Startet arbeidet med betongstøp i Mossetunnelen
Nå er vi i gang med kontaktstøp av betonghvelv med membran, i Mossetunnelens nordlige ende ved Sandbukta. To forskalingsvogner skal gjøre jobben med å støpe profilen i den 2,7 km lange tunnelen. I forkant legges membran og dreneringssystem.
Publisert: 9. februar 2023 klokken 15:09
Oppdatert: 11. februar 2023 klokken 17:38
På denne siden:
Formålet med å støpe betonghvelv og membran, er å gjøre tunnelen mer robust, og vann- og frostsikker, samtidig som betongen jevner ut veggene og klargjør for montering av utstyr. Det 30 cm tykke betonglaget støpes av en forskalingsvogn som går på skinner gjennom tunnelen. Det er dette laget med betong som vil bli synlig fra innsiden når tunnelen står klar for jernbane. I forkant kjøres en vogn som legger en sterk membran som produseres i tre sjikt.
Støper seksjoner på 12 meter av gangen
Det er et par uker siden arbeidet startet opp. I Mossetunnelen er det to forskalingsvogner som skal støpe seksjoner på 12 meter av gangen. Den ene forskalingsvogna jobber nå inne i tunnelen og er i gang med fjerde seksjon. Når begge vogner er i bruk, forventet etter påske, er det sannsynlig med en ukentlig fremdrift på mellom 45 og 60 meter.
Tunnelportal mot Sandbukta
Den andre forskalingsvogna er under montering like utenfor tunnelløpet i Sandbukta og skal først brukes til å støpe en frittstående tunnelportal. Det er beregnet å ta opp mot to måneder å støpe den 40 meter lange portalen, hvorav 20 meter er på utsiden av tunnelåpningen. Det støpes portal for å eliminere fare for nedfall av blokker eller stein, snøskred, is og hindre at vann renner ut over sporet.
Når portalen er ferdig støpt, kjøres forskalingsvognen inn i tunnelen og fortsetter arbeidet i tospann med vognen som allerede er i gang.
Det er forventet at arbeidet med betonghvelv i Mossetunnelen vil være fullført i løpet av vår/sommer 2024.
Publisert: 9. februar 2023 klokken 15:09
Oppdatert: 11. februar 2023 klokken 17:38