Når kommer egentlig ERTMS?

På Gjøvikbanen er målsetningen å gå i drift i november. For resten av utrullingen jobber vi nå bredt og tverrfaglig om veien videre.

  • Nytt digitalt signalsystem (ERTMS)
  • Prosjektnyheter

Publisert: 16. oktober 2024 klokken 14:51

Foto: Foto: Tyge Møller Christiansen

Det er viktig at re-planleggingen gir forutsigbarhet for alle aktørene i sektoren, og at utrullingsplanen legger til rette for et godt tilbud til det beste for togpassasjerene og godstransporten. 

Det totale risikobildet med sammenfallende utfordringer og forsinkelser hos alle leverandørene har gjort at utrullingsplanen må revideres og planlegges på nytt. Dette vil påvirke Nasjonal Signalplan og andre prosjekter som har knytning til ERTMS-programmet. Formålet med re-planleggingen er å involvere alle interessenter, både i og utenfor Bane NOR. Slik ønsker vi å minimere konsekvensene for alle involverte.

Vi er nå godt i gang med å vurdere tidsplaner og konsekvenser for hele ERTMS-utrullingen på nytt. Nærmere jul vil vi kunne si mer om hva dette betyr for gjeldende signalplan. Innføringen av ERTMS en svært kompleks oppgave og fremdriften vil fortsatt være forbundet med risiko.

Behov for økt forutsigbarhet for alle involverte

Det ligger som en forutsetning at re-planleggingen skal ta hensyn til tilbudsforbedringer for de reisende. I tillegg legger vi opp til å fjerne avhengigheter, for å redusere risiko. I arbeidet med å redusere risiko og øke forutsigbarheten gjør vi derfor vurderinger knyttet til å isolere utviklingsarbeidet i ERTMS fra utrullingen.

Videre blir det sett på hvilke muligheter vi har for dobbelprosjektering ved å planlegge med dagens konvensjonelle anlegg parallelt med ERTMS, og i hvilken grad nye strekninger som Nykirke-Barkåker på Vestfoldbanen og Kleverud-Sørli-Åkersvika på Dovrebanen eventuelt bør gå i drift med konvensjonelle anlegg fremfor ikke å bli tatt i bruk når utbyggingen er ferdigstilt.

Det blir også gjort vurderinger av fornyelsesbehov og levetidsvurderinger for alle strekninger parallelt med vurderinger knyttet til sikkerhet, teknologi og valg av løsninger når nasjonal signalplan revideres.

Andre vurderinger som legges til grunn for ny signalplan

Det ligger til grunn at planlagte prosjekter og effektuttak skal realiseres i størst mulig grad med minst mulig negative økonomiske konsekvenser. Som en del av re-planleggingen er det utarbeidet modeller som gjør at vi kan vurdere ulike utrullingsscenarioer.

De endelige kostnadskonsekvensene blir ikke klare før kostnadskalkylen for ERTMS er oppdatert og kvalitetssikret av eksterne etter nyttår.  

Ny signalplan vil vise fremdriften for ERTMS-utrullingen 

I november vil ERTMS være i bruk på Gjøvikbanen. Tidsplanen for den øvrige utrullingen må gruppen som re-planlegger arbeide videre med.


Publisert: 16. oktober 2024 klokken 14:51