Bare et halvt år igjen til åpning av Drammen-Kobbervikdalen

11. august 2025 skal togtrafikken kjøre på seks nye spor gjennom Drammen stasjon. Innspurten av prosjektet Drammen-Kobbervikdalen blir hektisk, og aktivitetene er planlagt helt ned til siste time.

  • Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen
  • Prosjektnyheter

Publisert: 11. februar 2025 klokken 09:12

Dronefoto av Drammen stasjon

Drammen stasjon i soloppgang. Til høsten skal alt være ferdig. Dronefoto: Aleksandar Kesonja, Bane NOR

Det er kun seks måneder igjen til det nye dobbeltsporet på Vestfoldbanen mellom Drammen stasjon og Kobbervikdalen skal stå ferdig. Prosjektet er en del av en større satsing på å forbedre jernbaneinfrastrukturen i Norge og vil gi betydelige fordeler for både reisende og miljøet. 

– Vi forbereder og ferdigstiller mest mulig fram mot den siste innspurten til sommeren. Arbeidet er planlagt fra dag til dag, og for de periodene vi må stanse togtrafikken, er det planer for hver eneste time, døgnet rundt, forteller prosjektsjef Hanne Stormo.

Stans i togtrafikken

 
Nå gjenstår det fire korte stans i togtrafikken: i påsken, 10. mai, den siste helgen i mai og midt i juni. Så kommer den store, seks ukers lange togstansen fra 28. juni. Det blir også noen kortere stans i togtrafikken etter åpningen.
 
–Vi startet planleggingen i september 2024 i samarbeid med alle entreprenørene. I 2023 var det også seks ukers togstans.  Da omhandlet planene 2600 aktiviteter, mens det i år er lagt opp til 3000 aktiviteter som skal samordnes, forteller Stormo
Mange entreprenører og underentreprenører er i sving samtidig, og det er derfor viktig å passe på så oppgavene ikke kolliderer. 700-800 mennesker skal jobbe døgnet rundt disse siste ukene.

Oppgaver i sommer

Vi skal gjøre ferdig de to siste plattformene (nærmest stasjonsbygningen) og glassfasaden til stasjonen. Nye veksler må legges for å få en tre-spors stasjon til å bli en fullt fungerende seks-spors stasjon. Togparkeringen på Sundland må kobles til nytt spor, og i Kobbervikdalen må nytt spor kobles på sporet som går videre sørover.
– Det gjenstår ikke så mye grunnarbeid. Det meste av tiden går til de jernbanetekniske arbeidene og til en omfattende kontroll av signal- og sikringsanlegg, forteller Stormo.

Signal- og sikringsanlegg 

Det jobbes med signalanlegget på hele strekningen til Kobbervikdalen, pluss fra stasjonen til Brakerøya og til Gulskogen. Noe arbeid gjenstår også på den nye togparkeringen på Sundland.
I tunnelen skal signal- og sikringsanlegg, pluss portalene på tverrslagene, blir ferdig i løpet av april. 
På Drammen stasjon bygges et signalrom med relebasert utstyr, men vi har gjort det vi kan for å forberede strekningen til det nye ERTMS-signalsystemet, når det blir klart for utrulling på Vestfoldbanen.

Riving, opprydding og beplantning 

Den midlertidige togparkeringen i Nybyen skal rives i sommer når det er stans i togtrafikken. På Sundhaugen skal vi fjerne riggområdet, og på Smithestrøm klargjør vi området med masser og delvis plen/eng, en sti og noen vannbedd for å ta hånd om overvann. Arbeidet starter allerede i februar. Skamarken og Grønland skal ryddes og beplantes i mai.
Beplantning og opprydding utenfor tunnelportalene skjer på vårparten.
Data-illustrasjon av hvordan grøntarealene kan bli.

Illustrasjon av hvordan det kan bli i framtiden, når trær har vokst seg store og bedene har fått blomsterflor.

Annet arbeid 

  • Vi skal kjøre mange tonn med tog på den nye traseen i mars, slik at vi vet at det er trygt å sette togtrafikk på.
  • 20. mai skal vi ha en stor beredskapsøvelse sammen med nødetatene. 
  • Vi forbereder overlevering av prosjektet til de som skal drifte og vedlikeholde områdene. 
  • Søndag 10. august blir det såkalt «verifikasjonskjøring» - som gjøres for å dobbeltsjekke at alt fungerer som det skal etter å ha vært avstengt i seks uker, gjennom sommeren.

Etterarbeid

Det kommer til å pågå diverse opprydding og ferdiggjøring også etter at trafikken er satt på det nye sporet.
 

Skrevet av

  • Anne Mette Storvik

Publisert: 11. februar 2025 klokken 09:12