En milepæl for Samprosjekt Sundland
Nylig markerte Bane NOR en viktig milepæl: Arbeidet rundt verkstedet på Sundland er ferdig, det gjenstår bare signalarbeid.
Publisert: 22. oktober 2024 klokken 11:10
Prosjektet har bestått av to deler: Å bygge ny togparkering pluss ombygging av jernbaneteknikken som ligger rundt det gamle verkstedet. I tillegg er det gjort mye arbeid på Sundland skifteområde. Og alt dette er gjort mens det har vært tilnærmet normal drift i verkstedet.
Verksted i drift
Sundland verksted er et ærverdig bygg hvor Mantena og Stadler tar imot de fleste togene i Norge for ombygging og reparasjoner. Sporområdet til verkstedet var veldig slitt, nå er det oppgradert teknisk og mye bedre.
Rekordfart
Byggestart var sommeren 2022. Prosjektet ble lagt inn under Drammen-Kobbervikdalen, fordi togparkeringen naturlig henger sammen med byggingen av nytt dobbeltspor og ombyggingen av Drammen stasjon. Nå er prosjektet ferdig bygd, men unntak av signalarbeid som skal fortsette fram til området tas i bruk høsten 2025.
På budsjett og tid
− Rammen for prosjektet var på 1,5 milliard kroner, og prognosen tilsier at vi lander på cirka 1 milliard. En del av besparelsen skyldes utsettelsen av ERTMS, men vi har også levert alle kontraktene under budsjett, forteller Hanne Anette Stormo, prosjektsjef i Bane NOR, fornøyd.
Prosjektet har hatt to entrepriser, begge med Baneservice, som igjen har brukt Caverion og Kaare Mortensen Buskerud som underentreprenører.
Sikkerhet og miljø
− Vi har hatt veldig få skader på folk, noe vi er veldig glade for, forteller Stormo.
Prosjektet BREEAM-sertifiseres, og resultatet forventes til våren Prosjektet har gjenbrukt mye av sporene fra Skamarken, både skinner og sviller. Det er gjenbrukt mye stedlige masser på togparkeringen.
Fakta om SAMSUN-prosjektet
Underprosjekt til Drammen-Kobbervikdalen (UDK)
Prosjektsjef: Hanne Stormo
To entrepriser, begge med Baneservice.
Underentreprenører: Caverion og Kaare Mortensen Buskerud
Ramme: 1,5 milliard kroner
Prognose: 1 milliard kroner
Oppstart sommeren 2022
Ferdig (unntatt signal): oktober 2024
Åpnes samtidig med UDK høsten 2025
36 sporveksler.
5164 meter med nytt spor/oppgradert spor.
Gjenbrukt omtrent 4000 sviller.
Omtrent 30 000 m3 er masseutskiftet totalt.
45 nye VA-kummer.
Omtrent 1000 meter med nye drensledninger på ny togparkering.
132 nye KL-master.
16 sporbrudd
143 døgn brudd
Skrevet av
- Anne Mette Storvik
Publisert: 22. oktober 2024 klokken 11:10