Nye Myrdal Stasjon
Bane NOR skal bygge om Myrdal stasjon på Bergensbanen for å øke kapasiteten for togtrafikken og sikkerheten for de reisende.
På denne siden:
Om prosjektet
Myrdal stasjon knytter Flåmsbanen til Bergensbanen, og hvert år er det en million reiser via stasjonen.
Vi skal bygge en ny plattform med et nytt venterom på stasjonen, og en ny undergang under alle sporene. I tillegg skal kontaktledningsanlegget bygges om og fornyes.
Ombyggingen vil gi en mer effektiv avvikling av togtrafikken på stasjonen og dermed øke kapasiteten på Bergensbanen. Sikkerheten for de mange reisende som bruker stasjonen vil også øke.
Spesielle forhold ved prosjektet
- Myrdal stasjon ligger på høyfjellet, der byggesesongen er betydelig kortere enn i lavere strøk.
- Det er ikke veiforbindelse til stasjonen, slik at alt materiell må fraktes til byggeplassen via jernbanen eller med helikopter.
- Trafikken på Bergensbanen gå mest mulig som normalt i byggeperioden.
Disse forholdene gjør det nødvendig å ha en svært effektiv anleggsgjennomføring.
Milepæler i prosjektet
Vi arbeider med en mindre endring i reguleringsplanen - om plasseringen av undergangen under sporene.
Bane NORs rådgiver utarbeider for tiden den komplette byggeplanen som skal følge med utlysningen av byggekontrakten.
Byggeplanen skal være klar til utlysning sommeren 2025, og kontraktinngåelse er planlagt til desember 2025.
Videre er planen å ha byggestart våren 2026, mens anlegget antas å være ferdig i 2028.
Kontaktinformasjon
Kontaktpersoner Myrdal
Gunnar Levring
Prosjektleder
Knut Oddvar Stene
Arealplanlegger
Ole Magne Kjellevold
Nabokontakt
Ingvild Eikeland
Kommunikasjonsansvarlig
Nyheter fra prosjektet
Multiconsult fikk rådgiverkontrakt på Myrdal stasjon
Bane NOR skal bygge om Myrdal stasjon på Bergensbanen for å øke kapasiteten for togtrafikken og sikkerheten for de reisende. Multiconsult har nå fått oppdraget med å utarbeide byggeplan for oppgraderingen.