Gjennomslag i Carlbergtunnelen

Tirsdag ettermiddag ble det endelig lys i sydenden av Carlbergtunnelen. - En milepæl for denne delen av prosjektet, sier prosjektsjef Per Olav Moslet i Bane NOR.

  • Nytt dobbeltspor Sandbukta-Moss-Såstad
  • Prosjektnyheter

Publisert: 24. september 2024 klokken 17:45

Foto som viser anleggsledere foran tunnelåpningen.

F.v.: Jan Kopperstad (prosjektdirektør i MossIA), Olaf Schmedling (Ekholt og Dilling vel) og Per Olav Moslet (prosjektsjef Bane NOR). Foto: Øystein Stavdal Paulsen, Bane NOR.

Se flere bilder på Facebook-siden vår!(åpnes i ny fane)

Det er MossIA, som bygger ni av ti kilometer av det nye dobbeltsporet gjennom Moss, som sto for begivenheten.

Høyt opp i profilet

Øverst i kulverten på utsiden av tunnelen er man ennå ikke nede på tunnelens "gulvnivå", og gjennomslaget skjedde derfor høyt opp i profilet. 

- Gjennomslaget kommer tidligere enn opprinnelig planlagt for å kunne bruke tunnelen til å transportere ut massene som skal graves ut fra kulverten, sier Moslet.

Dronebilde som viser gjennomslagshullet fra kulverten og inn i tunnelen.

Gjennomslagshullet øverst i Carlberg kulvert. Foto: Øystein Stavdal Paulsen, Bane NOR.

Nabo «trykket på knappen»

Det var Olaf Schmedling fra Ekholt og Dilling vel, representant for naboene til prosjektet, som fikk æren av å «trykke på knappen» og løse ut salven som sprengte gjennomslaget.

- Stas, sa Schmedling – som har bakgrunn fra Statens vegvesen, og selv har bygget tunneler.

Feiring

Etter gjennomslaget samlet entreprenør MossIA(åpnes i ny fane) og byggherre Bane NOR seg for å feire - med pølse i vaffel og kake. 

- Vi er glade for å kunne markere denne milepælen sammen med Bane NOR, våre samarbeidspartnere, grunneiere og representanter for nabolaget, sa MossIAs prosjektdirektør Jan Kopperstad. 

Kleberget gjenstår

Med gjennomslaget på Carlberg, gjenstår det å sprenge seg ut mot dagslys på Kleberget. Det vil si, det skal sprengers innover fra dagslys, altså fra utsiden og inn. Forberedelsene til dette starter i oktober. Når gjennomslaget på Kleberget skjer er fortsatt ikke avklart, men vi antar minst et år frem i tid. 

Etterarbeider pågår for fullt

I den 2100 meter lange Carlbergtunnelen er det nå støpt cirka 60 prosent av den ferdige tunnelprofilen. Etterarbeidene pågår for fullt, med blant annet vann- og frostsikring, etablering av dreneringssystemer og konstruksjon av tekniske bygg. 


Publisert: 24. september 2024 klokken 17:45