Status – og veien videre
Bane NOR gjør Trønder- og Meråkerbanen klar for grønn og elektrisk togdrift. Arbeidet utføres i etapper, slik at effekten kan tas ut så tidlig som mulig. I alt skal det investeres 2,1 milliarder kroner for å elektrifisere 120 km bane. Her får du siste nytt om status for arbeidet.
Publisert: 16. mai 2024 klokken 14:08
Overgangsbruene er ferdige
For å få plass til de strømførende installasjonene, som på fagspråket kalles KL/AT-anleggene (kontaktledning/autotransformatorer), har vi økt høyden på mange av dagens bruer over sporet. Dette arbeidet ble utført fra våren 2021 til januar 2023.
Arbeidet med elektrifiseringen
Arbeidene med KL/AT-anleggene startet sommeren 2021. Arbeidet består av boring av fundamenter, utplassering av master og montering av utstyr i mastene.
Trønderbanen (Nordlandsbanen)
På Trønderbanen er vi ferdige med å montere master og det meste av kontaktledningene er satt opp, og det pågår arbeid med å tilpasse signalanlegget til elektrifisert jernbane. Deretter blir det kontroller og testing av anlegget før det etter planen kan tas i bruk for elektrisk togdrift innen utgangen av 2025.
Merkåkerbanen
På Meråkerbanen, som er ca. sju mil lang, er fundamentene ferdig boret og utplasseringen av master er startet. Kontaktledningene monteres fortløpende utover i 2024. Pr. nå er kontaktledningen ferdig montert fra Hell stasjon til Ydsti ved Hell omformer stasjon. Nå er vi i gang med å montere master på strekningen fra Ydsti til Storlien.
Alle arbeidene var planlagt ferdigstilt i 2024, men på denne strekningen har vi problemer med fremdriften. På grunn av uforutsette utfordringer, som samlet sett har gitt økt arbeidsomfang spesielt for KL/AT arbeidet, så er sluttdatoen utsatt til 2025.
Stavne-Leangen banen
I Tyholttunnelen på Stavne-Leangenbanen er vi ferdige med vannsikring, drenering, senking av spor og tilpassing av profil for å få plass til kjøreledningen. Nå er vi i gang med å montere nødvendig utstyr for KL/AT, GSM-R for tele og å bygge føringsveier for signal inne i tunnelen.
På den øvrige delen av strekningen har vi montert kontaktledningsmaster, og det gjenstår å montere KL/AT-liner. Deretter blir det testing og kontroll av anlegget før det etter planen er klar for elektrisk togdrift ved utgangen av 2025.
Hell omformerstasjon leverer strøm til jernbanen i Trøndelag
Parallelt bygger vi en ny omformerstasjon på Hell. Når Trønder- og Meråkerbanen er ferdig elektrifisert, er det Hell omformerstasjon som vil levere strøm både til togene og til andre jernbaneinstallasjoner på banenettet. Stasjonen vil også bidra med strøm til tilstøtende banestrekninger i store deler av Trøndelag. Omformerstasjonen skal etter planen tas i bruk i siste halvdel av 2024.
Publisert: 16. mai 2024 klokken 14:08