Hva skjer på Furnesbakken i sommer
7000 meter stålpeler til Tangenvika jernbanebru er snart på plass. I sommer kommer modulene til arbeidsflåtene som skal benyttes når brua bygges.
Publisert: 23. juni 2023 klokken 10:43

En sommerettermiddag kom tilfeldigvis noen av stølrørene som som etter hvert skal bli en del av fundamentene for den nye Tangenvika jernbanebru mens fotografen ventet på toget. Foto: Bane NOR
Samtidig som stålrørene hver dag blir flere på Furnesbakken, pågår arbeidene med å bygge opp fyllingen som trengs for å etablere brufundament der brua når land på Tangenhalvøya. Det blir også etablert verksted der blant annet stålrørene skal sveises sammen. Kaia som skal benyttes for å frakte utstyr ut i Mjøsa er ferdigstilt, og snart starter mottaket av moduler til arbeidsflåtene som skal benyttes når brua bygges.

Nå gjenstår det bare 60 rør, så er hele leveransen på totalt 7 000 meter rør levert til Furnesbakken Foto: Bane NOR
Fjellskjæringen nordover på Furnesbakken
Arbeidene med fjellskjæringen og fyllingen for ny jernbanetrasé vil pågå frem til årsskifte 23/24. Da er hovedarbeidene ferdige, men det vil pågå arbeider med fundamenter og bærelag for jernbane en tid fremover.
- Det skal totalt sprenges ca. 300 000m3. Per i dag er ca. 2/3-deler av dette arbeidet utført, sier prosjektleder for brua Gunnar Sletten. Han forteller også at all stein etter sprenging skal brukes på Furnesbakken.
Publisert: 23. juni 2023 klokken 10:43