Kontrakt for Melhus og Ler signert

Bane NOR signerte tirsdag 18. mars kontrakt med NRC Norge AS. Nå skal jernbanestasjonene på Melhus og Ler få et vesentlig løft.

  • Kapasitetsøkende tiltak på Trønderbanen
  • Prosjektnyheter

Publisert: 20. mars 2025 klokken 13:37

Illustrasjon av oppgradert Melhus stasjon med nye spor og publikumsfasiliteter

Illustrasjon av Melhus stasjon med nye spor og publikumsfasiliteter Foto: Bane NOR

- Vi er svært fornøyde med å få med oss NRC Norge AS som totalentreprenør på prosjektet. Det er en entreprenør med solid bakgrunn, som vi har erfaring med fra tidligere samarbeid, sier Bettina Sandvin, konserndirektør utbygging i Bane NOR

Kontrakten, som har en verdi på 463 millioner kroner, består av flere tiltak både på Melhus stasjon og Ler stasjon. Arbeidene skal i gang i løpet av sommeren 2025, og vil etter planen stå ferdig i 2028.

Når arbeidene er ferdige, vil begge jernbanestasjonene ha gjennomgått en vesentlig oppgradering.

- Vi ønsket løsninger som vektla hensyn til miljø og leverte høyt på kvalitet, og fikk inn flere tilfredsstillende tilbud. Etter en totalvurdering, falt valget på NRC. Vi har tillit til at NRC kan løse oppgaven på en god måte, og ser frem til et godt samarbeid, sier Stine Wist, prosjektsjef i Bane NOR.

NRC takker for tilliten

- Vi takker Bane NOR for tillitten de viser oss, ved tildeling av denne kontrakten, som betyr mye for oss. Nå ser vi frem til å sette i gang arbeidet og levere kvalitet i alle ledd, frem til ferdigstillelse, forteller Ingvild Storås, administrerende direktør i NRC Norge AS.

 Hun blir støttet av prosjektsjef, Bjørn Einar Bjordal.

-  Vi er stolte over å kunne sette i gang med arbeidet, som vil har stor påvirkning på lokalsamfunnet og all trafikk på sporet gjennom Trøndelag, sier Bjordal.

Store forbedringer på Melhus

På Melhus skal det gjennomføres flere oppgraderinger i og ved stasjonen. Blant annet skal det bygges nytt spor og ny plattform, samtidig som den eksisterende plattformen får seg et løft, og hele stasjonen blir tilrettelagt med universell utforming.

Dagens kulvert under jernbanesporene blir også oppgradert og den blir utvidet slik at det blir plass til flere spor ved stasjonen. For publikum vil nye og forbedrede fasiliteter bidra til en bedre opplevelse.

- Det nye sporet tilrettelegger for at to tog kan kjøre inn og møtes på stasjonen samtidig. En viktig brikke for å redusere ventetid og legge til rette for en økning i avganger, forklarer Stine Wist.

I tillegg skal det bygges ny jernbanebru over Hølondvegen, området rundt Loddbekken skal oppgraderes, flomsikres og forholdene for fiskevandring i bekken blir bedre. Ved Lamon skal eksisterende infrastruktur styrkes og planovergangen blir nedlagt for å bedre sikkerheten. 

Ny overgangsbru på Ler

På Ler ble nytt kryssingsspor etablert allerede i 2020, men for å oppnå en optimal styrkning av infrastrukturen, kreves ytterligere tiltak på stasjonen.

Ved å bygge en ny sideplattform for spor to, legger vi til rette for av- og påstigning på begge sporene. Det skal også etableres en ny overgangsbru, slik at reisende kan ta seg mellom sporene på en trygg og effektiv måte. 

Kapasitetsøkende tiltak på Trønderbanen

Tiltakene på Melhus og Ler er blant de første i rekken av totalt 20 prosjekter som de kommende årene skal gjennomføres på Trønderbanen.  
Den større satsningen, kalt Kapasitetsøkende tiltak på Trønderbanen, skal gi jernbanen i Trøndelag et løft, slik at vi kan kjøre flere tog mellom Støren og Steinkjer. 

Ambisjonen er å doble frekvensen av regiontog på Trønderbanen. Dette betyr to tog i timen på strekningen Melhus – Stjørdal og ett tog i timen mellom Støren – Melhus og Stjørdal – Steinkjer.

I tillegg blir det to tog i timen til Steinkjer i utvidet rushtidperiode. 

Gruppebilde av Bane NOR og NRC fra signering av kontrakt for Ler og Melhus..

Torsdag tok utbygging i region midt imot storfint besøk på Marienborg. Da kom nemlig NRC opp til Trøndelag for å feire det nylig inngåtte samarbeid med kake og kaffe. Fra venstre: Prosjektleder i Bane NOR Jokin Mendikute, prosjektleder i NRC Geir Morten Hjelde, prosjektdirektør i Bane NOR Per Vilnes, leder marked og tilbud i NRC Sindre Sæteren, prosjektsjef i Bane NOR Stine Wist, prosjektsjef i NRC Bjørn Einar Bjordal, administrerende direktør i NRC Ingvild Storås og divisjonsdirektør bane i NRC Morten Heimvik. Foto: Anette Fossmo, Bane NOR


Publisert: 20. mars 2025 klokken 13:37