2022 ble lagt nedenfor blokkene. Dette vil også ytterligere forbedre områdestabiliteten. Detaljprosjektering pågår, og vi antar å legge fyllingen i løpet av kort tid. Arbeidet vil vare i to-tre uker, sier Moslet.

Jetpeling før utgraving

Jetpelingen må utføres for å kunne starte utgraving av byggegropen. Om det er nødvendig med andre tiltak for å komme videre i dette området må vi komme tilbake til.

Hvorfor kommer dette opp nå?

Dobbeltsporutbyggingen i Moss sentrum er mest sannsynlig det best overvåkede byggeprosjekt i landet noen gang. Den omfattende overvåkingen gjør at vi regelmessig får ny detaljkunnskap og måleresultater som krever vurdering og eventuelt oppfølging.

At vi har fanget opp de små bevegelsene i Kransen er et eksempel på at overvåkingen fungerer. Det har vært en prosess som har pågått siden i fjor, og den har vært preget av at det ikke har vært en akutt situasjon. Bevegelsene har som sagt vært veldig små. Setningene som observeres er langt mindre enn hva vi forventer i forbindelse med utgraving av byggegropen. De har ikke vært av en størrelse som har gjort det naturlig å informere om dem. Det er snakk om måledata som må vurderes over tid.

Ettersom det ikke har vært akutt, har det vært viktig å bruke tiden godt, gjøre gode faglige vurderinger - og vurdere om det er nødvendig med tiltak. Vi har brukt måledata sammen med modeller som representer ny kunnskap ervervet gjennom utbyggingen i Moss, og landets fremste ekspertise på grunnforhold har vært involvert. 

- Det er faglig enighet om at vi bør utvide den tidligere lagte motfyllingen, og fordi vi snart skal i gang med det, finner vi det også naturlig å informere. Hadde det på noe tidspunkt vært oppfattet som akutt, hadde vi informert på et mye tidligere tidspunkt, sier Per Olav Moslet.

Flytter produksjonsanlegg

For å gjøre plass til motfyllingen, flyttes produksjonsanlegget for jetpeling nærmere rundkjøringen.  Deler av anlegget er allerede flyttet nærmere havnen.

Arbeidet med støttekonstruksjonen ved Fjordveien fortsetter som planlagt. Det samme gjelder arbeidet ved Kleberget, der forberedelsene til tunnelpåhugg er godt i gang.


Publisert: 30. januar 2025 klokken 12:44