Har testet bruk av ladecontainer til anleggsdrift

En del av nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen har vært pilotprosjekt for kun å bruke elektrisk strøm fra mobile battericontainere. Her er erfaringene.

  • Vestfoldbanen
  • Buskerud
  • Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen
  • Prosjektnyheter
  • Utbyggingsprosjekt

Publisert: 28. august 2024 klokken 12:56

dronefoto av anleggsomåde

Anleggsområdet på Gulliksrud. Foto: Bane NOR

Totalt har man spart nesten 25 tonn med CO2e. Man har altså spart utslipp tilsvarende utslipp fra 10 personbiler i ett år. Medaljens bakside er en merkostnad på drøye to millioner kroner. Disse kostnadene ble dekket av Samferdselsdepartementets tilskuddsordning for pilotprosjekter for utslippsfrie anleggsplasser.

Glad for samarbeid

- Bane NOR har et mål om å være en drivkraft for en bærekraftig bygg- og anleggsbransje. Vi er veldig glade for at Skagerak Energi og NCC ville være med på dette pilotprosjektet, sier Ann-Kristin Hilsen, assisterende byggeleder i Bane NOR.

Hvorfor dyrere?

Merkostnadene kommer hovedsakelig av leie av elektriske maskiner, leie av battericontainer og logistikk med transport av ladecontainer til og fra ladepunkt. Leie av elektrisk graver er for eksempel ca. tre ganger så dyrt som leie av en dieseldrevet maskin.

Geografisk avgrenset

Alle maskiner og alt utstyr som ble benyttet til byggingen av teknisk bygg på Gulliksrud, benyttet kun strøm fra mobil battericontainer som energikilde. Materialer (betong, teknisk utstyr etc.) ankom imidlertid prosjektet på fossilbiler.

Hva ble bygd?

Prosjektets varighet var fra april 2023 til og med september 2023, og omfattet grunnarbeid for pumpehus og brannvanntank, betongarbeider for prefabrikert teknisk hus, montasje av teknisk bygg, pumpehus og brannvannstank, tømrer og takarbeider samt istandsetting og asfaltering av området.

Energiforbruk

Det er totalt levert 35.292 kWh, og til sammenligning er dette på nivå hva en stor enebolig forbruker i løpet av et år.

Erfaringer

-Man klarer å holde en elektrisk graver i tilnærmet kontinuerlig virksomhet, men må beregne to timers pause i 12-timers skift.
-Vi anbefaler å levere ladecontainer på henger slik at kunden selv kan flytte den og oppnå større effektivitet.
- Ladecontaineren bør kunne fjernvarsle strømleverandøren når batteriet nærmer seg tomt. Rask responstid er viktig.
- Størrelsen på battericontainerne (500kWh) var tilstrekkelig for å gjennomføre pilotprosjektet.
Anbefalingen er imidlertid å utvikle containere med større kapasitet slik at man kan forsyne ladestøm til flere maskiner enn ved pilotprosjektet.
- Det bør være back up batteri som beredskap for natt og helg for å hindre driftsstans.

Hvem bidro?

Skagerak Energi var leverandør av mobile battericontainere. Når batteriene nærmet seg tomme, ble de byttet ut med fulladede containere. Disse ble fraktet på krokbil som går på biogass. NCC har hovedentreprisen. Isachsen Anlegg utførte grunnarbeidene ved hjelp av elektriske gravere, vibroplater, motorsager etc. NCC har utført betongarbeidene og Haandverkerne har utført tømrerabeider og taktekking ved hjelp av elektrisk verktøy og tårnkran.

Skrevet av

  • Anne Mette Storvik

Publisert: 28. august 2024 klokken 12:56