Nytt digitalt signalsystem (ERTMS)
Vi digitaliserer jernbanen med et nytt signalsystem. Det skal gi færre forsinkelser og flere tog i rute for passasjerer og gods.

Lørdag 16. november 2024 tok vi i bruk det ERTMS på Gjøvikbanen mellom Roa og Gjøvik. Hedda Nossen, Bane NOR
På denne siden:
Hva bygger vi og hvorfor?
Bane NOR skal ta i bruk et nytt digitalt signalsystem på jernbanen i Norge. Det nye systemet som kalles ERTMS - European Rail Traffic Management System, er en felles standard for Europa, som blant annet skal gjøre det enklere å reise mellom landegrensene.
Dagens signalanlegg er sikre, men basert på gammel teknologi. Tilgang til kompetanse og reservedeler er en utfordring, og de gamle signalanleggene er oftere utsatt for feil.
Derfor skal vi fornye alle signalanlegg. Dette er et av Norges største digitaliseringsprosjekt, og omfatter hele landet – det vil si over 4000 kilometer jernbane. Med ERTMS går vi over til et data- og kommunikasjonsbasert system. Kort sagt flytter vi dagens lyssignaler fra sporet og inn i togene. Det gir mindre utstyr i og langs sporet, og reduserer risiko for feil.
Milepæler i prosjektet
Strekningen Roa-Gjøvik har nå den mest moderne versjonen av ERTMS som signalsystem. Første tog i ordinær trafikk gikk fra Gjøvik stasjon lørdag 16. november 2024.
Allerede i 2015 tok vi i bruk en tidlig versjon av ERTMS på strekningen Ski-Sarpsborg på Østfoldbanens Østre linje.
Strekning |
Planlagt åpning |
Gjøvikbanen nord (Roa)-Gjøvik | Første ERTMS-tog med passasjerer kjørte ut fra Gjøvik stasjon lørdag 16. november 2024. |
Vestfoldbanen (Drammen)-Tønsberg-(Sem) |
Tidsplanen for hele ERTMS-utrullingen er under re-planlegging, da det er behov for en grundig gjennomgang av tidsplaner og konsekvenser. ERTMS-prosjektet er svært komplekst og involverer at vi utvikler, innfører og lærer samtidig. Vi ønsker å sikre et forutsigbart togtilbud for både passasjerer og godstransport, og derfor er det viktig å ha en realistisk og oppdatert plan som tar hensyn til alle utfordringene, og som prioriterer strekninger med størst behov for fornyelse først. |
Nordlandsbanen mellom Grong og Bodø |
|
Rørosbanen og Solørbanen |
|
Bergensbanen, Flåmsbanen og Dovrebanen |
Nasjonal signalplan
Nasjonal signalplan beskriver rekkefølgen for utrulling av ERTMS på det norske jernbanenettet. Norge opplever i likhet med andre europeiske land ytterligere utfordringer i utrullingen av ERTMS. Parallelt med at arbeidet fortsetter etter gjeldende plan, tar vi en total gjennomgang av tidsplaner og konsekvenser for hele utrullingen av ERTMS. Nasjonal signalplan vil derfor oppdateres når dette arbeidet er gjort.
For deg som jobber med jernbanen
Innføringen av ERTMS berører mange yrkesgrupper internt hos Bane NOR og aktørene i sektoren. Rundt 6000 personer må etterutdanne seg fram til ERTMS er innført i hele landet. Mange er allerede godt i gang med opplæringen.
De fleste yrkesgrupper som berøres, trenger å opparbeide seg praktiske ferdigheter. Derfor har Bane NOR etablert Campus Nyland, som er et test- og opplæringssenter i Oslo med øvingshall, simulatorsenter med mer. Campus Nyland er også en møteplass, med erfaringsutveksling og kompetansebygging i fokus.
Vi utvikler kurs og læremidler for opplæring av systemene som signalsystemet består av. Kursene er tilgjengelige for aktører som driver grunn- og etterutdanning på ERTMS.
Togene som skal kjøre på strekninger med det nye signalsystemet, ERTMS, må bygges om. Totalt dreier det seg om i overkant av 400 tog.
De som eier togene, har ansvaret for å bygge om egne tog. På Gjøvikbanen og Nordlandsbanen, som blir de to første strekningene med ERTMS, er det Alstom som gjør denne jobben for dem.
Bane NOR har ansvaret for ombyggingen av de tre første togene. De ferdig ombygde togene blir for tiden testet på Gjøvikbanen, og blir snart levert tilbake til eierne sine.
Selv om ERTMS-systemene ombord i togene er litt ulike, avhengig av hvem som foretar ombyggingen, virker alle tog sammen, slik at de kan brukes på ERTMS-strekninger over hele Europa.
Mer informasjon for kjøretøyseiere
Arbeid på jernbanen
Når vi skal få på plass nytt signalsystem bygger vi ut fiber langs strekningene, lager nye kabelkanaler, bygger tekniske hus og installerer nytt signalutstyr langs sporet.
Arbeidet varierer i støygrad, men er stort sett lite til middels støyende. For å ikke forstyrre togtrafikken når det er flest reisende, gjøres det meste av arbeidet på natten og i perioder med stans i togtrafikken.
Berørte naboer får varsel på SMS, og tilbud om overnatting på hotell om vi overskrider grenser for støy på nattestid.
Nyheter fra prosjektet
Historisk dag på Gjøvikbanen
Som et av de første landene i Europa har Norge tatt i bruk nyeste versjon av det digitale signalsystemet ERTMS på Gjøvikbanen mellom Roa og Gjøvik.

Når kommer egentlig ERTMS?
På Gjøvikbanen er målsetningen å gå i drift i november. For resten av utrullingen jobber vi nå bredt og tverrfaglig om veien videre.

Usikker framdrift for nytt signalsystem
Til liks med andre europeiske land opplever Noreg ytterlegare utfordringar i utrullinga av digitalt signalsystem. Vi må gjere nye vurderingar av tidsplanar og konsekvensar etter at alle dei tre leverandørane melder om forseinkingar.

Tester nytt signalsystem på Gjøvikbanen – buss for tog for passasjerene
Bane NOR tester det nye digitale signalsystemet ERTMS på Gjøvikbanen mellom Roa og Gjøvik denne uken. Det digitale signalsystemet er en helt nødvendig fornyelse av jernbanens mange og gamle signalanlegg, og skal gi passasjerene mer stabil jernbane med flere tog i rute.

Kontakt oss

Bjørn Granviken
Fungerende programdirektør ERTMS

Lars Jorde
Direktør for systemutvikling

Eivind Skorstad
Direktør for utrulling

Børge Lillehagen
Direktør for ombygging av tog og idriftsetting