Nye Veier på besøk i Hestnestunnelen
Nye Veier AS har vist interesse for arbeidet som utføres i Hestnestunnelen og har vært på besøk for å få erfaringsoverføring fra arbeidet.
Publisert: 9. februar 2023 klokken 10:37
Oppdatert: 11. februar 2023 klokken 18:00

Det var en interessert gruppe med representanter fra Nye Veier og Bane NOR som tok turen inn de første 70 meterne som er sprengt av Hestnestunnelen så langt. Foto: Bane NOR
I byggingen av Hestnestunnelen tar Bane NOR sammen med entreprenøren Veidekke, i bruk nye løsninger for å finne bærekraftige og kostnadsreduserende måter både å bygge og tette tunnelen.
Nye Veier fikk høre mer om hvordan Bane NOR i denne tunnelen erstatter full utstøpning som vann- og frostsikring med systematisk injisering av tetningsmasse i tunnelen. Dette foregår parallelt med byggingen.
- Denne løsningen gjør det mulig for oss å redusere Co2-utslippene og det gir oss samtidig kostnadsbesparelser, sier prosjektsjef Rønnaug-Ingeborg Resset i utbyggingsprosjektet Kleverud-Sørli-Åkersvika.
Prosjektleder for tunnelen, Anteja Solberg, legger til at det er tett samarbeid med forskningsmiljøene ved SINTEF og NGI, som begge har engasjert seg i mulighetene dette arbeidet gir for å bygge mer bærekraftig.
Publisert: 9. februar 2023 klokken 10:37
Oppdatert: 11. februar 2023 klokken 18:00