Kryssingsspor mellom Myrdal og Voss
Vi planlegger fire lange kryssingsspor mellom Myrdal og Voss - på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. Det er også aktuelt å forlenge kryssingssporet på Ustaoset.
På denne siden:
Om prosjektet
Vi planlegger for å kunne bygge to nye og forlenge to av kryssingssporene mellom Myrdal og Voss.
I samme prosjekt planlegger vi for å forlenge kryssingssporet på Ustaoset stasjon.
Det skal være jevn avstand mellom de fire kryssingssporene som ligger mellom Myrdal og Voss, og byggingen vil legge til rette for at det kan kjøre flere tog på strekningen.
Kryssingssporene på disse tre stasjonene skal etter planen forlenges:
- Mjølfjell
- Urdland
- Ustaoset
Her planlegges to helt nye kryssingsspor:
- Vieren holdeplass
- Ygre stasjon
Alle kryssingssporene skal kunne brukes av godstog som er opp til 640 meter lange.
For å få full effekt av kryssingssporene, må også den planlagte forlengelsen av kryssingssporet på Dale være gjennomført.
Prosjektet er ikke prioritert i første 6-årsperiode av Nasjonal transportplan for 2025-36, men konsernledelsen i Bane NOR vedtok 30.11.2023 å fortsette planleggingen frem til ferdig detaljplan og godkjent reguleringsplan.
Milepæler i prosjektet
Vi arbeider nå med bestillingsgrunnlaget for å søke etter et rådgiverfirma til prosjektet.
Rådgiveren skal bistå Bane NOR med å utarbeide hovedplanen som skal utrede ulike alternativer og velge løsninger på et overordnet nivå.
2024
Vi vil engasjere et rådgiverfirma i løpet av høsten 2024. Denne rådgiveren skal utarbeide hovedplanen for prosjektet.
Det skal gjennomføres innmåling av eksisterende jernbaneinfrastruktur, inkludert scanning med drone. I tillegg vil vi søke å få gjennomført innledende grunnundersøkelser på høsten 2024.
2025
Vi planlegger å få hovedplanen ferdigstilt i løpet av 2025.
Deretter starter arbeidet med detaljplanen og til sist reguleringsplanen. Ved behov vil det også bli utført supplerende grunnundersøkelser.
Kontaktinformasjon
Marianne Nyebak
Prosjektleder
Ingvild Eikeland
Kommunikasjonsansvarlig