Oppgradert strømforsyning gir bedre kapasitet på Vestfoldbanen

Bane NOR har oppgradert strømforsyningen på strekningen mellom Kobbervikdalen i Drammen og Holm nord for Holmestrand. Et nytt autotransformatorsystem og oppgradert kontaktledningsanlegg gir bedre stabilitet og høyere kapasitet for togtrafikken.

  • Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen
  • Prosjektnyheter

Publisert: 30. oktober 2024 klokken 09:28

Gruppebilde av 6 personer

Arkivfoto fra kontraktsigneringen i 2023. Fra venstre: Byggeleder Magne Nordgård, prosjektleder Torben Trogstad og prosjektsjef Hanne Stormo fra Bane NOR, divisjonsdirektør Kjell Anders Fosshaug prosjektleder Kestutis Stikanas og prosjektsjef Andreas Finstad i Nettpartner Bane Foto: Tormod Ugelstad, Bane NOR

Strømforsyning for fremtidig vekst

For å møte økt togtrafikk på Vestfoldbanen har Bane NOR oppgradert kontaktledningsanlegget og installert et nytt autotransformatorsystem. Dette forbedrer spenningen og reduserer energitap, noe som bidrar til en mer stabil strømforsyning over lengre avstander.
– Dette systemet gir oss en bedre strømforsyning til togene med større kapasitet. Det er nødvendig når antallet tog skal øke i fremtiden, sier Magne Nordgård, byggeleder i Bane NOR.
Oppgraderingen av anlegget gir også mulighet for høyere hastighet når nytt signalanlegg kan tillate det.

Samarbeid og høy kvalitet

Entreprenøren Nettpartner Bane AS har utført arbeidet. Kontrakten ble signert med Nettpartner i april 2023. Det fysiske arbeidet startet i pinsen samme år.
Begge parter legger vekt på at samarbeidet har vært tett og vellykket. Da kontrollører uten tilknytning til prosjektet inspiserte kontaktledningsanlegget (V-KL), ble det ikke funnet noen feil. Det er ikke hverdagskost.
– Jeg tror ikke man har opplevd det før, sier Nordgård.

Sikkerhet i fokus

Arbeidet er i hovedsak utført i perioder med lengre stans i togtrafikken. Ved å konsentrere arbeidet til disse periodene, kunne mannskapet jobbe mer effektivt uten konstante avbrudd for togtrafikk. Det ga bedre flyt i arbeidet og reduserte risikoen for skader og forsinkelser.
– Vi hadde ingen alvorlige hendelser gjennom hele prosjektet. Det var tre førstehjelpsskader, men ingen skader med sykefravær, sier Kestutis Stikanas, som er prosjektleder i Nettpartner Bane AS.

Ferdig til tiden

Leder av Nettpartner Bane AS, Kjell Anders Fosshaug, mener nøkkelen til det gode resultatet i prosjektet er en kombinasjon av god planlegging, dyktige medarbeidere, effektive produksjonsprosesser og et godt samarbeid med byggherren.
– Vi har levert på plan, alle fristene er nådd, og samarbeidet med Bane NOR har vært svært godt, sier han.
– Jeg har hele tiden følt at vi er ett team, og ikke på forskjellige sider, samtykker Stikanas.
Prosjektsjef i Bane NOR, Hanne Stormo, er også fornøyd med samarbeidet.
–  Og det viser seg i resultatet. Da vi signerte kontrakten med Nettpartner i fjor, sa jeg at vi var godt vant med gode entreprenører i dette utbyggingsprosjektet. Og det er vi altså fortsatt, sier Stormo.

Miljøhensyn i fokus

I tråd med Bane NORs miljøambisjoner har prosjektet også hatt et sterkt miljøfokus. Gjennom BREEAM-sertifiseringen – en internasjonal standard for sertifisering av bærekraftige løsninger – har det blitt stilt strenge krav til avfallshåndtering og gjenbruk av materialer. 
Nettpartner har blant annet lagt stor vekt på sortering av avfall og gjenbruk av komponenter fra det eksisterende anlegget. Prosjektet har på grunn av dette oppnådd en gjenbruksrate på 96-97 %, noe som har bidratt til å redusere miljøpåvirkningen.
– Miljøtiltakene vi har gjennomført i dette prosjektet har gitt oss verdifulle erfaringer som vi vil ta med oss videre, sier Kestutis Stikanas.

Prosjektet avsluttes i november

Det nye anlegget er allerede i drift, og delprosjektet blir formelt avsluttet november 2024. Det nye anlegget er en del av byggingen av nytt dobbeltspor fra Drammen til Kobbervikdalen. Det legger til rette for flere tog og økt punktlighet på strekningen, og bidrar til at Vestfoldbanen kan møte fremtidens behov for økt kapasitet og hyppigere avganger.
Høsten 2025 skal det nye dobbeltsporet stå klart med ny stasjon og ny tunnel fra Drammen, gjennom Strømsåsen, til Kobbervikdalen.

Skrevet av

  • Tormod Ugelstad

Publisert: 30. oktober 2024 klokken 09:28