Bane NOR starter arbeider ved Kleberget

Starter arbeider som forbereder tunnelgjennomslaget ved Kleberget.

  • Nytt dobbeltspor Sandbukta-Moss-Såstad
  • Prosjektnyheter

Publisert: 9. oktober 2024 klokken 10:05

Illustrasjon som viser hvor på Kleberget de ulike aktivitetene skal foregå.

Illustrasjonen viser hvor de ulike aktivitetene skal foregå.

De forberedende arbeidene omfatter blant annet forgraving og masseutskifting, spunting, jetpeling og etablering av såkalt «forskjæring til tunnel».  

Kleberget ligger i det som er definert som kvikkleiresone Moss havn og Bane NOR må gjøre tiltak som ivaretar både områdestabilitet og lokal stabilitet mens arbeidene pågår. Vi må derfor legge en motfylling, samt sette kalksement-peler.  

Arbeidstider 

Det legges opp til en arbeidstid fra kl. 7 til 16 mandag til fredag. Unntaket er kalksement-stabiliseringen, som vil pågå fra kl. 7 til 19 mandag til fredag og 08-16 på lørdager. Det er valgt lørdagsjobbing for å unngå arbeidstid til klokken 22 på hverdager. 

Tiltak for å begrense støy 

Bane NOR har fått utført støyutredninger for alle relevante arbeider. Deler av arbeidene er beregnet å gi støy utover grenseverdi for boliger ved Kleberget. Bane NOR vil iverksette tiltak for å redusere eventuell belastning, blant annet vil det kun være arbeid på dagtid mandag til fredag for de mest støyende aktivitetene.  

Vi vil også montere støydempende matter på anleggsgjerdet i sør. Dette vil dempe støyen noe fra flere av arbeidsoperasjonene. Vi har også gjort vurderinger av støydempende matter på anleggsgjerdet i øst, men ser at det ikke vil ha noen nytte. Når en mindre spuntvegg er satt, vil denne gi god støydemping for flere kommende aktiviteter. Generelt er det vanskelig å unngå støy til nabohus på grunn av høydeforskjeller i terrenget. Vi vil varsle naboer i henhold til krav i vår utslippstillatelse og Klima- og miljødepartementets retningslinje for behandling av støy i arealplanleggingen (T-1442). Nabovarsel vil bli sendt ut i forkant av særlig støyende arbeider. 

Tiltak for å begrense støv

For å redusere støv fra anleggsaktivene bruker vi feie/spylebil og vanning. Vi har også tiltak knyttet til fylling av sement i tankene som skal forsyne riggene som skal sette jetpeler og kalksement-peler.  

DETTE SKAL VI GJØRE  

 Uke 41: Flytting av anleggsgjerde
Det eksisterende anleggsgjerdet ved Kleberget må justeres og flyttes, og vi må bore nye hull til flere gjerdestolper. Aktuelle maskiner/utstyr er håndholdte bor. Oppstart er onsdag 10. oktober, og antatt varighet er to dager. Arbeidet vil kunne gi noe støy fra håndholdt verktøy.  

 Fra uke 42: Forgraving og masseutskifting
Før vi kan begynne med kalksement-stabilisering og jetpeling må vi fjerne objekter i grunnen, som f.eks. større steiner og gamle bygningsrester (murer). Oppstart er uke 42 og antatt varighet er ti arbeidsdager. Det blir benyttet gravemaskiner og lastebiler. Arbeidet er ikke spesielt støyende, men vil være hørbart for naboer.  

 Fra uke 43: Motfylling
En motfylling på 1850 kubikk skal sikre stabilitet når vi setter kalksementpeler. Oppstart er uke 43, og antatt varighet er syv arbeidsdager. Det blir benyttet gravemaskin og lastebil. Arbeidet er ikke spesielt støyende, men lasting og lossing vil være hørbart for naboer.  

Fra uke 45: Kalksement-stabilisering
Kalksement-stabiliseringen er et annet tiltak som skal ivareta stabiliteten der vi jobber. Det vil også bidra til en permanent bedring av den geotekniske sikkerheten i området der pelene settes (nederst i skråningen). Metoden går ut på å vispe bindemiddel ned i grunnen for å stabilisere leiren. Til sammen skal det settes cirka 4500 peler.  Oppstart er planlagt i uke 45, og jobben vil pågå til antatt april 2025. Dette arbeidet vil ikke være spesielt støyende, men naboer kan forvente å høre at riggene jobber, og støy ved nærmeste boliger er beregnet å være over grenseverdi. 
 
Arbeidstid: 07-19 mandag til fredag, samt 08-16 på lørdag.   

Fra januar 2025: Setting av spunt
For å ivareta områdestabiliteten og lokal stabilitet må det settes spunt i området der tunnelportalen skal etableres.  

Tilrigging begynner i begynnelsen av januar 2025, og det er planlagt én måned til denne jobben. I løpet av perioden skal det spuntes kun to dager, men det følger annet arbeid i tilknytning. Blant annet skal spuntnålene forankres til fjell med stag og disse skal bores. Spuntingen som går over to dager vil være det mest støyende arbeidet. Når spunten er satt, vil veggen fungere som en støyskjerm for annet arbeid, blant annet boring av stag. 

Desember 2024-februar 2025: Boring for injeksjon
Det vil tidvis bli utført boring for å tette vannførende sprekker i fjellet. Dette er et tiltak som skal redusere påvirkningen av grunnvannstanden på arbeidene. I praksis tettes vannførende sprekker ved å bore en rekke hull som fylles med tettemasse. Antatt varighet er totalt seks arbeidsdager. Aktiviteten er støyende, og en rekke nabobygg er beregnet å bli utsatt for støy over grenseverdi. Støydempende matter på gjerder i sør vil redusere støyen en del, i tillegg blir det i januar satt en spunt som vil fungere som støyskjerm.  

Fra februar 2025: Jetpeling  
Det skal settes en rad med jetpeler foran tunnelportalen, som et tettetiltak for vann. Metoden går ut på at en borestreng føres nedover i bakken, og ved hjelp av vann med høyt trykk blandes bindemiddel inn i jorden og det støpes sylindre (jetpeler) ned til berg. Dette vil ikke være spesielt støyende, men riggenes arbeid vil være hørbart for naboer. 

Fra april 2025: Forskjæring
Der tunnelen skal ut av fjellet, må det lages en «forskjæring». Det betyr at fjellet renses, bores og pigges slik at det dannes en flate der man starter påhugget til tunnelen. Det blir også sprengning. Antatt oppstart er midt i april (etter at grunnforsterkningen med kalksement-peler er ferdig) og antatt varighet er 50 dager. Det vil si at arbeidet pågår inn i sommeren. Aktuelle maskiner er bore- og piggemaskin, gravemaskin og lastebil. Dette vil være støyende arbeider som vi vil varsle når dette nærmer seg. 

Tunnelgjennomslag
Carlbergtunnelen befinner seg i dag 40 meter inn i fjellet fra Kleberget. Etter at alle de forberedende arbeidene er ferdige, vil tunneldrivingen starte. Drivingen vil skje utenfra og innover. Vi vil komme med mer informasjon når disse arbeidene nærmer seg.  


Publisert: 9. oktober 2024 klokken 10:05