330 tonn betong på hjul

I sommer er det stans i togtrafikken gjennom Drammen. I de seks ukene togene står, gjør vi arbeider som ikke kan utføres når det er trafikk på sporene. Øst for stasjonen ved Ryddinggangen har vi kappet skinnene, rammet spunt og gravd ut plass til en betongkulvert.

  • Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen
  • Prosjektnyheter

Publisert: 4. juli 2023 klokken 09:54

Kulvert på plass i sporområdet.

Her er kulverten på plass. I videoen under kan du se flyttingen. Foto: Aleksandar Kesonja, Bane NOR

Den store betongkonstruksjonen har stått ferdig støpt en liten stund, og søndag 2. juli var det på tide å løfte den inn. Kulverten utgjør en ny undergang mellom Ryddinggangen og Elvepromenaden.

Det er ikke hver dag det gjøres så tunge løft. Mange av de som jobber med utbyggingen langs Drammenselva, benyttet sjansen til å få med seg kulvertløftet.

Kulverten veier rundt 330 tonn og ble løftet inn på rundt 15 minutter.  Nå som kulverten er på plass, skal masser tilbakefylles og så legger vi sviller og spor på plass igjen.

Mandag 7. august skal etter planen togtrafikken gå som normalt igjen her.

 Det vil ta lenger tid før undergangen kan tas i bruk, fordi området langs elven fortsatt vil være et anleggsområde mens vi bygger de nye sporene på stasjonen.

Her jobber vi i Drammen nå

I det store utbyggingsprosjektet i Drammen er det nå aktivitet sju dager i uken, noen steder også om natten. Under kan du lese om noe av det som er planlagt i nærmeste fremtid. Planene blir ofte justert og endret underveis, og det er dessverre ikke alle endringer som blir fanget opp her.


Publisert: 4. juli 2023 klokken 09:54