Nye Myrdal Stasjon

Bane NOR skal bygge om Myrdal stasjon på Bergensbanen for å øke kapasiteten for togtrafikken og sikkerheten for de reisende.

  • Planprosjekt
  • Nye Myrdal stasjon
  • Bergensbanen
Bildet er en illustrasjon av den nye stasjonen med plattform og venterom

Omtrent slik vil Myrdal stasjon se ut etter ombyggingen. Ny plattform og tilhørende venterom til høyre. Illustrasjon: Bane NOR/Multiconsult

På denne siden:

Om prosjektet

Myrdal stasjon knytter Flåmsbanen til Bergensbanen, og hvert år er det en million reiser via stasjonen.

Vi skal bygge en ny plattform med et nytt venterom på stasjonen, og en ny undergang under alle sporene. I tillegg skal kontaktledningsanlegget bygges om og fornyes.

Ombyggingen vil gi en mer effektiv avvikling av togtrafikken på stasjonen og dermed øke kapasiteten på Bergensbanen. Sikkerheten for de mange reisende som bruker stasjonen vil også øke.

Spesielle forhold ved prosjektet

  • Myrdal stasjon ligger på høyfjellet, der byggesesongen er betydelig kortere enn i lavere strøk.
  • Det er ikke veiforbindelse til stasjonen, slik at alt materiell må fraktes til byggeplassen via jernbanen eller med helikopter. 
  • Trafikken på Bergensbanen skal gå mest mulig som normalt i byggeperioden.

Disse forholdene gjør det nødvendig å ha en svært effektiv anleggsgjennomføring.

Milepæler i prosjektet

Nyheter fra prosjektet

God dialog på Myrdal

Til tross for surt og kaldt vintervær, var det godt fremmøte da Bane NOR inviterte entreprenørene til Myrdal stasjon.