Multiconsult skal prosjektere fem kryssingsspor på Bergensbanen

Bane NOR planlegger flere lange kryssingsspor på Bergensbanen. Multiconsult har nå fått jobben med å utarbeide hovedplan for fem slike kryssingsspor.

  • Kryssingsspor mellom Myrdal og Voss
  • Prosjektnyheter

Publisert: 17. januar 2025 klokken 15:41

Bilde av de to direktørene mens de signerer kontrakten

Direktør André Teigen i Multiconsult Region Vest og prosjektdirektør Hans-Egil Larsen i Bane NOR Utbygging Sør-Vest signerte 17. januar kontrakten for de fem kryssingssporene på Bergensbanen. Foto: Ingvild Eikeland, Bane NOR

Vil gi økt kapasitet

Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss - på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges.

- Lengre og flere kryssingsspor er svært viktig for å øke kapasiteten på Bergensbanen, sier prosjektdirektør Hans-Egil Larsen i Bane NOR Utbygging Sør-Vest. 

- Multiconsult er godt kjent med banens særegenheter, og et godt valg av samarbeidspartner i dette prosjektet.

- Vi i Multiconsult ser fram til å starte med arbeidet i Effektpakke -18, sier André Teigen, som er direktør i Multiconsult Region Vest. 

- Vi har et godt team med motiverte og dyktige medarbeidere med god erfaring fra Bergensbanen, som gleder seg til å samarbeide med Bane NOR om å utarbeide grunnlaget og bidra til å legge til rette for en god gjennomføring.

Komplekst oppdrag med stort omfang

To av de fem kryssingssporene er helt nye og tre er forlengelse av eksisterende spor. De to nye kryssingssporene skal bygges på Vieren holdeplass og Ygre stasjon.

- Bratt terreng, vanskelig adkomst, begrensede arealer og en sterkt trafikkert jernbane gjør denne planleggingen krevende, sier prosjektleder i Bane NOR Utbygging Sør-Vest, Marianne Nyebak.

- Vi ser frem til å finne gode løsninger på disse utfordringene sammen med Multiconsult. 

Multiconsult skal bistå Bane NOR med å utarbeide hovedplanene, utrede ulike alternativer og prosjektere løsninger på et overordnet nivå.
Rådgiverfirmaet har også opsjon på de videre planene, det vil si detaljplan og reguleringsplan, samt byggeplan for hvert av kryssingssporene.

Kontrakten frem til hovedplan har en verdi på et førtitalls millioner kroner, men summen vil trolig minst dobles dersom alle opsjonene innløses.

Fremdriftsplan

Hovedplanene for kryssingssporene skal etter planen ferdigstilles løpende i perioden fra høsten 2025 frem til sommeren 2026. Arbeidet med detaljplanene og til sist reguleringsplanene, kan startes etter hvert som hovedplanene ferdigstilles. 

Prosjektet er ikke prioritert i første 6-årsperiode av Nasjonal transportplan for 2025-36, men konsernledelsen i Bane NOR vedtok 30.11.2023 å fortsette planleggingen frem til ferdig detaljplan og godkjent reguleringsplan.

Bilde av personer fra ledelsen

Ledelsen som skal samarbeide om kryssingssporene (fra venstre): prosjektleder Marianne Nyebak i Bane NOR, regiondirektør André Teigen i Multiconsult, prosjektdirektør Hans-Egil Larsen i Bane NOR, oppdragsansvarlig Guri Miljeteig og oppdragsleder Bjørn Arill Hafnor, begge fra Multiconsult. Foto: Ingvild Eikeland, Bane NOR


Publisert: 17. januar 2025 klokken 15:41