Kapasitetsøkende tiltak på Trønderbanen
Prosjektet skal tilrettelegge for to tog i timen i Trøndelag. Det vil styrke det regionale kollektivtilbudet og binde Trøndelag sammen til et felles bo- og arbeidsmarked.

Kart som viser kapasitetsøkende tiltak på jernbanen i Trøndelag. Bane NOR
På denne siden:
Om prosjektet
Transportbehovet i Trøndelag vokser, og det er behov for å bygge ut for arealeffektive og miljøvennlige transportløsninger. Jernbanen er en sentral del av løsningen for å nå målene om reduksjon i klimagassutslippene.
Til sammen skal prosjektene for kapasitetsøkende tiltak på Trønderbanen skal gi jernbanen i Trøndelag et løft slik at vi kan kjøre flere tog mellom Støren og Steinkjer. Ambisjonen er å doble frekvensen av regiontog på Trønderbanen. Dette betyr to tog i timen på strekningen Melhus – Stjørdal og ett tog i timen mellom Støren – Melhus og Stjørdal - Steinkjer. I tillegg blir det to tog i timen til Steinkjer i utvidet rushtidsperiode.
Ved å gjøre tiltak kun der det er behov gir det mindre ulemper for naboer og reisende. Samtidig unngår vi store omfattende naturinngrep og beslag av verdifull dyrket mark.
Prosjekter (fra sør mot nord)
Tiltak: Ny mellomplattform, ny sideplattform, bygging av overgangsbru og endring i sporarrangement
Status: Godkjent reguleringsplan
Beliggenhet: Midtre Gauldal kommune
Tiltak: Ny sideplattform og bygging av overgangsbru
Status: Kontraktsfase. Klart for bygging
Beliggenhet: Melhus kommune
Tiltak: Ny sideplattform og forlenging av kryssingsspor
Status: Kontraktsfase. Klart for bygging
Beliggenhet: Melhus kommune
Tiltak: Ombygging av signalanlegg
Beliggenhet: Trondheim kommune
Tiltak: Ombygging av signalsystem
Beliggenhet: Trondheim kommune
Tiltak: Ny sideplattform på Skansen og Lademoen. Ombygging av sporarrangement på strekningen
Status:
Lademoen - Avventer godkjenning av reguleringsplan
Skansen - Godkjent reguleringsplan
Beliggenhet: Trondheim kommune
Tiltak: Ombygging av signalsystem
Beliggenhet: Trondheim kommune
Tiltak: Fullføre dobbeltspor
Beliggenhet: Stjørdal kommune
Tiltak: Ny mellomplattform og planfri kryssing/kulvert
Status: Godkjent reguleringsplan
Beliggenhet: Stjørdal kommune, stasjonsområdet
Tiltak: Nytt kryssingsspor på alle lokasjoner
Beliggenhet: Stjørdal, Levanger og Verdal kommune
Tiltak: Ny sideplattform
Beliggenhet: Levanger kommune
Tiltak: Ny sideplattform
Beliggenhet: Verdal kommune
Tiltak: Ny sideplattform
Status: Byggesak sendes til Verdal kommune
Beliggenhet: Verdal kommune, stasjonsområdet
Tiltak: Ny sideplattform
Beliggenhet: Inderøy kommune
Tiltak: Nytt kryssingsspor, ny sideplattform til spor to og planfri adkomst
Status: Godkjent reguleringsplan
Beliggenhet: Steinkjer kommune
Tiltak: Riving av spor 3 og etablering av ny plattform mellom spor. Bygging av overgangsbru
Beliggenhet: Steinkjer kommune
Kontrakter i prosjektet
Se Bane NORs nettside for anskaffelser for aktuelle kontrakter i prosjektet.
Kontaktpersoner

Ingunn Skaufel
Prosjektsjef planfase

Stine Wist
Prosjektsjef byggefase

Gunnar Børseth
Kommunikasjonsrådgiver

Siri Hollup Broholm
Arealplanlegger
Nyheter fra prosjektet
Kontrakt for Melhus og Ler signert
Bane NOR signerte tirsdag 18. mars kontrakt med NRC Norge AS. Nå skal jernbanestasjonene på Melhus og Ler få et vesentlig løft.

Trym Anlegg skal modernisere Verdal og Sparbu stasjoner
Tirsdag 17. desember signerte Bane NOR og TRYM Anlegg kontrakt som hovedentreprenør for utbygging av jernbanen på Verdal og Sparbu.

Togtilbudet i Trøndelag blir bedre – men det tar tid
For å kunne få to avganger i timen på Trønderbanen må vi gjennomføre flere tiltak. Vi må ruste opp plattformer på stasjonene, forlenge og bygge nye krysningsspor og bygge om signalanlegget. Fra 2029 blir det to tog i timen.
