Behov for reguleringsendring for nye Moss stasjon

Bane NOR varsler nå endring i reguleringsplanen for Moss stasjon, fordi grunnforholdene i Moss sentrum gjør det nødvendig med mindre justeringer i utformingen og plasseringen av plattformer og stasjonsbygg.

  • Prosjektnyheter
  • Nytt dobbeltspor Sandbukta-Moss-Såstad

Publisert: 28. november 2024 klokken 10:26

Illustrasjon som viser hvordan nye Moss stasjon kan bli

Illustrasjonen viser hvordan den nye stasjonen i Moss kan bli. Det gjenstår fortsatt mange detaljer, det må derfor påregnes at det kan bli endring. Bane NOR/Norconsult

På grunn av de vanskelige grunnforholdene i Kransen-området, må størrelsen og dybden på kulverten justeres. Dette påvirker plasseringen av spor, plattformer og stasjonsbygget.

Hva skjer videre?

- Vi mener endringene er av mindre karakter, og positivt for både de reisende og for byen. På grunn av den svært detaljerte reguleringsplanen vil det, uavhengig av valgt konsept, være nødvendig med en planendring, sier Bane NORs prosjektsjef Per Olav Moslet.

Torsdag 28. november orienterte Bane NOR derfor formannskapet om behovet for endring.

Best for byen og de reisende

Bane NOR har vurdert, sammen med rådgiver Norconsult, alternative løsninger ut ifra nye forutsetninger og står igjen med to konsepter. Ett konsept skiller seg ut positivt og Bane NOR har troen på at det kommer til å bli en god løsning.

Hovedkonsept 1

Er tilnærmet likt gjeldende reguleringsplan. Dette alternativet er enklest og billigst å bygge av de to konseptene. Avstanden mellom stasjonsbygg og plattformer er for to av fire spor tilnærmet uendret i forhold til gjeldende reguleringsplan, men for de to andre sporene blir avstanden lengre. Dette konseptet anbefales ikke, spesielt på grunn av stasjonsbyggets plassering og avstanden til plattform som gir en dårligere funksjon for de reisende.

Hovedkonsept 2

Dette er Bane NORs anbefalte løsning. Det gir en stasjonsutforming med kortest avstand mellom publikumsfunksjoner og plattformer, og ivaretar de fleste funksjonelle kvalitetene til dagens stasjon. Kulverten kan forlenges sydover, noe som frigjør nytt areal for fremtidig byutvikling.

- Vår vurdering er at den anbefalte løsningen totalt sett er det beste alternativet, for byen, for de reisende og fremtidig byutvikling. Alt tatt i betraktning mener vi også denne løsningen er bedre enn den opprinnelige, sier Moslet.

­Gjenstår mange detaljer

- Selv om vi ønsker å jobbe videre med ett hovedkonsept, gjenstår det mange detaljer. Vi er fortsatt tidlig i prosessen knyttet til detaljplanlegging, og vi ønsker derfor å informere før alle valg er gjort. Bane NOR ønsker en god forankring av planendringen, sier Moslet .


Publisert: 28. november 2024 klokken 10:26