Så hekker vi på Mjøsa: Hekkeplattformer i Åkersvika

Ikke i en sprøkkin holk, men på nye, fine plattformer bygget av arbeidsinkluderingsbedriften Mjøsanker.

  • Dobbeltspor gjennom Stange kommune
  • Nyheter og aktuelt
  • Prosjektnyheter

Publisert: 14. oktober 2024 klokken 13:19

Makrellterna får egen hekkeplattform i Åkersvika i Mjøsa. Foto: Asbjørn Lie

Fuglene i Åkersvika får nå et nytt tilbud: Flytende plattformer å drive familieforøkelse på. Dette er såkalte hekkeplattformer utformet for at de kan få hekke i fred. 

Bane NOR bygger nå tre mil ny jernbane langs Mjøsa inn til Hamar. Byggingen vil etter hvert nå Åkersvika, der jernbanen krysser over til Hamar. 

Trine Holm, miljøleder i Bane NOR, foran en av de to hekkeplattformene Thor Erik Skarpen, Bane NOR

– I forbindelse med utbyggingen er det viktig å sørge for naboene. Dette gjelder både mennesker og dyr. Og selv om Bane NOR ikke skal ha byggeaktivitet i hekketiden, blir det viktig å øke den generelle trivselen for fuglene. Også dyrelivet skal nyte godt av utbyggingen. Hettemåker, og særlig makrellterner, er fra før sårbare arter i Åkersvika. Vi ønsker å bidra til at de kan øke bestanden, sier miljøleder i Bane NOR Trine Holm.  

De nye plattformene er fagmessig godt utført, med plass til flere familier. Det er arbeidsinkluderingsbedriften Mjøsanker på Hamar som har bygget plattformene etter tegninger fra biologer i Sweco, som har bestilt arbeidet på vegne av Bane NOR. Utsetting av to hekkeplattformer i Mjøsa ved Hamar ble fremmet som et ønske fra Statsforvalteren i forbindelse med planlegging av jernbaneutbyggingen. 

–  Det blir spennende å se hvordan fuglene tar imot tilbudet. Den ene plattformen er designet med tanke på makrellterner og det andre for hettemåker, sier Trine Holm. 

Trine Holm er godt kjent med Åkersvika, etter mange år med prosjektarbeid med planlegging og utbygging av både veg og jernbane i området. 

Mjøsanker på Hamar har bygget plattformene. Her er Trine Holm med Ola Tronsrud, Øystein Melby og teamet som har bygget plattformene: Tom Ivar Iversen, Moo Taw, Jørn Erik Torsmyr, Daniel Arnesen, Carl-Emil Hamre Sveberg Johnsen Thor Erik Skarpen, Bane NOR

 


Skrevet av

  • Thor Erik Skarpen

Publisert: 14. oktober 2024 klokken 13:19