Gjennomslag i Carlbergtunnelen
Tirsdag ettermiddag ble det endelig lys i sydenden av Carlbergtunnelen. - En milepæl for denne delen av prosjektet, sier prosjektsjef Per Olav Moslet i Bane NOR.
Publisert: 24. september 2024 klokken 17:45
Se flere bilder på Facebook-siden vår!(åpnes i ny fane)
Det er MossIA, som bygger ni av ti kilometer av det nye dobbeltsporet gjennom Moss, som sto for begivenheten.
Høyt opp i profilet
Øverst i kulverten på utsiden av tunnelen er man ennå ikke nede på tunnelens "gulvnivå", og gjennomslaget skjedde derfor høyt opp i profilet.
- Gjennomslaget kommer tidligere enn opprinnelig planlagt for å kunne bruke tunnelen til å transportere ut massene som skal graves ut fra kulverten, sier Moslet.
Nabo «trykket på knappen»
Det var Olaf Schmedling fra Ekholt og Dilling vel, representant for naboene til prosjektet, som fikk æren av å «trykke på knappen» og løse ut salven som sprengte gjennomslaget.
- Stas, sa Schmedling – som har bakgrunn fra Statens vegvesen, og selv har bygget tunneler.
Feiring
Etter gjennomslaget samlet entreprenør MossIA(åpnes i ny fane) og byggherre Bane NOR seg for å feire - med pølse i vaffel og kake.
- Vi er glade for å kunne markere denne milepælen sammen med Bane NOR, våre samarbeidspartnere, grunneiere og representanter for nabolaget, sa MossIAs prosjektdirektør Jan Kopperstad.
Kleberget gjenstår
Med gjennomslaget på Carlberg, gjenstår det å sprenge seg ut mot dagslys på Kleberget. Det vil si, det skal sprengers innover fra dagslys, altså fra utsiden og inn. Forberedelsene til dette starter i oktober. Når gjennomslaget på Kleberget skjer er fortsatt ikke avklart, men vi antar minst et år frem i tid.
Etterarbeider pågår for fullt
I den 2100 meter lange Carlbergtunnelen er det nå støpt cirka 60 prosent av den ferdige tunnelprofilen. Etterarbeidene pågår for fullt, med blant annet vann- og frostsikring, etablering av dreneringssystemer og konstruksjon av tekniske bygg.
Publisert: 24. september 2024 klokken 17:45