Trygt over Markbekken i 143 år
Togene på Dovrebanen kjører på en liten og svært solid bru når de passerer Markbekken på Kleverud. Når dobbeltsporet står ferdig, og brua pensjoneres som jernbanebru, har den sørget for trygg ferdsel over bekken siden 1880.
Publisert: 17. februar 2023 klokken 10:44
Det nye dobbeltsporet på Kleverud vil ligge noen meter øst for dagens trasé der den passerer Markbekken. Det betyr at det blir bygget en ny bru over bekken.
143 års innsats
Dagens bru, som toget har kjørt på siden 1880, er bygget i naturstein, og byggeåret er hugget inn sammen med en "signatur". Den er bygget i tørrmurt naturstein, sirlig tilhugget og plassert av dyktige håndverkere. Enkelte av steinblokkene veier flere tonn.
Brua ble satt i drift i 1880, og konstruksjonen over natursteinmurene var trolig i stål. Denne ble på et tidspunkt erstattet med et betongdekke, men selve natursteinmuren er den opprinnelige som ble bygget i 1878. og tatt i bruk to år etter.
Monument på godt håndverk
Dette er ingen stor og prangende konstruksjon, men likevel et monument på godt håndverk og dyktighet som har vært helt nødvendig for å få togene trygt over Markbekken i 143 år. Brua har stått imot vær og vind, et utall flommer, mange tusen togpasseringer og den har i tillegg klart seg gjennom to verdenskriger.
Publisert: 17. februar 2023 klokken 10:44