Nytt signalrom på Drammen stasjon gir bedre driftssikkerhet
På Drammen stasjon bygges nå ett av de største NSI63-anleggene i Norge. Rundt 30 000 ledninger binder sammen dette komplekse signalrommet.
Publisert: 11. mars 2025 klokken 12:03

Sven Erik Isaksen er byggeleder på signal i Bane NOR og har ansvar for dette rommet. Anne Mette Storvik, Bane NOR
I august 2025 er nytt dobbeltspor mellom Drammen og Kobbervikdalen på Vestfoldbanen, samt en moderne og oppgradert Drammen stasjon, klare for togtrafikk. Dette vil gi de reisende på Vestfoldbanen et bedre togtilbud og en bedre reisehverdag.
Blanding av gammelt og nytt
Planen var å rulle ut det nye digitale signalanlegget ERMTS samtidig, men en forsinkelse førte til at man måtte finne en annen løsning for å kunne åpne sporet til avtalt tid. Valget falt på NSI63
NSI63 står for Norsk Signal Industri 1963, kjent teknologi som er benyttet i mange tiår. Noen av releene er nye, mens andre er brukte releer som er blitt blir pusset opp og får nytt liv av releverkstedet til Baneservice på Skotterud.
– Det bygges et helt nytt signalrom, ved siden av det gamle. Eksisterende anlegg blir revet til sommeren og erstattet av dette nye. Delene fra det gamle anlegget blir da tatt godt vare på for gjenbruk, forteller Sven Erik Isaksen, som er byggeleder på signal.
ERTMS
Det nye digitale signalsystemet, ERTMS, skal etter planen tas i bruk på deler av Vestfoldbanen i 2026, men det er på strekningen sør for Drammen, til Sem i Tønsberg kommune.
– Vi antar at dette signalrommet på Drammen stasjon vil være i drift i cirka 10 år til før det skal erstattes av ERTMS forteller Isaksen.

Slik ser de ut på nært hold, delene som binder jernbanen sammen. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR
Forbedringer
Det gamle signalrommet på Drammen stasjon bærer preg av diverse oppgraderinger siden på tidlig 70-tallet.
– Nå blir alt nytt, og det blir lettere å finne årsaken hvis det oppstår signalfeil. Vi bygger også inn tilstandsovervåking som gjør det lettere å drive preventivt vedlikehold, forteller Isaksen.

Det gamle signalrommet er mørkt, og bærer preg av å ha blitt «lappet på» i over 50 år. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR
Bruker både modell og tegninger
– Hele prosjektet bruker BIM-modell (bygningsinformasjonsmodell) som grunnlag i både planlegging og bygging. Dette er kjempenyttig når vi skal planlegge hvor kablene skal gå fra signalrommet og ut til forskjellige objekter på stasjonen. Men når det kommer til koblingene inne i signalrommet, da bruker vi tegninger, forteller Isaksen.

"Spaghetti a la Drammen stasjon". Anne Mette Storvik, Bane NOR
Pågår døgnet rundt
Jobben i signalrommet er så stor at entreprenøren Baneservice har engasjert flere underentreprenører, blant annet Nettpartner og Cemit, AS til hjelp. Det jobbes døgnet rundt fram mot 11. august når trafikken skal settes på det nye dobbeltsporet, og hele Drammen stasjon skal tas i bruk.
Eirik Kaldeheim forteller at han er den første driftskontrolløren i ERTMS som Baneservice har utdannet.
– Det er jo ikke så mye ERTMS ennå, derfor jobber jeg her. Men det er jo fint å få med seg den muligens siste, store oppdateringen med NSI63, smiler han.

Eirik Kaldeheim er driftskontrollør i Baneservice. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR
Grim Rune Esp fra CEMIT AS bor i Trondheim, og lever et brakkeliv med syv dager på og syv dager fri for å hjelpe til i Drammen. Han har med en kollega fra Bergen, Kasper Fjell.
-Jeg var med å bygge Arna-Bergen, og det ga mersmak å jobbe med jernbanen. Det er moro når arbeidet pågår døgnet rundt, man kommer på jobb og ser at det har skjedd masse siden man gikk av skiftet sitt, forteller Fjell.

Foran: Grim Rune Esp, bak: Kasper Fjell. Begge jobber i Cemit AS. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR
60 000 koblinger
Når 30 000 ledninger skal kobles i hver ende, blir det 60 000 tilkoblinger som skal utføres med stor presisjon.
– Det er ikke lenge til vi skal starte å teste, bit for bit. Etter hvert undersøker vi større og større deler av anlegget. Men det er naturlig at vi er spente på sommeren, når vi tester anlegget som helhet, avslutter Isaksen.

Sven Erik Isaksen er byggeleder på signal i Bane NOR og har ansvar for dette rommet. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR
Skrevet av
- Anne Mette Storvik
Publisert: 11. mars 2025 klokken 12:03