Nytt dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord
Bane NOR har lenge arbeidet med planer for to tog i timen i hver retning mellom Oslo og Skien. Det er vedtatt en kommunedelplan for dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord, og vi har også utarbeidet en nedskalert løsning som kan gi to tog i timen på strekningen uten bygging av dobbeltspor. Ingen av disse planene er anbefalt prioritert i kommende Nasjonal transportplan.
På denne siden:
Hva jobber vi med og hvorfor?
De opprinnelige planene for InterCity på Vestfoldbanen innebar en dobbeltsporet bane fra Drammen til Skien, som stopper i byer og tettsteder i Vestfold og Telemark. Det pågår bygging av dobbeltsportraseer som vil gi sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo og Tønsberg, som planlegges tatt i bruk i 2025.
Lenke til dobbeltsporprojektet Drammen-Kobbervikdalen
Lenke til dobbeltsporprojektet Nykirke-Barkåker
Utbygging av sammenhengende dobbeltspor mellom Tønsberg og Skien ble ikke prioritert i gjeldende Nasjonal transportplan 2022-2034 (NTP). Kun dobbeltspor Stokke-Sandefjord var omtalt. I innspill til neste NTP 2025-2036 (31.mars 2023) ble heller ikke dobbeltspor Stokke-Sandefjord anbefalt prioritert. Stortinget vedtar endelig NTP 2025-2036 våren 2024, og denne planen danner føringer og ambisjoner for de neste 12 årene.
Dobbeltspor Stokke-Sandefjord
En tilbudsforbedring på Vestfoldbanen sør for Tønsberg har vært under planlegging i flere år. Sandefjord kommunestyre vedtok kommunedelplan for dobbeltsporutbyggingen i kommunen i 2019, og da ble plassering av korridoren vedtatt. Denne planen innebærer å bygge nytt dobbeltspor, samt nye stasjoner på Sandefjord Lufthavn Torp og i Sandefjord sentrum.
Båndlegging
I forbindelse med vedtaket av kommunedelplan for Stokke-Sandefjord ble en rekke eiendommer langs korridoren båndlagt. Dette innebærer begrensninger på utbygging og andre større tiltak på de berørte eiendommene.
Det er vedtatt å forlenge båndleggingen med 4 nye år, men Statsforvalteren i Vestfold og Telemark har signalisert at dersom prosjektet ikke prioriteres i kommende NTP, så kan båndleggingen bli opphevet tidligere enn maksgrensen, som er juni 2027:
«Statsforvalteren gjør oppmerksom på at vedtaket (les: tidsforlengelse av båndlegging/kommunedelplan) kan bli opphevet dersom den videre planlegging gjennom Sandefjord ikke blir gitt prioritet i vedtatt Nasjonal transportplan (NTP) for 2025-2036, jf. Forvaltningsloven §35 siste ledd».
(Brev fra Statsforvalteren i Vestfold og Telemark, desember 2023)
Andre tiltak
For å oppnå to tog i timen til Skien i hver retning, er det behov for å gjøre flere tiltak på strekningen Tønsberg-Skien. Disse vil komme i tillegg til et dobbeltspor, som alene ikke er nok for en tilbudsforbedring.
Tiltakene omfatter kapasitetsforbedrende stasjonstiltak, planfrie personkryssinger på stasjonene, forbedringer for planoverganger med stor trafikk, samt forbedrede kryssingssporløsninger. For å oppnå to tog i timen trenger togene å krysse 4 til 5 ganger mellom Tønsberg-Skien.
Status
Etter innspill 31.mars 2023, der dobbeltspor Stokke-Sandefjord ikke ble anbefalt prioritert, så har Bane NOR utarbeidet et forslag til hvordan vi kan få til to tog i timen mellom Oslo og Skien uten å bygge dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord.
Hverken dette forslaget eller planen for dobbeltspor er anbefalt prioritert i Bane NOR og Jernbanedirektoratets innspill til kommende NTP 2025-2036.
Dersom en tilbudsforbedring på Vestfoldbanen sør for Tønsberg blir prioritert i NTP, så vil Bane NOR få i oppdrag å planlegge dette videre.
Dersom prosjektet ikke blir prioritert i NTP, så vil det ikke pågå planlegging av tiltak for å skape en robust og punktlig tilbudsforbedring på strekningen.
Etter en lang og grundig prosess ble kommunedelplanen for dobbeltspor mellom Stokke og Virik i Sandefjord kommune vedtatt torsdag 20. juni 2019.
Dette er den vedtatte Torp vest-korridoren: Traséen starter i Stokke og går på vestsiden av Torp Sandefjord lufthavn. Her vil en ny stasjon ligge nær terminalen på lufthavnen. Korridoren går videre i tunnel gjennom Mokollen til en ny stasjon ved Sandefjordsveien. Fra stasjonen følger korridoren dagens jernbanetrasé ut av byen i retning Larvik.
I perioden etter 2019 har det blitt jobbet videre med forberedende tiltak og undersøkelser for å skaffe mer kunnskap. Dette omfatter grunnundersøkelser og arkeologiske undersøkelser.
Vi har også utarbeidet en plan for en nedskalert løsning, der man ved hjelp av tiltak på dagens linje kan gjøre det mulig å kjøre flere tog mellom Oslo og Skien. Denne planen inneholder ni forskjellige tiltak mellom Tønsberg og Skien.
Ingen av disse planene er altså anbefalt prioritert i kommende NTP.
Plandokumenter og planprosessen
Prosjektet har ennå ikke fått mandat til å starte opp det formelle reguleringsplanarbeidet. Det avventes føringer i ny Nasjonal transportplan som vedtas av Stortinget våren 2024.
Kommunedelplan
Her kan du laste ned dokumentene fra kommunedelplanen som ble vedtatt i 2019.
Kontaktpersoner
Ta kontakt om du har noen spørsmål om prosjektet. Vi ber pressen om å kontakte vår kommunikasjonsrådgiver direkte.
Fredrik Haga
Prosjektsjef
Maren Johannessen Kirkebøen
Planlegger, ansvarlig for Mokollen-Sandefjord stasjon
Gisle Rebnord Totland
Planlegger, ansvarlig for Stokke-Mokollen
Esben Svendsen
Kommunikasjonsrådgiver