Her jobber vi med jernbane i Stange

Få oversikt over alle delprosjektene fra utbyggingsprosjektet for dobbeltspor gjennom Stange kommune.

Publisert: 5. januar 2023 klokken 13:10

Oppdatert: 15. november 2024 klokken 14:27

Tunnel under oppføring, innvendig utsnitt.

Hestnestunnelen utgjør 3,1 km av 30 km med dobbeltsporet bane i Stange. Foto: Magnus Line, Bane NOR

På denne siden:

Sørli

Riggområde på Sørli

Det er satt opp et riggområde på Sørli som brukes mens arbeidet pågår. 

Sørlibrua

Bane NOR har bygget bru over det kommende dobbeltsporet på Sørli. Både brua og de tilhørende vegene er ferdigbygde. Brua vil enn så lenge ikke være tilgjengelig for allmenn bruk. Den skal benyttes som anleggsvei under utbyggingen, men overtas som offentlig vei når dobbeltsporet står klart.

Dobloug Entreprenør utførte arbeidet, og limtrebrua er levert av Moelven Limtre.

Hestnestunnelen (KS-1)

Entreprisen omhandler ny jernbanetrasé, hvor det i dagsonen ved Kleverud blant annet blir etablert en fylling ut i Mjøsa, samt en kort dagsone på Espa. Totalt ca. 1250 meter dagsoner.

Selve Hestnestunnelen er en 3,1 km lang dobbeltsporet jernbanetunnel i ett løp. Tunnelen skal utstyres med nisjer for teknisk utstyr og utvidelser for bedre siktlinjer til signaler.  Tunnelen har i tillegg to tverrgående tunneler som  vil fungere som rømningsveier. Hestnestunnelen vil bli betjent fra Kleveruds søndre portal og søndre tverrsnitt.

Entreprisen omhandler i tillegg bygging av nye veger som er tilpasset den fremtidige jernbanen. 

Kontrakten for bygging ble signert 15. mars 2022 med Veidekke. Tunnelen er planlagt ferdigstilt i 2026. 

Følg sprengingen av Hestnestunnelen

Se hvor langt vi til en hver til er kommet med sprenging av Hestnes-tunnelen og rømningstunnelene (tverrslag). Klikk på fargene, så kommer det opp forklaring. Grønn viser ferdig sprengt tunnel. Kartet kan zoomes inn og ut. Kartet oppdateres ca. hver 10. dag.

Tangenvika jernbanebru (KS-2)

Brua er planlagt ferdigstilt i 2027. Implenia Norge er utførende entreprenør.

Entreprisen KS-2 gjelder i hovedsak Tangenvika jernbanebru, som blir Norges lengste jernbanebru på 1026 meter.

Kontrakten omfatter også arbeider på hver side av brua, på Espa i sør og Furnesbakken i nord. Implenia startet arbeidene i 2022, og brua er planlagt ferdigstilt våren 2027. 

Deretter vil jernbanetekniske installasjoner monteres på strekningen. Arbeidene er godt synlige på Mjøsa, og vi ber alle båter på vei inn og ut av bukta om vise aktsomhet når man krysser anleggsområdet.

Webkamera og dronefilm

Her kan du følge utviklingen i arbeidet. Vi legger ut oppdatert dronefilm med jevne mellomrom. 

Furnesbakken-Stange sentrum syd (KSÅ-3)

Hæhre Entreprenør er utførende totalentreprenør på den tredje store entreprisen, som strekker seg over nesten 12 kilometer med dagsone. Arbeidet skal etter planen bli ferdig rundt første kvartal i 2027. 

Det vil også pågå arbeid med jernbanetekniske entrepriser parallelt etter hvert frem til 2027.

Entreprisen omfatter grunnarbeidet for det nye dobbeltsporet inkludert noe mindre jernbanetekniske installasjoner, tekniske hus, flere større konstruksjoner og ikke minst nye Tangen jernbanestasjon. Arbeidet startet før jul 2023.

Stange sentrum (SÅ-3)

Gjermundshaug Anlegg AS har inngått kontrakt om bygging av nytt dobbeltspor gjennom Stange sentrum og ombygging av Stange stasjon.

Arbeidene startet opp i august 2024. Kontrakten er organisert som en utførelsesentreprise. Arbeidet består blant annet av 1,8 km dobbeltspor sør for Stange stasjon, jernbanetekniske installasjoner, støyskjermer og teknisk hus.

Stange stasjon blir bygget om for å bli et velfungerende knutepunkt med ny pendlerparkering, plattformtak, heiser og gang- og sykkelveier.

Arbeidet vil i perioder kunne medføre støy, og vi oppfordrer berørte naboer til å ta kontakt med vår nabokontakt ved spørsmål.   


Publisert: 5. januar 2023 klokken 13:10

Oppdatert: 15. november 2024 klokken 14:27