Siste salve i Mossetunnelen
Rett før klokken 15 fredag 13. oktober ble siste tunnelsalve fyrt av i Mossetunnelen. MossIA er dermed ferdig med å drive både Carlberg- og Mossetunellen.
Publisert: 13. oktober 2023 klokken 14:14
Det betyr at MossIA(åpnes i ny fane) har sprengt ut 4,4 kilometer med bergtunnel . Det er totalt fyrt av 1560 salver, og fjernet 2,5 millioner tonn med stein, fra de to tunnelene.
Etterarbeider
Nå gjenstår etterarbeider i form av blant annet vann- og frostsikring, bygging av portaler, pumpestasjon og drenssystemer, støp av ferdig tunnelprofil, bygging av portaler, samt etablering av underbygning for ballastpukk og spor.
Det gjenstår også noe grøftesprengning i Mossetunnelen. Salvene som fyres av her, er imidlertid mye mindre enn hovedsalvene som mange som bor tett på tunneltraseene har merket.
Ordføreren fyrte av første salve
I Mossetunnelen fyrte ordfører Hanne Tollerud av første salve i november 2019.(åpnes i ny fane)
Gjennomslag mot Kransen tas i løpet av 2027, når byggegropen er tilstrekkelig gravd ut. Det gjenstår cirka 40 meter med berg. Gjennomslaget tas fra utsiden og inn.
Siste salve på Carlberg i 2022
På Carlberg startet tunnelarbeidene opp i februar 2020. Her ble siste drivesalve skutt i desember 2022.
I Carlbergtunnelen gjenstår gjennomslag både på Carlberg og på Kleberget. Begge gjennomslag tas i løpet av 2025.
Ingen alvorlige skader
I løpet av de drøye tre og et halvt årene med tunneldriving, har det ikke vært alvorlige uhell eller skader i forbindelse med tunneldrivingen.
Tunneler ferdig i 2025
MossIAs kontrakt med Bane NOR består av ni kilometer dobbeltspor, inkludert to tunneler. MossIA skal i henhold til kontrakt levere et anlegg klargjort for jernbanetekniske installasjoner i 2025.
Publisert: 13. oktober 2023 klokken 14:14