Undersøker grunnforhold langs ny og gammel jernbanetrasé
Bane NOR skal gjennomføre grunnundersøkelser i Nordre Follo og Ås kommuner i vår. Undersøkelsene er del av arbeidet med prosjektet Ny avgrening Østre linje, som skal gjøre det mulig å øke antall togavganger på Østfoldbanen.
Publisert: 12. mars 2025 klokken 11:50

Kartet viser hvor den nye linjen skal gå. Det kan bli gjort endringer før traseen vedtas. Illustrasjon: Bane NOR
- Vi har allerede gjort mange grunnundersøkelser i forbindelse med prosjektet, men vi har behov for mer detaljert kunnskap, forteller prosjektsjef i Bane NOR Lisa Wolme.
- Denne våren skal vi undersøke flere ting, blant annet omfanget av kvikkleire der vi planlegger nytt spor, forurensing i grunnen på dagens trasé, og undersøke noen områder vi ikke har sett på tidligere.
Grunnundersøkelsene starter opp nå, og vil etter planen pågå frem til midten av mai. Det er en ganske omfattende jobb, med mange borepunkter langs hele traseen til det nye dobbeltsporet. Boreriggene vil ikke stå lenge på hvert sted.
- I ukene fremover vil folk kunne se boreriggene i aktivitet, sier Wolme.
- Vi tar sikte på å gjøre oss ferdige i tide slik at vi ikke forstyrrer jordbruket i området.

Prosjektsjef Lisa Wolme. Foto: Bane NOR
Fant bedre løsninger
Prosjektet Ny avgrening Østre linje skal bygge en ny påkobling mellom Østfoldbanens Østre og Vestre linje ved Ski stasjon, samt bygge 5 km nytt dobbeltspor mellom Ski og Kråkstad. Planarbeidet har pågått i en årrekke, og forslaget til reguleringsplan ble sendt til behandling i Kommunal- og distriktsdepartementet i november 2023. Vi venter på klarsignal fra departementet til å legge planen ut på høring og offentlig ettersyn.
De siste månedene har planforslaget blitt gjennomgått for å finne muligheter for såkalt optimalisering. Det innebærer å se nærmere på løsningene for å finne ut om de kan gjøres enklere, billigere eller mer skånsomme.
- Vi er glade for at vi har funnet flere måter å gjøre planene enda bedre på, sier Wolme.
- Det gjelder spesielt ved Nordre Kjølstad gård, der det nye sporet kommer tett innpå bebyggelsen.
Bevarer kulturmiljø
Tunet på Nordre Kjølstad gård er regulert til det som kalles hensynssone kulturmiljø, og i de opprinnelige planene ville sporet kommet så nært driftsbygningen at den mest sannsynlig måtte bli revet.
- Det er en situasjon som ikke er ønsket av noen, sier prosjektsjefen.
- Gjennom optimalisering av planen ser vi nå at det er mulig å flytte sporet rundt 20 meter nordover, og det betyr at inngrepet kan bli vesentlig mindre på Nordre Kjølstad gård.
Noe arbeid gjenstår
Før det kan endelig avgjøres om endringene er gjennomførbare, må Bane NOR undersøke om grunnforholdene er gode nok til å at sporet kan legges i ny trasé. Grunnboringene gir en endelig bekreftelse.
- Vi har også funnet andre løsninger som gjør prosjektet bedre, sier Lisa Wolme.
- Nå skal vi få disse løsningene inn i planforslaget, og gleder oss til hele planen kan legges ut på høring.

Kartet viser planområdet, og hvor den nye traseen er foreslått lagt. Illustrasjon: Bane NOR
Publisert: 12. mars 2025 klokken 11:50