Gjennomslag i Mossehallen rømningstunnel
Tirsdag 7. februar gikk siste sprengningssalve i rømningstunnelen som kommer ut ved Mossehallen.
Publisert: 7. februar 2023 klokken 18:06
Oppdatert: 7. februar 2023 klokken 20:21
Dermed er det forbindelse mellom portalen som ble utsprengt i høst, og resten av rømningstunnelen.
Begivenheten ble markert med en sammenkomst i Mossehallen for Bane NORs og tunnelentreprenøren MossIAs ansatte. Som seg hør og bør ble det servert kake, og pølse i vaffel. For MossIAs mange spanske ansatte var nok sistnevnte Mossespesialitet en eksotisk kuriositet.
425 meter lang
Rømningstunnelen er 425 meter lang. Den starter 30 meter under bakken, i sydenden av parkeringsplassen på Myra. Den går i en 180 graders bue over hovedtunnelen, og kommer altså ut ved siden av Mossehallen. Tunnelen har et tverrsnitt på 35 kvadratmeter, med en bredde på 5,5 meter og en høyde på 6 meter.
Ingen alvorlige skader
- Gjennomslaget er en aldri så liten milepæl, sier Bane NORs prosjektsjef, Eirik Harding Hansen.
Han legger til: - Jeg er spesielt fornøyd med at arbeidet har vært gjennomført uten alvorlige skader. Selv om sikkerhet har prioritet én, innebærer anleggsarbeid en risiko. Men entreprenøren vår, MossIA, har et høyt fokus på HMS, og det har gitt utslag i ingen skader med sykefravær. Det er bra.
Trykket på knappen
Det var Bane NORs utbyggingsdirektør for område øst, Bettina Sandvin, som fikk æren av å trykke på «knappen» - sammen med bergsprengeren fra MossIA.
- Et gjennomslag er et veldig synlig og konkret tegn på fremdrift. Jeg har fulgt godt med, og observert at det har vært jobbet godt med tunnelene. Dette gjennomslaget er MossIAs siste, og verdt å markere, sier Sandvin.
Tunnelfront under Svaebakken
I hovedløpet til den 2700 meter lange Mossetunnelen er status at tunnelfront nå er under Svaebakken 8. Det er en fremdrift på cirka 15 meter i uken i retning Kransen. Tunnelentreprenøren MossIA avslutter tunneldrivingen i området før Nyquist-gården. Gjennomslaget ut mot Kransen tas når kulvertarbeidet er godt i gang.
Etterarbeidene i tunnelen er godt i gang fra Sandbukta i nord. Her er tunnelen kledd med membran, som skal gjøre den vann- og frostsikker, og støp av den ferdige tunnelprofilen har også begynt.
Publisert: 7. februar 2023 klokken 18:06
Oppdatert: 7. februar 2023 klokken 20:21