Bybrua: Pause i pelingen
Vi er nå ferdige med grunnarbeidet for fem av seks fundamenter til Bybrua, og med mindre det dukker opp noe helt uforutsett, skal vi ikke pele mer før sommeren 2024. Mange blir nok lykkelige over å få en pause fra dunkelyden.
Publisert: 20. oktober 2023 klokken 11:47
Område merket med 1: Landkaret (overgang mellom bru og land) til brua og akse (brusøyle) nummer 2.
Akse 3 skal bygges der togtrafikken går i dag, og kan altså ikke bygges før togtrafikken flyttes til de nye sporene nærmest elva.
Område merket med 2: Akse 4 og 5.
Område merket med 3: Akse 6.
Langt ned
I grunnarbeidet for landkaret er det banket ned 10 metallrør, og de måtte 67 meter ned for å finne solide morenemasser. På akse to måtte rørene bankes ned 90 meter for å komme ned til fjell.
Det er fire peler i hver av aksene, unntatt for akse nummer 6: Her er det hele syv stykker.
– Det er satt flere peler i akse 6 fordi fundamentet er større enn i de andre aksene, og blir et trappeamfi fra plattformen til jernbanekaia. Akse 6 får også to trapper fra brua og ned til jernbanekaia. Det er også over dette fundamentet at delen brua som støpes over jernbanen blir sammenkoblet med brudelen som støpes over elva, forteller Thomas Aas, som er byggeleder for Bybrua i Bane NOR.
I landkaret er det betongsøyler (som blir skjult av teknisk bygg), mens det er stålsøyler på de neste fem fundamentene utover. Mellom søylene monteres reisverk som selve bruplata skal støpes på. Oppå der igjen legges asfalt og belegningsstein.
Status oktober 2023
–Nå graver vi fram pelene til landkaret og akse to og fyller stålrørene med betong. Dette blir solide betongsøyler. Vi har montert stålsøyler på 3 av 5 fundamenter, søylen til akse 2 er ferdigmontert og klar til å løftes inn når fundamentet er ferdig støpt. Fra akse 4- 6 bygger vi nå underlaget for bruplata som skal gå over de fire ytterste sporene. Bruplata begynner vi på i november, sier Aas.
Publisert: 20. oktober 2023 klokken 11:47